کد خبر: ۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس جمهور اقدام ایران در آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی را پاسخ به تروریسم هسته ای رژیم صهیونیستی دانست و گفت: غنی سازی ۶۰ درصدی ایران پاسخ و مقابله با خباثت بود




شما نمی توانید جنایت کنید، ما دست شما را می بریم و با جایگزین کردن سانتریفیوژهای IR۶ به جایIR۱ و غنی سازی ۶۰ درصدی دو دست شما را زدیم.

حسن روحانی در جلسه هیات دولت تاکید کرد: مردم ما بدانند اگر روزی علیه ملت ما توطئه کردند و اگر صهیونیست ها علیه ما اقدامی انجام دهند، پاسخ خواهیم داد و اولین اقدام ما این بود که اگر IR۱ را دچار مشکل کردند، IR۶ را جایگزین آن کردیم.

روحانی تاکید کرد: شما می خواهید در مذاکرات دست ما خالی باشد اما ما با دست پر در مذاکرات حاضر می شویم و به جای غنی سازی ۶۷/۳ درصدی، غنی سازی ۶۰ درصد انجام می دهیم اما در عین حال فعالیت ما صرفا و قطعا صلح آمیز و همچنان تحت نظر آژانس خواهد بود. رئیس جمهور با بیان اینکه چرا از مذاکرات می ترسیم و از حرف زدن فرا می کنیم، گفت: ما قدرتمند هستیم و ضعیف نیستیم، با آمریکا مذاکره می کنیم و او را سرجایش می نشانیم همانطوری که قبلا هم این کار را کرده ایم، ما منطق قوی برای مذاکره داریم و می توانیم دشمن را مجاب کنیم.

روحانی با بیان اینکه انتخابات روز بسیار مهمی برای کشور و مردم است و مشارکت بالا بسیار اهمیت دارد ، گفت: هیچ جناح و فردی حق ندارد معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد.

رئیس جمهور لازمه رسیدن به «یُسر» و آسایش و گشایش را پایان جنگ اقتصادی و تحریم ظالمانه دشمنان دانست و گفت: باید دست ظالمی که زندگی مردم را حتی در تهیه واکسن و مواد غذایی به گروگان گرفته، قطع کنیم. بعضیها میگویند دست ظالم باید قطع شود، منتها مثلاً خوب نیست در اردیبهشت و خرداد انجام شود، و اگر مثلا به تیرماه برسیم ایرادی ندارد. در حالی که باید دست ظالم را فوراً قطع کرد و اگر یک ساعت هم زودتر بتوانیم این کار را بکنیم، باید این کار را انجام دهیم.

روحانی گفت: چرا ما از مذاکرات و از حرف زدن میترسیم؟ مگر قرآن نمیگوید با کفار هم جدال احسن کنیم، ما قدرتمند هستیم، خودمان را ضعیف نبینیم، فکر نکنید ما ضعیف هستیم. ما قدرتمند هستیم حتی با آمریکا هم مذاکره کنیم. همانطور که در برجام مذاکره کردیم و او را سر جای خودش نشاندیم. ما توانمند هستیم اینقدر روی توان ما شک نکنید. چه کسی گفته در مذاکره با ابرقدرت ناتوان هستیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ایران در عرصه تولید، تکنولوژیهای پیشرفته، قدرت نرم و مذاکره هم توانمند است، چرا که دارای منطق قوی هستیم که میتوانیم با آن دشمن را سر جای خود بنشانیم.

روحانی خاطر نشان کرد: مگر عراق با ما هشت سال جنگ نکرد و صدام و صدامیان این همه کشتار و ظلم و جنایت نکردند اما یک زمانی هم که لازم شد مذاکره کنیم امام اجازه مذاکره داد لذا در شهریور سال ۶۷ مذاکره با عراق را در ژنو شروع کردیم و مذاکره ۲ سال ادامه داشت و با آن آدم قدار، با آن آدمی که آن همه در ایران کشتار کرد، مذاکره کردیم. لذا هر کسی میخواهد باشد، با مذاکره مشکل نداریم و با منطق خودمان مذاکره میکنیم.

رئیس جمهور افزود: بنابراین از مذاکره وین نترسید بعضیها میترسند، نگران هستند که مثلا این مذاکره زود به نتیجه برسد و فوری تحریم برداشته شود، مثلا در انتخابات مشکل پیدا کنند اینطوری هم که نیست، مذاکره پیچیدگیهای خودش را دارد اینقدر نگران نباشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: عجلهای هم برای مذاکره نداریم و این وابسته به طرف مقابل است ما آماده ایم و حرف ما هم روشن است میگوییم آمریکا باید به همان شرایط سالی که برجام را امضا کردیم یعنی به تیر ماه ۹۴ برگردد و همان توافقی که داشتیم را بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ آن اجرا کنیم لذا حرف ما روشن است به محض اینکه آمریکا اجرا کرد و مشاهده کردیم که درست است و عملیاتی است ما هم بلافاصله به همه تعهدات خود برمیگردیم.

روحانی خاطر نشان کرد: آنهایی که میخواهند نسبت به فعالیت صلحآمیز و قانونی ایران اخلال ایجاد کنند در پاسخ آنها ما باز هم در چارچوب قانون عمل میکنیم و اگر صهیونیستها علیه ملت ایران اقدامی انجام دهند قطعاً پاسخ خواهیم داد و اولین پاسخ را هم دریافت کردند و هر دو دست آنها را قطع کردیم اما در عین حال فعالیت ما قطعاً و صرفاً صلحآمیز است و تحت نظر آژانس بینالمللی اتمی است.

رئیس جمهور افزود: هر زمان که طرف مقابل به تعهدات خود برگردد همان روز به عین برجام برمیگردیم، به شرط آنکه در عمل ببینیم که عمل به این تعهدات واقعی است و آن را راستیآزمایی کنیم و این هم زمان نمیبرد، چون بعضیها بلد نیستند، حرفهایی میزنند این در حالی است که ما شرایط راستیآزمایی را طراحی کردیم و میدانیم که زمان زیادی نمیبرد. اینکه وزیر نفت اعلام کند که میتواند نفت را بفروشد و رئیس بانک مرکزی بگوید که قادر است از جابجایی پول را براحتی انجام دهد، زمان زیادی نمی برد و وقتی واقعاً و در عمل به تعهدات عمل شود بلافاصله به تعهدات خود برمیگردیم.

روحانی اظهار داشت: مسیری که امروز آن را اتخاذ کردیم، مسیری است که مردم آن را میخواهند. رئیس جمهور منتخب مردم است و ۲۴ میلیون رأی و ۷۳ درصد مردم که در انتخابات شرکت کردند با رئیس جمهور و دولت حرف میزنند و دولت نظر و خواست مردم را تا روز و لحظه آخر اجرا میکند.

رئیس جمهور گفت: همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل میکنیم. تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکستیم، بگذارید در ۱۰۰ روز آخر یک بار دیگر هم میشکنیم، دست ما را باز بگذارید مشکلی نداریم و این کار را انجام میدهیم.

روحانی گفت: قرار ما در دولت این است که تا لحظه آخر فعالیت کنیم و در این راستا همه پنجشنبهها افتتاحهای مهمی خواهیم داشت و در بخش آب و برق تا مردادماه ۱۷۳ طرح مهم از جمله ۵ سد ملی افتتاح خواهیم کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: چارچوب مذاکرات را مقام معظم رهبری به خوبی و روشنی مشخص کردند و در همان چارچوب فعالیت خود را ادامه می دهیم. طرف بدهکار ما عمدتاً آمریکاست و اگر به تعهدات برگردد و دست از تحریم بردارد ،خواهد دید که بعد از راستیآزمایی به کلیه تعهدات خود باز خواهیم گشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: