کد خبر: ۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها معتقد است که عدم نظارت دستگاه‌ها به ویژه مجلس، عامل اصلی اجرایی نشدن برنامه‌های توسعه در کشور است.




محمد حسن آصفری نائب رئیس کمیسیون شورا‌ها مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملی نشدن برنامه‌های پنج ساله توسعه در کشور اظهار کرد: علت اینکه به طور صد در صد برنامه‌های توسعه در کشور در بخش‌های مختلف آموزشی، عمرانی، بهداشتی و... اجرا و عملیاتی نمی‌شود چند دلیل دارد، معتقدم مجلس قوانینی را باید تصویب کند که در توان اجرای دولت باشد.

وی با بیان اینکه بودجه کشور با سقف و محدودیتی مواجه است افزود: می‌توان با بررسی درآمد کشور، تراز مالی را تعیین کرد؛ در ۱۰  ماه سال ۱۳۹۹، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه محقق نشده است.

این نماینده مجلس به جنگ اقتصادی که گریبانگیر ایران است اشاره کرد و گفت: ناکارآمدی مسئولان در انجام وظایف نیز مقوله‌ بی ارتباط به این موضوع نیست، در حالی که کشور دچار جنگ اقتصادی است و مدیرانی باید بر سر کار بیایند که روحیه جهادی و انقلابی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان باید روحیه جذب سرمایه گذاری داشته باشند و پشت میز را ترک کرده و برای اقدامی موثر وارد میدان شوند افزود: شرایط فعلی کشور متفاوت است و نمی‌توان امور را به وزیری سپرد که در گذشته هم سکاندار وزارت خانه ای بوده است، نمی‌توان از وزرا این انتظار را داشت که اگر امروز در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی برنامه‌های توسعه کشور را ۱۰۰ درصد محقق کند، حتی تصور آنکه بتوان به چنین فردی اعتماد دوباره کرد اشتباه بوده و بی شک کار‌ها به درستی پیش نمی‌رود.

عضو کمیسیون شورا‌ها با تاکید بر اینکه دلیل دیگر اجرایی نشدن برنامه‌های توسعه، عدم نظارت است بیان کرد: نظارت وظیفه شورای مجلس اسلامی است و این ارگان باید وظیفه خود را به صورت ۱۰۰ درصد انجام دهد. برای مثال اگر در برنامه چهارم و پنجم و ششم توسعه کشور که بایستی جاده‌های کشور درجه ارتقاء پیدا کند و بخش‌های ما تبدیل به شهر، شهر‌های ما تبدیل به شهرستان و در غایت تمهیدات پیشرفت تسهیل شود، اما زمانیکه بُعد نظارتی تعطیل می‌شود، کسی نه سوال و جوابی می‌کند، نه استیضاح، تحقیق و تفحصی صورت می‌گیرد، این خود عامل توقف برنامه‌های توسعه می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: البته همه این مباحث مربوط به مسائل داخلی کشور نبوده و موضوعات خارجی هم دخیل هستند، امروز شرایط کشور ما عادی نیست که بتوان توقع محقق شدن ۱۰۰ درصد برنامه را داشته باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: