نسخه چاپی
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بومی گزینی طرحی که برای پذیرش بهتر کنکوری ها و فراهم کردن زمینه لازم و عادلانه به نفع داوطلبان بومی ایجاد شد. طرحی که منتقدان آن را در بوته نقد گذاشته و معتقدند منجر به چرخش استعدادها نمی شود و حس تبعیض را بیشتر کرده است.
محمدمهدی غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به تفاوت شرایط تعداد مراکز آموزشی زمان تصویب مصوبه سهمیه بومیگزینی با حال حاضر گفت: در زمان تصویب مصوبه سهمیه بومی گزینی در کل کشور ۴۴۵ مؤسسه آموزشی فعال بوده است و در سال ۱۳۹۶ تعداد مؤسسه آموزشی ۲۶۴۵ است.
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از اهداف بومیگزینی طراحی رشتههای متناسب با اقلیم آن استان بوده است.
وی با بیان اینکه عدم تلفیق فرهنگها به عنوان یکی از ایرادات بومیگزینی مطرح است، تصریح کرد: به عقیده بنده با ساکن شدن فرهنگهای مختلف در کنار هم تلفیق فرهنگها صورت میگیرد.
احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش گفت: مصوبه سهمیه بومیگزینی در سال ۱۳۶۹ به منظور کاهش مشکلات احتمالی نظیر کمبود خوابگاه و امکانات رفاهی، کاستن از مهاجرتهای درون کشوری و... در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.
وی درمورد دستهبندی رشتههای تحصیلی در گزینش بومی بیان کرد: رشتههای مختلف تحصیلی در تمام گروههای آزمایشی با توجه به ماهیت و میزان ارائه آنها در کل کشور به چهار دسته رشتههای استانی، ناحیهای، قطبی و کشوری تقسیمبندی میشوند.
جمالی در مورد رشتههای استانی گفت: رشتههای استانی به رشتههایی گفته میشود که از لحاظ بازار کار به متخصصان بومی این رشته نیاز است.
وی افزود: رشتههای ناحیهای نیز جزء رشتههایی هستند که در برخی از استانها ارائه نمیشوند اما در استانهای مجاور به عنوان ناحیه بومی ارائه میشود که به همین منظور ناحیهبندی به صورت ۹ناحیه انجام شده است.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش تصریح کرد: همچنین رشتههای قطبی به رشتههایی اطلاق میشود که در بیشتر نواحی وجود ندارند اما در چند ناحیه بومی مجاور که به عنوان قطب بومی محسوب میشوند، دایر میباشند، که ۵ قطب شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز به این منظور در نظر گرفته شده است.
جمالی درمورد رشتههای کشوری گفت: رشتههایی که در اکثر قطبها وجود نداشته و تنها در معدودی از دانشگاههای کشور ارائه میشوند به عنوان رشتههای کشوری مطرح هستند و گزینش آنها به صورت کشوری انجام میشود.
وی به نقاط ضعف مصوبه بومی گزینی اشاره کرد و گفت: کاهش مشکلات خوابگاه و امکانات رفاهی به عنوان یکی از اهداف مصوبه بومی گزینی به صورت صددرصد مشکل را رفع نکرده است چراکه در قبولی رشتههای استانی ـ ناحیهای دانشجو نیاز به خوابگاه دارد.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش عدم تلفیق فرهنگها در استانهای مختلف را نیز به عنوان یکی دیگر از نقاط ضعف سهمیه بومیگزینی عنوان کرد و افزود: این موضوع باعث افزایش قومگرایی شده است و افراد با عقاید یکسان در یکجا جمع میشوند.
جمالی با بیان اینکه پذیرش در دانشگاههای برتر کشور نباید به صورت بومیگزینی اجرا شود و ضرورت دارد این ظرفیت برای کل کشور فراهم باشد، تصریح کرد: حذف مصوبه بومیگزینی باعث میشود که داوطلب غیر بومی با نمره علمی بالاتر پذیرفته شود.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش گفت: پیشنهاد ما این است که سهمیه بومیگزینی به طور کامل حذف شود و به جای آن سهمیهبندی مناطق یک، دو و سه در راستای دسترسی بیشتر مناطق کمبرخوردار به ظرفیتهای آموزشی و اجرا شدن عدالت آموزشی در نظر گرفته شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تصمیمگیری در مورد سهمیههای کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأثیر ملی دارد چرا که در حال حاضر ذهنیت داوطلبان مخدوش شده است و احساس تبعیض دارند.
وی افزود: در گذشته تصمیمات مرتبط به کنکور به صورت یکپارچه اتخاذ نشده و مرحله به مرحله و با توجه به شرایط و در مقطعهای مختلف اتخاذ شده است که بعضی از این تصمیمات برای دوره خاص بوده و قرار بوده بعداً مورد بررسی مجدد قرار گیرد که این اتفاق نیفتاده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بومیگزینی همبستگی ملی را تحت تاثیر قرار داده، گفت: اهداف مورد نظر یعنی تناسب دانش با ظرفیتهای محل، زندگی در جمع خانواده، حل مشکل خوابگاه به دلیل جابجائی داخل استان تأمین نشده است لذا پیشنهاد حذف سهمیه بومیگزینی پیشنهاد خوبی است.
وی تأکید کرد: البته ضرورت دارد برای پذیرش بانوان در محل زندگی خود تبصرهای در نظر گرفته شود که امکان جابجائی را فراهم کند.
عاملی افزود: واقعیت این است که سهمیه بومیگزینی چرخش استعدادها را هم دچار مشکل کرده است چرا که در بعضی از استانها، ۹۴ درصد دانشجویان دانشگاههای استان از جمعت خود استان جذب شدهاند.