کد خبر: ۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مدت هاست معافیت و فرار مالیاتی به چالش بزرگ اقتصاد کشور تبدیل شده است. عده ای که درآمدهای قابل توجهی دارند یا در پوشش معافیت های مالیاتی، بدون آنکه سهم خود را در اداره کشور بپردازند



پولهای کلانی به جیب می زنند یا به اشکال گوناگون از پرداخت مالیات خودداری می کنند. در هر صورت معافیت با فرار مالیاتی هیچ تفاوتی نمی کند، زیرا مردمی تاوان سودهای کلان این افراد را می پردازند که در تجارت، اقتصاد، تولید و... با نظام اقتصادی کشور صادق هستند. اکنون بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب، تازه به فکر منطقی کردن اقتصاد این افراد افتاده ایم.

مالیات پردازی لوکس سواران

یکی از مواردی که سالها بحث می شد، دریافت مالیات از‍ "لوکسسواران" بود. بر این اساس نمایندگان مجلس میزان دریافت مالیات از انواع خودروهای لوکس را مشخص کردند. اما ابتدا باید خودروهای لوکس تعریف شوند. اگر منظور از خودروهای لوکس، خودروهایی با قیمت های خاص است، این خودروها در خارج از کشور نیز مالیات های کلانی می پردازند و حتی گواهینامه این ماشین های لوکس نیز متفاوت است و افرادی خاص می توانند آنها را خریداری کنند. این مالیات می تواند بدون اینکه خدشه ای به منافع ملی وارد شود برای دولت درآمدزایی داشته باشد و فرد ثروتمند هم مشکلی با پرداخت این مالیات ندارد و بر قیمت خودروهای ارزان هم تأثیری نمی گذارد. در این مصوبه آمده است: کلیه مالکین حقیقی و حقوقی انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ۱۰ میلیارد، ریال باشد، تا مبلغ ۱۵میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال یک درصد، تا ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵میلیارد۲درصد، تا ۴۵ میلیارد نسبت به مازاد ۳۰میلیاردریال سه درصد و نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال چهار درصد مالیات می پردازند که ماخذ محاسبه مالیات خودرو قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی تعیین و اعلام می شود.

جریمه مالیاتی وکلای فراری

یکی از بخشهایی که همواره مالیات گریزی داشته و با توجه به درامد بسیار بالا حاضر به مشارکت به نسبت درآمد نداشته، وکلا هستند. بنابر این مجلس قوه قضاییه را مکلف کرد ظرف یکماه پس از ابلاغ این قانون، سامانه تنظیم قرارداد الکترونیکی بین وکیل و موکل را تکمیل کند.تمام افراد فعال اعم از مشاوران و وکلای عضو مراکز وکلا، و کانونهای وکلای دادگستری موظفند قراردادهای مالی خود با موکل را در این سامانه ثبت و تنظیم نمایند. شناسه(کد) یکتای صادر شده برای هر قرارداد توسط سامانه قرارداد الکترونیک، مبنای شناسایی مشاوران، وکلا و کانونهای وکلای دادگستری در سامانه خدمات قضائی به منظور استخراج اطلاعات مالی مندرج در قرارداد و ابطال تمبر مالیاتی خواهد بود. سازمان امور مالیاتی در صورت اثبات خلاف گویی وکیل علاوه بر پیگیری موضوع در مراجع قضائی، نسبت به اعمال جریمه مالیاتی تا سقف پنج برابر اختلاف کشف شده اقدام میکند.

اینفلوئنسرها مشمول مالیات می شوند

یکی از بخشهایی که بتازگی بازار درآمد بسیار بالایی شده و هیچ مالیاتی نمی پردازند، اینفلوئنسرها هستند، به همین دلیل مجلس تصویب کرد که درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد

یکی از محل هایی که همواره باعث چالش بوده، معافیت مناطق آزاد از برخی قوانین است که این معافیت ها باعث شده اقتصاد کشور به نفع عده ای خاص زیان ببیند. بدتر اینکه بسیاری از فرصت طلبان اقدام به تاسیس دفتری در مناطق آزاد می کنند تا از معافیت های منطقه آزاد بهره ببرند در حالی که کار اصلی خود را در کلانشهرهای کشور انجام می دهند به همین دلیل مجلس حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد را تصویب کرد. هرچند دبیر شواری عالی مناطق آزاد در خصوص لغو مصوبه اولیه کمیسیون تلفیق با رئیس مجلس مکاتبه ای انجام داد و نسبت به فرار گردشگر هشدار داد، اما در نهایت حذف معافیت مالیات ارزش افزوده به تصویب صحن علنی مجلس رسید.

حذف معافیت مالیاتی بازیگران

در حالی که درآمد بسیاری از هنرمندان و بازیگران رقم های نجومی میلیاردی است که بسادگی بدست می آورند، معلوم نیست با چه رویکردی سالها از پرداخت مالیات معاف بودند، معافیتی که مصداق بارز تبعیض و نگاه حمایتی قانون به مرفهان را در اذهان ایجاد می کرد. هنوز این مصوبه به مرحله اجرا در نیامده که صدای فعالان عرصه هنر و بازیگران بلند شده و فضای مجازی را عرصه اعتراض های خود قرار داده اند. این در حالی است که کارگران با دریافت ماهیانه حدود ۳ میلیون تومان، در سال ۴۰ میلیون تومان نیز درآمد ندارند و حقوق بگیرانی که بیش از ۵۰ میلیون تومان در سال درآمد داشته باشند، باید مالیات بپردازند.

انتشارات کمک درسی زیر تیغ

یکی دیگر از مصوبات نمایندگان مجلس؛ خذف معافیت مالیاتی فعالیتهای مربوط به انتشارات کمک درسی است. تجارت میلیاردی کنکور، نردبان ثروت و نفوذ خیلیها را بلند کرد؛ نردبانی که از آن بالا این امکان را به ناشران میداد تا ببینند قبل از ماراتن کنکور نیز جمعیتی ایستاده اند که میتوان خوراکی آموزشی برایشان تهیه کرد و درچرخه تجارت آموزشی نگهشان داشت.ناشران کتابهای کمکآموزشی، زیرپوستی و چراغ خاموش سراغ مدارس مختلف میروند، تبلیغ میکنند، پوستر میچسبانند، تراکت پخش میکنند و در مخاطبانشان نیازی کاذب میپرورانند، همانند یک عطش شدید برای آب، تا هرکه دستش از کتاب کمک آموزشی کوتاه ماند، احساس خسران کند. کافی است به هزینه آگهی صداوسیما نگاهی کوتاه بیندازیم تا متوجه شویم انتشارات کمک درسی بابت یک دقیقه تبلیغات دهها میلیون تومان می پردازند که اگر هزینه تبلیغات یکی از این مراکز را بررسی کنیم، شاید از مرز ۱۰۰ میلیون تومان عبور کند. اگر عدد تبلیغات این مراکز را در کنار دیگر هزینه های جاری همچون حقوق کارکنان، چاپ، حمل و نقل، اجاره محل و... قرار دهیم تازه متوجه می شویم چه گردش مالی وحشتناکی در این عرصه وجود دارد.

الزام پزشکان به اطاعت از قانون

یکی دیگر از مشاغلی که به مالیات گریزی شهره هستند، جامعه پزشکی است. به نوعی که هنوز قانون نتوانسته این قشر را ملزم به پرداخت کند. در این رابطه مجلس کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریهها و شرکتهای دولتی را مکلف کرد ۱۰درصد از حقالزحمه یا حقالعمل پزشکی پزشکان که بهموجب دریافت وجه صورتحسابهای ارسالی به بیمهها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت میشود، بهعنوان علیالحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

فرار مالیاتی ادامه دارد

از آنجا که فرار مالیاتی بخش عمده ای از مشکلات کشور را شامل می شود، مدتی است بر هوشمندسازی جریان مالی تاکید می شود و در این راستا طرح جامع مالیاتی در دستور کار قرار گرفت. در این رابطه عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ، با اشاره به لزوم هوشمندسازی جریان مالی در کشور برای جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: هرچه روند هوشمندسازی مالی و اجرای طرح جامع مالیاتی در کشور با حساسیت و نظارت بیشتری اجرا شود به همان میزان از فرار مالیاتی هم جلوگیری خواهد شد. مهرداد گودرزوند ادامه داد: طرح جامع مالیاتی تاکنون به صورت کامل اجرا نشده و به نظارت و پیگیری بیشتری نیاز دارد، به طور مثال در بحث دریافت مالیات از پزشکان هنوز فرارهای مالیاتی وجود دارد. همچنین براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد، از واردات خودروهای لوکس به کشور در مناطق آزاد هم مالیات دریافت شود.گودرزوند با اشاره به اقدامات کمیسیون تلفیق بودجه در بحث دریافت مالیات در سال آینده اظهار کرد: اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانههای خالی و تکلیف وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی این خانهها در اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار گرفت، البته هدفگذاری مجلس بیشتر روی فرارهای مالیاتی و درآمدهای بالا بود و براین اساس احکامی که به نظم مالی و شناسایی منابع جدید مالی مالیاتی منجر میشد، در این کمیسیون تصویب شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: