کد خبر: ۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
موانع موجود برای ترخیص قطعات، عدم تامین ارز، تغییر در نحوه اخذ مالیات و همچنین نوسانات اقتصادی و سیاسی موضوعاتی است که این روز‌ها همه صنایع را درگیر کرده است.




به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی بود که خودروسازان اقدام به تولید خودروهای جدید نمی کردند و یا به دلایل زیادی از جمله تحریم ها و موانع تولید، تولید خودروهای قدیمی خود را ادامه می دادند یا خودروهای دیگر را مونتاژ می کردند.

اما بعد از تحریم، برای سرپا نگه داشتن این صنعت و خودکفا شدن، تلاش های بسیاری شد و اکنون شاهد این هستیم که خودروسازان اقدام به تولید خودروهای جدید می کنند و به دنبال آن، نمونه های جدیدی روانه بازار می شود. تارا و شاهین جدید ترین نمونه خودروهای تولیدی به شمار می روند که خودروسازان بعد از پشت سر گذاشتن موانع، تولید و طراحی کردند.

نه تنها خودروسازان، بلکه قطعه سازان نیز مشکلات متعددی داشتند. موانع موجود برای ترخیص قطعات، عدم تامین ارز، تغییر در نحوه اخذ مالیات و همچنین نوسانات اقتصادی و سیاسی موضوعاتی است که این روز‌ها همه صنایع را درگیر کرده و صنعت قطعه نیز به عنوان یکی از صنایع استراتژی از این موانع تاثیر پذیرفته و فعالان این حوزه امیدوارند که در سال آینده شاهد کمرنگ شدن این محدودیت‌ها باشند تا همزمان با تولید محصولات جدید قادر به استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود این صنعت باشند.

بی تدبیرها و تحریم های داخلی بزرگترین مانع تولید داخلی

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه باید موانع تولید از سر راه تولید کنندگان برداشته شود تا با توان بیشتر اقدام به داخلی سازی قطعات کنند و در صنعت خودرو کامل خودکفا شویم، گفت: شعاری که امسال نامگذاری شد، قطعا پیرو شعار سنوات گذشته به ویژه سال 99 (جهش تولید) انجام شد که در صنعت خودروسازی و قطعه سازی شاهد این جهش تولید بودیم.

دبیر انجمن  قطعه سازان بیان کرد: اکنون قطعا نیاز به این است که این جهش را تثبیت کنیم و موانعی که وجود دارد از سر راه برداشته شود و پشتیبانی لازم از این جهشی که صورت گرفته باید انجام شود.

بیگلو گفت:  متاسفانه در سال 99، کما اینکه در سال های قبل هم بود، مشکلات عدیده ای را بر سر راه تولید گذاشتند. در سال 99 مشکلات زیادی برخلاف آنچه اسم سال بود، بر سر راه تولید کنندگان بود. ابتدای سال با مشکلات ارزی و گمرکی و بانکی شروع شد انتهای سال هم با مشکلات تامین مواد اولیه در صنعت خودروسازی و قطعه سازی دست و پنجه نرم کردیم.

دبیر انجمن  قطعه سازان بیان کرد: فکر می کنم این شعار نشان دهنده این است که تحریم ها کمترین اثر تخریبی را بر صنعت داشته و متاسفانه بی تدبیرها و تحریم های داخلی تاثیر در این صنعت گذاشته است. 

او ادامه داد: این مانع زدایی، یعنی برطرف کردن خود تحریمی هایی که درگیر آن هستیم، از بحث قوانین دست و پا گیر تا مجوزهای دست و پا گیر گرفته تا بحث شرایطی که برای گرفتن مواد اولیه و ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی گذاشته می شود و قوانینی که لحظه به لحظه تغییر می کند در این صنعت تاثیر گذاشته است.

بیگلو تشریح کرد: احتیاج است که با همان همتی که در سال جهش تولید صورت گرفت، پشتیانی انجام شود و احتیاج است  با فرآیند مانع زدایی، فرآیند خود تحریمی داخلی از بین رود که با این اتفاقات  می توانیم روند مثبت تولید را حفظ کنیم و امیدواریم در سال 1400 تولید ناخالص ملی مثبت شود و این خیلی می تواند خبر خوبی باشد و فشار اقتصادی بر مردم کمتر شود و این 2 سر فصل اصلی یعنی پشتیبانی و مانع زدایی، پشتیبان همه نهادهای دولتی قرار گیرد این چنین هم باید باشد.

باید تحریم‌های داخلی دست از سر صنعت خودرو بردارند

مهدی مطلب زاده، رییس کمیته ساخت داخل انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که سال ۹۹ سال سختی برای صنعت قطعه بود، می‌گوید: هرچند فعالان این حوزه در سال 99، روز‌های سختی را تجربه کردند، اما در نیمه دوم سال و جهش نسبی تولید اوضاع تا اندازه‌ای بهبود یافت.

وی با اشاره به ورود قطعه سازان به داخلی سازی پروژه تارا و شاهین می‌افزاید: در نیمه دوم سال اتفاقات خوبی در صنعت قطعه رخ داد که بیشتر این اقدامات در زمینه سرمایه گذاری بود و شرکت‌های قطعه سازی بر روی قطعات تارا و داخلی سازی آن سرمایه گذاری کردند که اتفاق خوبی بود.

مطلب زاده با بیان این که برای نخستین بار در کشور یک خودرو در طول ۱۳ ماه با ۹۲ درصد داخلی سازی تکمیل شد، تصریح کرد: طراحی و ساخت این خودرو به طور کامل با تکیه بر توانمندی داخلی بود که نمونه اولیه آن نیز در اسفند ماه به تولید رسید، بر این اساس صنعت قطعه نیز سرمایه گذاری زیادی بر روی قالب‌ها و قطعات این خودرو انجام شد.

نایب رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه داد: از سوی دیگر خودروی شاهین که چند سال پیش صنعت خودرو و قطعه بر روی آن سرمایه گذاری کرده بودند در روز‌های آخر سال به نتیجه رسید و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰، اوضاع بهبود یابد که این امر نیز مشروط به رفع تحریم‌های خارجی و داخلی است.

وی با تاکید بر این که باید تحریم‌های داخلی دست از سر این صنعت بردارند تا این صنعت به راحتی به کار خود ادامه دهد، گفت: تحریم‌های داخلی شامل قیمت گذاری دستوری و عملکرد جزیره‌ای ارگان‌های دولتی مانند وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و گمرک است که با تصمیمات خلق الساعه همه را با مشکلات متعددی مواجه می‌کنند.

مطلب زاده در خصوص پیش بینی خود از سرنوشت نهضت داخلی سازی در سال ۱۴۰۰ نیز اظهار کرد: ۴ میز داخلی سازی از تیرماه ۹۸ تا تیرماه امسال چهار میز داخلی سازی تشکیل شده و آمادگی برگزاری میز پنجم در مهرماه نیز وجود داشت که با حدود ۴۰ میلیون یورو کاهش ارزبری ازجمله تغییرات پی در پی وزارت صمت و کرونا به تاخیر افتاد، اما بر اساس برنامه ریزی‌ها مقرر شده تا این میز در آخر فروردین ماه برگزار شود.

در نهایت می توان گفت، رفع موانع تولید در صنعت خودرو، با خروج دولت از قیمت‌گذاری خودرو آغاز می‌شود و با حذف پروسه جواز خودروسازی، قطعه‌سازی و حذف دخالت‌های مانند الزام به استفاده از قطعه سازان خاص، آزادی فضای کسب ‌و کار را در این صنعت رقم خواهد زد که می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: