کد خبر: ۶۳۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
از هنگامی که قیمت دلار روند صعودی را در پیش گرفت تا روزی که از مرز ۳۲ هزار تومان عبور کرد، زمان زیادی نمی گذرد.




تهدیدهای ترامپ به اندازه ای آشفته بازار ایجاد کرده بود که سخن از دلار ۵۰ و حتی ۱۰۰ هزار تومانی به میان می آمد، اما انتخابات آمریکا به صعود قیمت دلار پایان داد. اما زمزمه های بازگشت بایدن به برجام و پایان دادن به تحریمها، با تاخیر روبه رو شد وهمین امر باعث شد تا مقداری دلار افزایش یابد، البته نقش دولت در گران کردن دلار نیز غیر قابل انکار است. اما اکنون که مذاکرات وین مطرح است، شاهد کاهش قیمت دلار و افزایش فروشندگان ارزی هستیم و به نظر می رسد بزودی شاهد شوک ارزی ناشی از این مذاکرات هستیم.

تشکیل صف فروش دلار

با شدت گرفتن شیب کاهش قیمت دلار، صفوف فروش این ارز در بازار تشکیل شده است.به گزارش باشگاه خبرنگاران، صفوف فروش دلار در این بازار به درازا کشیده شده و در این شرایط مردم به علت اینکه احتمال کاهش نرخ دلار را می دهند به سمت صرافی ها برای فروش ارز رفته اند. این رویکرد باعث شده نرخ رسمی ارز در بازار آزاد با کاهش ۱۱۰ تومانی به ۲۳ هزار و ۸۸۰ تومان برسد و خبرها از کاهش مجدد این نرخ ها حکایت می کنند.

نگرانی از اقتصاد بی ثبات

یکی از افرادی که دلارهای خود را برای فروش به صرافی دولتی آورده و مدتها در صف منتظر بود تا نوبتش فرا برسد و بتواند دلاری که مدتها قبل احتکار کرده به ریال تبدیل کند گفت: متاسفانه اقتصاد ما ثبات ندارد. همانطور که قیمت ها بالا می رود، یکباره قیمت ها پایین می آید و در این بین افرادی زیان می بینند که سرمایه های اندک دارند و برای حفظ قدرت خرید خود، ناچار شده اند ریال های خود را تبدیل به دلار سکه یا کالاهای دیگر کنند. وی گفت: یکی از مواردی که برای سرمایه گذاران در بازارهای دلار مطرح است، اتفاقاتی است که در سیاست خارجی می افتد. هرگاه ارتباط ما با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای غربی بهبود داشته، قیمت دلار پایین آمده یا به ثبات رسیده و هرگاه با کشورهای غربی به مشکل خورده ایم، دلار و به تبع آن قیمت بقیه کالاها بالا رفته است. این فروشنده دلار با اعلام اینکه نمونه آن را می توانیم در انتخابات آمریکا و شکست ترامپ مشاهده کنیم گفت: همینقدر که سایه دشمنی آمریکا بر سر ایران کم رنگ شد و با آمدن بایدن زمزمههای توافق به گوش رسید، شاهد کاهش عجیب دلار بودیم. وی با اعلام اینکه منتظر بودیم بایدن یکباره تحریمها را بردارد که چنین نشد گفت: دولت هم دلش نمی خواست قیمت دلار پایین بیاید.اما امروز مذاکرات وین چیز دیگری میگوید و گویا در آستانه رسیدن به توافقی هستیم که به تحریم ها پایان می دهد و درنتیجه دلارهای بلوکه شده ایران آزاد میشود و امکان فروش نفت وجود دارد، بنابراین کاهش قیمت دلار که رشد عجیبی داشته، دور از ذهن نیست.

بی اعتمادی مردم به مسوولان

از سوی دیگر یکی از مسوول صرافی ها در خصوص هجوم عجیب مردم برای فروش دلارهای خانگی گفت: مردم سابقه ذهنی عجیبی دارند و همواره از حافظه تاریخی خود بهره می برند. این مردم به خاطر دارند که یکباره قطعنامه ۵۹۸ امضا شد و به دنبال آن یکباره قیمت همه کالاها و دلار پایین آمد. وی گفت: مردم به خاطر دارند که بسیاری از فعالان اقتصادی در نتیجه امضای این قرارداد به خاک سیاه نشستند، ورشکست شدند و کارشان به بیمارستان یا قبرستان کشید. بنابراین امروز هم این وحشت در بین مردم وجود دارد که یکباره قیمتها سقوط کند. این صراف با یادآوری اینکه در نتیجه امضای برجام، گشایش مناسبی در آن مقطع به وجود آمد گفت: همان زمان شاهد آمدن شرکت های خارجی به ایران و رونق اقتصادی بودیم که به تبع آن اقتصاد به سوی ثبات می رفت و برای مدتی گرانی منتفی شده بود. این صراف با اعلام اینکه ریسک های بزرگ برای مردم معمولی کمرشکن است گفت: بسیاری در بورس سرمایهگذاری کردند و گمان می کردند این بازار به رونق میرسد، اما با بحرانی که در بازار بورس به وجود آمد، همه زندگی خود را از دست دادند. وی با اعلام اینکه شرایط اقتصادی به نوعی است که جرات اظهارنظر شفاف نداریم گفت: امروزه مردم همه چیز را متوجه میشوند و می توانند پیش بینی کنند که در نتیجه تحولات اقتصادی و سیاسی، وضعیت ایران به چه شکل خواهد شد، به همین دلیل منتظر اظهارنظرهای مسئولان نمی شوند. این صراف با ابراز تاسف از اینکه بی اعتمادی به مسئولان بزرگترین معضل اقتصاد شده و به کشور ضربه میزند گفت: تا امروز هر آنچه مسئولان اعلام کردهاند، عکس آن صورت گرفته است. این صراف با تاکید براینکه باید منتظر باشیم تا مردم خودشان به این نتیجه برسند که چه اقدامی بهتر است گفت: دلیل اینکه شاهد هجوم مردم به صرافیها هستیم، برای آن است که تشخیص داده اند سیاست خارجی رو به بهبود است و باید دلار هایشان را به ریال تبدیل کنند.

آزادسازی پولهای بلوکهشده

یکی از مواردی که باعث فروش دلارهای خانگی شده، زمزمه آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران است. در این رابطه دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تشریح توافق ۱۰ بندی ایران و عراق برای آزاد سازی پولهای بلوکه شده، گفت: به سرانجام رساندن این روند به حدود یک ماه زمان نیاز دارد تا وضعیت معاملات در شرایط عادی قرار بگیرد و به زودی در این زمینه خبرهای خوبی خواهیم داشت.حمید حسینی گفت: در این توافق آمده که می توانند از پول های بلوکه شده به صورت یورو، دلار و دینار استفاده کنند و بانک هزینه ای بابت کارمزد آن دریافت نخواهد کرد.وی با اشاره به سایر شرایط این توافق، افزود: از سوی دیگر شرکت های توانیر و گاز ایران باید شرکتهای ایرانی را در نامهای معرفی و تایید کنند و همچنین شرکت عراقی طرف معامله در زمینه دارو و غذا باید تخصص و سابقه کار داشته باشد.دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: بر اساس این دستورالعمل شرکت ایرانی کالاهای مورد نظر خود را از عراق خریداری کرده و زمانی که کالا وارد آب های ایران شود ۹۰ درصد و در زمان تخلیه بار ۱۰ درصد باقی مانده از پول های ایران در بانک عراق آزاد خواهد شد.به گفته حسینی، طبق بخش دیگری از این توافق، در صورت خرید اقلام کشاورزی و دارویی، تایید وزارت کشاورزی و دارویی عراق الزامی است و بعد از استعلام مالیاتی کالا قابل تبادل می شود.دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا شرکت های عراقی را وارد این روند کنیم، اظهار داشت: در صورتی که بخواهیم پول های ایران را در تجارت با شرکتهایی غیر از شرکت های عراقی آزاد کنیم نیاز است که شرکت مورد نظر در بانک تجارت عراق حساب باز کند تا بتوان هزینه کالای خریداری شده را به حساب شرکت خارجی پرداخت کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: