کد خبر: ۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
روند نزولی قیمت دلار و بی رغبتی مردم به خرید لوازم خانگی باعث شده تا تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی خود ترمز افزایش قیمت ها را کشیده و حتی تخفیف هایی را نیز به مشتریان ارائه کنند با این وجود خریداری در بازار نیست.




براساس روال هر سال خرید و فروش لوازم خانگی در ماه پایانی سال رونق قابل توجهی داشت به نحوی که هر کس در حد توان خود درصدد تغییر یا خرید چند قلم لوازم خانگی جدید برای خانه های خود بود. اما متاسفانه امسال وضعیت فروش لوازم خانگی نسبت به سال گذشته با تغییرات بسیاری روبرو شده است چرا که به اعتقاد فروشندگان کالا به وفور در بازار یافت می شود اما خریداری نیست. در این میان کسبه معتقدند روند نزولی قیمت دلار و بی رغبتی مردم به خرید کالا باعث شده تا تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی خود ترمز افزایش قیمتها را کشیده و حتی تخفیف هایی را نیز به مشتریان ارائه کنند با این وجود امید مردم به کاهش بیشتر قیمت ها باعث شده تا فروشی در بازار وجود نداشته باشد.

با این حال نکته قابل تامل اینجاست برخی از فروشندگان می گویند خوراک پتروشیمی و قیمت فولاد در سال آینده گرانتر خواهد شد و به طور حتم ما شاهد کاهش قیمت لوازم خانگی درسال آینده نیستیم. اما بی ثباتی اقتصاد باعث شده تا مردم به کاهش قیمت ها امیدوار باشند. در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان حتی کاهش قیمت هایی را در محصولات خود اعمال کرده اند به عبارتی سایدبای ساید ۳۲ میلیونی با کاهش ۳۰ درصدی فروخته می شود و حتی برخی از شرکتها تخفیفاتی را برای خریداران درنظر گرفته اند اما خبری از خریدار نیست و همین موضوع عاملی شده تا بازار لوازم خانگی در رکود مطلق قرار گیرد.

در این شرایط برخی از تولیدکنندگان همچنان نسبت به کاهش قیمت ها مقاوم بوده و تمایلی به تغییرات قیمتی ندارند اما ناچار شده اند محصولات را به صورت اقساطی به عرضه کنندگان کالا بفروشند این درحالیست که قبلا کالا به صورت نقدی و بدون تقسیط در اختیار فروشندگان لوازم خانگی قرار می گرفت. در بازار لوازم خانگی که روزهای پایانی سال را پشت سرمی گذارد همچنان کالای قاچاق به وفور یافت می شود و حتی قیمت های آنها ارزان تر از جنسهای ایرانی است به عنوان نمونه یک ظرفشویی ایرانی ۱۴ میلیون تومان است اما یک ظرفشویی وارداتی قاچاق ۱۱ میلیون تومان است در این شرایط طبیعی است که خریدار نبودن گارانتی کالای قاچاق را نادیده گرفته و با پرداخت قیمتی کمتر نسبت به کالای ایرانی محصول قاچاق را خریداری کند.

قیمت لوازم خانگی تابع نرخ مواداولیه است

در همین حال دبیر انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه با افزایش عرضه،آرامش در بازار لوازم خانگی حاکم است، گفت:آنچه تولیدکننده را مجبور به بالابردن قیمت میکند،قیمت مواد اولیه است که به نرخ جهانی عرضه می شود. عباس هاشمی در گفتگو با مهر درباره قیمت لوازم خانگی، اظهار داشت: علی رغم اینکه لوازم خانگی مشمول قیمت گذاری تکلیفی نیست اما سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمتهای این اقلام نظارت مستقیم دارد. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه مواد اولیه لوازم خانگی شامل مس، برنج، آلومینیوم، پتروشیمی و فولاد است، افزود: قیمت گذاری مواد اولیه لوازم خانگی براساس نرخ جهانی است؛ به عنوان مثال قیمت فولاد بر مبنای متوسط قیمت ۲ هفته اخیر متال بلتن + نرخ روزِ ارز+ حاشیه رقابت در بورس تعیین میشود. بنابراین تولیدکنندگان لوازم خانگی مواد اولیه را به نرخ جهانی از کارخانجات داخلی خریداری میکنند. وی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه، خرید مواد اولیه به قیمت جهانی برای زمانی است که مواد اولیه به اندازه کافی عرضه شود اما معمولاً عدم عرضه کافی، عاملی برای گرانی است؛ حتی در مقاطعی قیمتها ۴۰ درصد بالاتر از نرخ پایه به فروش میرسند و تولیدکننده لوازم خانگی مجبور میشود مواد اولیه را به دو برابر قیمت از بازار آزاد تهیه کند. ما محاسبات مربوط به قیمت نهادههای تولید را به سازمان حمایت ارائه میکنیم و بدون موافقت این سازمان، امکان افزایش قیمت را نداریم.

هاشمی با بیان اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی اصراری به بالابردن قیمت لوازم خانگی ندارند و نهادههای تولید، تولیدکننده را مجبور به ترمیم و تعدیل قیمت میکنند، گفت: البته در حال حاضر با توجه به تقویت نسبی قدرت خرید مردم و افزایش عرضه لوازم خانگی، بازار به سمت آرامش در حال حرکت است. حتی پیش بینی میشود وارد رکود شویم. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تاکید کرد: باید تکلیف روشن شود که آیا به بازار آزاد اعتقاد داریم و یا بازار کنترل شده، زیرا اگر قرار است بازار کنترل شده باشد نیاز است که مکانیزمهای دقیقی پیش بینی شود. اینکه مواد اولیه با نرخ جهانی عرضه شود اما تولیدکننده اجازه تغییر قیمت را نداشته باشد منطقی نیست. وی تصریح کرد: یا باید قیمت در همه بازارها تابع بازار آزاد و قیمت جهانی شود و بگویند که براساس هزینهها به علاوه یک سود متعارف کالا قیمت گذاری شود؛ یا اگر قرار بر نظارت است و حاکمیت دغدغه مصرف کننده نهایی را دارد باید ابزارهای دقیقی به کار گرفته و تعادل رعایت شود و این نظارت ها در همه حلقههای زنجیره، از مواد اولیه تا کالاهای نهایی را شامل شود.

قیمتسازی سوداگران و التهاب در بازار لوازم خانگی

از طرف دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است با افزایش قیمت لوازم خانگی به واسطه رشد نرخ ارز و مواد اولیه، سوداگران وارد میدان شده و با خرید لوازم خانگی و دپو آنها در انبارها برای ایجاد التهاب مجدد و کسب سود بیشتر به قیمتسازی پرداختند. سیدجواد حسینی کیا در گفتگو با خانه ملت با انتقاد از گرانی لوازم خانگی، گفت: با اعمال تحریمها علیه ایران، برندهایی مانند سامسونگ و ال جی از کشور خارج شدند، در این شرایط تامین نیاز بازار تنها از طریق تولیدات واحدهای داخلی امکانپذیر بود و از آنجا که افزایش تیراژ تولید برندهای داخلی زمانبر است، قیمت لوازم خانگی افزایش یافت. این نماینده مجلس در تشریح یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی افزود: با افزایش قیمت لوازم خانگی به واسطه رشد نرخ ارز و مواد اولیه، سوداگران و دلالان وارد میدان شده و با خرید لوازم خانگی و دپو آنها در انبارها برای ایجاد التهاب مجدد و کسب سود بیشتر به قیمتسازی پرداختند. وی با بیان اینکه واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی ظرفیت مناسبی برای تامین نیاز بازار دارند اما این ظرفیت بلااستفاده مانده است، اضافه کرد: دولت میتواند با ارائه تسهیلات به مشتریان، مصرف کنندگان را به خرید کالای ایرانی ترغیب کند؛ البته در این روش به جای پرداخت این تسهیلات به مردم باید شرایطی فراهم شود که فروشندگان، هزینه لوازم خانگی فروخته شده را به جای مردم از بانکها دریافت کنند تا کالا به فروش برسد و از دلالی در بازار جلوگیری شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی برای افزایش ظرفیت تولید، به تامین سرمایه در گردش، فریز سود تسهیلات دریافتی یا امهال آن و.. نیازمندند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: واحدهای تولید داخلی امکان تامین نیاز بازار را دارند اما دولت باید از آنها به درستی حمایت کرده و موانع پیش روی آنها را از میان بردارد در صورت تحقق این مهم نه تنها امکان تولید لوازم خانگی ارزان قیمت وجود دارد بلکه می توان بازار کشورهای همسایه را نیز به دست گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: