کد خبر: ۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس قوه قضائیه با اشاره به جنگ ایران و عراق گفت: کشورهای عربی باید پاسخگو باشند چگونه برخی از آنها که خود مورد تجاوز صدام بودند به وظیفه خود در آن زمان عمل نکردند و از تجاوز ممانعت نکردند.



به گزارش ایلنا، سیدابراهیم رئیسی در همایش بین المللی مطالبات حقوقی بین المللی دفاع مقدس گفت: قرائتهایی که ممکن است نسبت به دفاع مقدس صورت بگیرد ایجاب می کند کسانی که حق دارند و قرائت درست از دفاع مقدس دارند باید این حادثه عظیم را روایت کنند روایت ها ممکن است توسط راویان مختلفی صورت گیرد و این روایتها مسیر مهم دفاع مقدس را یک مسیر متفاوت جلوه دهد.

وی تصریح کرد: جریان دفاع از سرزمین در مقابل دشمن از جای جای ایران آغاز شد و باید معلوم شود که صدام در این جریان یک عامل است اما کشورهای مختلفی از نظر اطلاعاتی سیاسی اقتصادی تسحیلاتی و رسانه ای به صدام کمک کردند در مقابل جریان مومنانه ایران اسلامی همهکفار و معاندان جمهوری اسلامی در مقابل نیروهای رزمنده ما ایستاده بودند.

وی با اشاره به نقش سازمان ملل در دفاع از حقوق کشورها گفت: سازمان ملل بنابر بر منشور ملل متحد وظیفه مهمی بر عهده داشت و این سوال مطرح میشود که چرا سازمان ملل در آن زمان نسبت به اعلام متجاوز اقدام نکرد و این سوالی است که باید از شورای امنیت سازمان ملل پرسید که چرا به موجب وظایف مصرح خود در زمان خود ممانعت نکرد از تجاوز به ایران اسلامی، چرا قدرتهای سلطه گر و آمریکا و قدرت های غربی اجازه ندادند نه قطعنامه و بلکه بیانیه در زمان خود برای ممانعت متجاوز به ایران تصویب نشود. چرا آنانی که باید پیگیری میکردند خود به متجاوز کمک کردند و او را در تجاوز تشویق کردند .

رئیسی بیان کرد: کشورهای عربی باید پاسخگو باشند چگونه برخی از آنها که خود مورد تجاوز صدام بودند به وظیفه خود در آن زمان عمل نکردند و از تجاوز ممانعت نکردند. جامعه حقوقی باید حق گرا و حق خواه و عدالت گرا باشد و نه فقط حقوق خوان باشد بلکه باید حقوق خواه باشد.

وی افزود: باید برای عصرها و نسلها گفت که جریان دفاع مقدس جریان جنگ ارادهها است، یک طرف اراده سلطهگر و کشورهای دست نشانده ای مثل صدام است که میخواهند سلطه پیدا کنند، طرف دیگر اراده پولادین ملت بزرگ ایران و نیروهای مسلح و بسیجیان است که گام برداشتند.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: این دو اراده میجنگند. اراده ای که ۲۲ بهمن مستقل شده و به نام دین، حاکمیتی تشکیل و به نام قرآن زندگی اش را شکل داده است. اما اراده سلطهگر نمیخواهد بگذارد این جامعه شکل بگیرد، مردمی میخواهند مستقل زندگی کنند و نمیخواهند زیر بار سلطه گران زندگی کرده و میخواهند آزاد باشند. آنها آزادی خودشان را در ۲۲ بهمن ۵۷ به برکت خیزش بزرگ ملت ایران و رهبری های امام بزرگوار به دست آوردند. تلاش هشت سال جنگ تحمیلی به این بود که نظام اسلامی شکل نگیرد و از شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جلوگیری شود. این موضوع باید به نسل ها و عالم معرفی شود این جنگ اراده ها است؛ جنگ ارادهای که میخواهد مستقل و آزاد و مسلمان زندگی کند و جریانی که میخواهد بر سرنوشت او مسلط شود. ارادهای میخواهد تمام مقدرات کشور را به دست بگیرد اما دست سلطهگری که قطع شده است، تلاش میکند با تحمیل جنگ بر مردم، سلطه خودش را ادامه دهد.

وی خاطر نشان کرد: باید برای عصرها و نسل ها روشن شود که میدان دفاع مقدس، میدان رسوایی نظام سلطه است. نفسی که ایثارگران ما در بستر بیماری میکشند استیضاح جریان مدعی حقوق بشر در عالم است. کسانی که امروز برای جنگ تسلیحاتی و برای کنترل آن در سازمان ملل با تشکیلات عریض و طویل مدعی مقابله با جنگ های اتمی کلاهکهای هستهای هستند، باید پاسخگو باشند که چرا سلاحهای شیمیایی را به دست صدامیان دادند. آلمان، فرانسه و انگلیس باید هم به مردم خودشان و هم مردم دنیا جواب بدهند که چگونه مدعی جلوگیری از جنگ های شیمیایی هستند در حالی که سلاحهای شیمیایی را تحویل صدام دادند.

رئیسی افزود: امروز میدان دفاع مقدس باید به استیضاح مدعیان دروغین حقوق بشر در عالم تبدیل شود و این به دست توانای سرداران، افسران و درجه داران و عزیزان رزمنده است که در این میدان حضور پیدا کردند و خوب می توانند روایتگر باشند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه جریان رسانهای و امپراتوری دشمن امروز به دنبال همان جاهلیت مدرن است گفت: امروز جاهلیت مدرن چند تفاوت نسبت به جاهلیت قدیم دارد، نخست اینکه به سلاح علم و فناوری مجهز است، دوم اینکه امپراتوری رسانهای گسترده دشمن به دنبال این جاهلیت مدرن است. قدرتهایی به دنبال آنند این جاهلیت مدرن را در عالم ایجاد کنند، جاهلیت این نیست که کلاس درس و مدارک بالا نداشته باشد، بلکه مدارک بالا دارد اما قدرت عقل و تحلیل ندارند، جاهلیت مورد نظر در مقابل عقل است. اکنون جامعه بشری باید تحلیل و عقلانیت پیدا کند که در عالم چه میگذرد. نظام سلطه به نام حمایت از یک مردم به دنبال منافع خود کشور و مردمی را بیچاره میکنند.

رئیس ادامه داد: ما باید آنچه که آمریکاییها با آنچه که مغرب زمین در نقض حقوق انسان در دفاع مقدس انجام داده است را به تصویر کشیم و معلوم شود که آنها چگونه حقوق ما را در حوزه حقوق بشر دستاویزی برای اهداف سیاسی شان قرار دادند. حمایتهای اقتصادی، تسلیحاتی، سیاسی که صورت گرفته لیست بلند بالایی است و اگر بناست که دادگاهی تخصیص داده شود و تمام جرایمی که آمریکا، نظام سلطه و کشورهایی مثل آلمان فرانسه انجام دادهاند بررسی شود، کیفرخواست بلندی خواهد شد و این کیفرخواست باید پیش روی هم حقوقدانان و همه آزادی خواهان در دنیا باشد که باید از آن اعلام شرمندگی کنند. انها باید برای دیدن نتایج حمایتهای خود از این جنایت های حقوق بشری در کنار بستر رزمندگان ما که ۳۰ سال روی تخت خوابیده اند، قرار بگیرند و با مادران، فرزندان و همسران آنها سخن بگویند و کسانی که هر نفسی که می کشند از دردهای شیمیایی رنج میببینند.

رییسی تصریح کرد: ما به عنوان دستگاه قضایی همچنان که نسبت به همه پرونده ها که حقی در آن ضایع شده برای حقوق خواهی آن اقدام می کنیم نسبت به این پرونده بزرگ نیز اعلام دادخواهی می کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه ممکن است به دلیل سلطه گری نظام سلطه دادرسی عادلانه وجود نداشته باشد اما اینها باید در یک محکمه عادلانه به جرایمشان رسیدگی شود. همچنین باید وجدانهای بیدار این حرکت را مورد قضاوت قرار دهند.

رییسی خاطرنشان کرد: این حرکت دوستان ما در پژوهشگاه وجدانهای بیدار را در عالم میتواند در این خصوص آگاه کند. همچنین در این رابطه باید تبیین این موضوع به ویژه از ناحیه حقوقدانان صورت بگیرد و همه مستندات را ذکر کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: