کد خبر: ۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بتازگی شاهد حوادث و اتفاقات رخ داده در سراوان بلوچستان و اعتراضات معیشتی بودیم که نیازمند ریشه یابی است.



هنگامی که کارکردهای اقتصادی ضعیف باشد باعث به وجود آمدن یکسری پدیدههای اجتماعی میشود و اگر پدیدهها به درستی مدیریت نشود و برنامهریزی برای آنان صورت نگیرد تبدیل به پدیده های سیاسی می شوند هنگامی که ضعف در اقتصاد به حوزههای اجتماعی تغییر ماهیت میدهند و از این حوزه به سمت سیاست تغییر جهت میدهد اگر مدیریت نشود به مسائل امنیتی تبدیل میشود که ورود به این مرحله در نوع خودش هزینههایی را در بردارد.

با بالا گرفتن بحثهای موجود، بهترین نوع رویکرد در فضای اجتماعی جامعه این است که مولفهها در این زمینه مدیریت شوند تا به مسائل سیاسی و بعد از آن به امنیتی تبدیل نشود؛ بنابراین باید حواسمان به این فرآیندهها باشد که از همان ابتدا مدیریت درستی داشته باشند که اگر این اتفاق صورت نگیرد مانند بسیاری از تجمعات و تنشهای به طور مثال گران شدن بنزین که آستانه تحمل مردم به خاطر ضعف اقتصادی و معیشت ضعیف شده بود به اتفاقات دیگر ختم میشود.

بی شک ملت با حاکمیت مشکلی ندارد. همان کسی که به قضیه بنزین اعتراض میکند و به خیابان میآید، اگر پای نظام جمهوری اسلامی در مقابله با دشمن به وسط بیاید، اسلحه بر میدارد و با آن میجنگد. بنابراین نباید کسانی که به خاطر ضعفهای معیشت به خیابان میآیند ضد نظام و انقلاب بنامیم، بلکه آنها از افراد کم درآمدی هستند که به خاطر ضعفهای اقتصادی موجود، گلههایی دارند؛ در نتیجه تصمیم گیران باید این نکته را به خاطر داشته باشند کسانی که امروز گله دارند قشر ضعیف هستند که از هر فرصت ممکن برای نشان دادن ناراحتی و سختیهای معیشتی خودشان استفاده میکنند.

باید صف اغتشاشگران و معترضان را از هم جدا کنیم. اغتشاشات با تجمعات اعتراضی و انتقادی مردم بسیار تمایز دارند چرا که اغتشاشات توسط دشمن مدیریت و هدایت میشود که با ساختار امنیتی ما مغایرت دارد.

اعتراضات معیشتی واقتصادی که جزء پدیدههای اجتماعی محسوب میشود، حق مردم است، آنان نگرانیهایی درباره وضعیت اقتصادی و زندگی خود دارند و دولت هم موظف است برای این مشکلات گام بردارد . نکته مهم اینکه در هر جامعهای ممکن است مسائل معیشتی و اقتصادی پیش بیاید. در آمریکای مدرن هم مردم برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی به خیابانها می آیند و این طور نیست که همه دنیا سیر باشند و فقط ملت ما مشکل داشته باشد اما فرق ما با تمامی جهان این است که منابع زیادی داریم و بحث اینجاست چرا با وجود این منابع ما باید از نظر تامین معیشت مردم ضعیف باشیم که ای مشکل به نوع مدیریت دولت در خصوص منابع موجود باز میگردد و ارتباطی با کمبود منابع ندارد. آنچه در این شرایط باید توجه شود، این است که در ۴۰ سال بعد از انقلاب اغتشاش نداشتیم، اما دشمنان نظام و انقلاب به دنبال براندازی هستند و از یک تجمع ساده که برای وضعیت معیشتی و اقتصادی برگزار میشود سوءاستفاده میکنند و نمیگذارند صدای حقانیت مردم به گوش مسئولین برسد؛ بنابراین مسئولان ما باید اعتراضات و اغتشاشات دشمن ساخته را از یکدیگر تفکیک کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: