کد خبر: ۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
«ما تمام تلاش خود را برای دورزدن تحریم‌ها به کار بستیم و از هر کسی که امکان داشته کمک گرفتیم. مجلس شورای اسلامی نیز باید در قالب دیپلماسی بین‌المجالس در این حوزه به ما کمک کند.




ما نمی‌گوییم که کار ما بی‌نقص است، ما نیز نیاز به کمک داریم حتی در خصوص عرضه نفت در بورس نیز بنده دغدغه‌های نمایندگان را شنیده‌ام و ما آماده هستیم تا با همکاری یکدیگر راه مناسبی را پیدا کنیم. امروز ما در جنگ نابرابر علیه ملت ایران هستیم و در این شرایط ما از هر پیشنهادی برای فروش نفت حمایت می‌کنیم.»
حدودا ۶ ماه قبل زنگنه وزیر نفت این سخنان را در مجلس مطرح کرد. لب مطلب شیخ الوزرا این بود: «هر کس می‌تواند بهتر از ما نفت بفروشد بسم الله». بنده بی‌غرض و مرض می‌گویم که زنگنه در بیان این گزاره ذره‌ای شک، تردید و بی‌صداقتی نداشته است. آنان که اهل رسانه هستند می‌دانند که اگر ۳ نفر در دولت روحانی حضور داشته باشند که به آنان بگویند «همین فردا میز را رها کن برو» خشنود می‌شوند یکی از آنان قطعا وزیر نفت است. زنگنه بسان چهره‌های تازه به دوران رسیده سیاست نیست و یا کیسه‌ای ندوخته که نگران باشد از او پست و مقامی بگیرند. او پاک دست و کار بلد است. به همین خاطر هم هست که وقتی برخی مدام در رسانه های‌شان نق می‌زدند که چرا وزارت نفت عاجز است از دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت با شهامت اعلام کرد این گوی و این میدان. حتی بستر این مهم را هم مهیا کرد (ایجاد بورس نفت) تا انقلتی نباشد. اما چه شد؟ تقریبا هیچ!
آری؛ تمام آن کسانی که یکطرفه به قاضی می‌رفتند وقتی در برابر این پیشنهاد زنگنه قرار گرفتند ترجیح دادند یا سکوت کنند و یا آنقدر وقیح بودند که تغییر فاز دادند و از جبهه دیگری به وزارتخانه و وزیر تاختند. اگر دقت کرده باشید مدت مدیدی است که کسی دیگر تیتر نمی‌زند چرا نفت کم فروش می‌رود!

نکته جالب‌تر در این میان عملکرد مجلس است. زنگنه در همین سخنانی که در ابتدای مطلب بدان اشاره شد بر ظرفیت بین المجالسی تاکید کرده بود. یعنی آن دسته از نمایندگان مجلس نیز که مدعی هستند اکنون در جایگاهی قرار دارند که می‌توانند وارد میدان شده به فروش نفت بیشتر کمک کنند. اتفاقا رسانه‌های مخالف زنگنه همان‌هایی هستند که از سفر قالیباف رئیس مجلس به روسیه ذوق کرده بودند و تا مدت‌ها از نتایج خوشایند این سفر می‌گفتند هر چند منجر به دیدار با پوتین نشد!
به راستی مجلس مدعی، طی یکسال گذشته چقدر در زمینه سیاست خارجی و ارتباط با مجالس کشورهای موثر کار کرده و نتیجه آن چه بوده؟ فی المثل در همین حوزه نفت نمایندگان مجلس از جمله رئیس آن که در سر سودای پاستور دارد آیا توانسته زمینه‌ای فراهم کند برای تسهیل دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت بیشتر. به جرات می‌توان گفت این مجلس در مورد مذکور هیچ اقدامی نکرده است.
فاصله شگرفی است از حرف تا عمل. کنار گود نشستن و فرمان «لنگش کن» دادن آسان است. مرد آن است که به میدان بیاید و عمل کند. فراتر از بحث زنگنه و وزارت نفت، غالب کسانی که امروز منتقد روحانی و دولت وی هستند اگر خود و طرفداران‌شان جانشین این دولت شوند به مراتب بدتر و اسفناک‌تر عمل می‌کنند. حداقل در مورد فروش نفت محرز و ثابت شد که فقط «حرف» می‌زنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: