کد خبر: ۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سخنگوی دولت تاکید کرد: انتظار داریم که همه طرف های برجام عاقلانه و دوراندیشانه رفتار کنند و ارزش لحظات گذرا و برگشت ناپذیر را بدانند.




به گزارش ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری گفت: امروز که به اقرار مقامات دولت جدید آمریکا و همه ناظران جهان، سیاست فشار حداکثری شکست خورده، برای آمریکا راهی جز بازگشت به برجام باقی نمانده است.

وی گفت: به عهد خود پایبند ماندیم و اکنون نوبت آمریکاست که شعار خود در بازگشت به جهان را با کنار گذاشتن غیرانسانی ترین تحریم هایی که جهان به خاطر می آورد، اثبات کند.ما هم مانند بسیاری از ملت های دیگر باور داریم که هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل اختلاف جاری نیست اما دیپلماسی نمی تواند بدون حسن نیت و نشان دادن صداقت آغاز شود. دولت و مذاکره کنندگان ما در احقاق حق ضایع شده ملت ما در تعقیب دیپلماسی چه از راه سازوکارهای چندجانبه و چه از راه مجامع بین المللی کوتاه نخواهند آمد اما هرگز تن به بازی بی پایانی نخواهند داد که هدف از آن خریدن زمان برای دولت آمریکا و به تعویق انداختن لغو تحریم هایی باشد که نه تنها با متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، روح قوانین بین المللی و نص برجام مغایرت دارد، بلکه رنج را بر مردم ما تمدید می کند. ما آماده ایم که هر پیشنهاد عادلانه و صادقانه ای را برای حل این اختلاف بشنویم اما بیش از آن منتظریم که اقداماتی را در عمل ببینیم که می توانند به تدریج اعتماد از دست رفته را بازسازی کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همینطور انتظار داریم که همه طرف ها عاقلانه و دوراندیشانه رفتار کنند و ارزش لحظات گذرا و برگشت ناپذیر را بدانند. ما همچنان به دیپلماسی متعهدیم و اطمینان داریم که در آینده ای نزدیک، قانونمندی بر زیاده خواهی و زورگویی غلبه خواهد کرد.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور در باره حضور آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست این گروه و آمریکا به عنوان مهمان ابتکاری، برای حل مسائل بود، اما از نظر ما زمان خوبی برای برگزاری چنین نشستی نیست. بدون لغو تحریم ها، ادعای آمریکا مبنی بر اعتقاد به دیپلماسی یک لفاظی ریاکارانه و غیرقابل قبول به نظر می رسد.

وی ادامه داد: ما پیش از هر مذاکره ای باید نسبت به صداقت آمریکا در جدیت آن برای بازگشت به تعهدات مطابق نص توافق برجام اطمینان پیدا کنیم. تنها معیار، گام های عملی دولت آمریکاست. ما از هرگونه ابتکاری از جانب اعضای باقیمانده در برجام برای سوق دادن آمریکا به ارائه چنین اطمینانی به جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنیم.

ربیعی بابیان این که به دپیلماسی به عنوان تنها راه حل خروج از بن بستی که آمریکا آفریده پایبندیم، اماآغاز یک فرآیند دیپلماتیک موثر به حداقلی از حسن نیت نیاز دارد، اظهار داشت: آمریکا با امتناع از انجام تعهدات اولیه خود مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد از آن سرباز زده است.

وی تاکید کرد: ما منتظر اقدام آمریکا هستیم. دولت بایدن نمی تواند سیاست ترامپ را اجرا کند و توقع نتیجه متفاوتی داشته باشد. اولین قدم برای آمریکا اعلام بازگشت به برجام و انجام تعهداتش است.ایران در برجام است و در بالاترین سطح اعلام کرده که بلافاصله از اجرای تعهدات آمریکا، ایران نیز تمام اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد.

ربیعی درخصوص قطعنامه ضدایرانی که در میان اعضای شواری حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی از سوی آمریکا توزیع شده اظهار داشت:توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس قانون مصوب مجلس اقدامی توازن بخش بر مبنای بند ۳۶ برجام بود که به یک طرف حق می دهد در صورت عدم پایبندی طرف های دیگر به تعهدات خود، متقابلاً تعهداتش را بطور جزئی یا کلی متوقف کند.

وی ادامه داد:همچنان به برجام پایبندیم و در صورت ازسرگیری تعهدات سایر طرف ها، به سرعت و بدون فوت وقت تمامی تعهدات خود از جمله اجرای کامل پروتکل الحاقی را از سر خواهیم گرفت. توافق اخیر صورت گرفته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای نشان دهنده حسن نیت ایران و ثبات قدم ما برای اطمینان بخشیدن به جامعه بین المللی درباره تعهد خدشه ناپذیر ما در صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای است.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما انتظار داریم که این حسن نیت با حسن نیت متقابل از سوی اعضای شورای حکام مواجه شود. از نظر ما با توافق صورت گرفته، هیچ دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد. با این حال، اگر آمریکا واقعا دلیلی برای نگرانی دارد باید با بازگشت به تعهداتش در برجام زمینه را برای عمل متقابل ایران و این نگرانی مصنوعی برطرف کند. ما برای اعلام موضع و گام های جبرانی عجله نداریم اما هر اقدام مثبت یا منفی را با اقدامی متناظر و متناسب و در زمان و به شیوه مقتضی پاسخ خواهیم داد.

وی تاکید کرد: در پاسخ به این زمزمه کشورهای اروپایی، نماینده کشورمان طی بیانیه ای اعلام کرده است که در صورت تصویب هر قطعنامه ای علیه ایران، قطعا واکنش مناسب و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد از جمله بازنگری در بیانیه مشترک اخیر بین آژانس و سازمان انرژی اتمی.

سخنگوی دولت در خصوص کمیته مشترک بین دولت و مجمع در مورد FATF گفت: قرار شد نقطه نظرهای جمع بندی شده براساس ابهامات مجمع، توسط وزیر اقتصاد تدوین و ارائه شده و در اختیار مجمع قرار گیرد. با توجه به اینکه موضوع از طریق مقام معظم رهبری به مجمع ارجاع شده و ایشان با تمدید زمان بررسی هم موافقت کردند ارجاع به مجلس و هر گونه بحث جدید موضوعیتی ندارد.

ربیعی با تاکید بر اینکه FATF چه در دوران تحریم و چه در عقب رانده شدن تحریم هزینه زیادی بر کشور تحمیل خواهد کرد ادامه داد: شرایط سال ۹۲ را هیچ کس فراموش نکرده دورانی که با چندین قطعنامه شورای امنیت و تهدید جنگ، مواجه بود و کشور توسط منتخب مردم تحویل گرفته شد اما تحریم ها را با حمایت رهبری به عقب راندیم. شاید عده ای نخواهند قبول کنند ولی هم مردم ایران و دولتها و ملتهای جهان می دانند سال ۹۷ ایران با یک پدیده مالیخولیایی ترامپ روبرو شد. او هم چاره ای جز عقب نشینی از تحریم نداشت و اظهارات اخیر او هم این را نشان می دهد.وی افزود: آمریکا چاره ای جز لغو تحریم ها که لازمه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است، ندارد. هرچند دولت جدید امریکا به سبک دولت پیشین، بازی بیهوده و باخت- باختی را آغاز کرده که نتیجه ای بهتر از آنچه ترامپ بدست آورد نخواهد داشت. اما بزودی خواهد فهمید که لغو تحریم ها بهترین و سریع ترین راه مطمئن برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات و ازسرگیری دیپلماسی نتیجه بخش است.

ربیعی در باره سفر لاریجانی به چین گفت:در مورد پیگیری سند همکاری ایران و چین توسط آقای لاریجانی، این یک سنت پسندیده ای است که یک نظام از همه ظرفیت های انسانی خویش برای ارتباطات خارجی بتواند استفاده کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: