کد خبر: ۵۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی که روز یکشنبه حدود ساعت 19:20 به وقت تهران وارد مسکو شد از سوی «اسلوتسکی» رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس دومای روسیه و «کاظم جلالی» سفیر ایران در فدراسیون روسیه مورد استقبال قرار گرفت.



مشاور و رئیس حوزه ریاست رئیس مجلس درباره این سفر گفته بود: «رئیس مجلس شورای اسلامی در راس هیاتی بلند پایه بنا به دعوت ویچیسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه به مسکو سفر خواهد کرد و در این سفر سه روزه علاوه‌بر تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب به دولت روسیه، دیدارهایی را با همتایان خود در دوما و سنا، مقامات اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی این کشور خواهد داشت.»
رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به فرودگاه مسکو با حضور در جمع خبرنگاران، با‌ اشاره به اهداف سفر خود به روسیه گفت: این سفر، اولین سفر رسمی ‌من بعد از حضور در مجلس است که به دعوت رسمی ‌والودین رئیس دومای روسیه انجام شده است. داشتن ارتباط راهبردی با روسیه همیشه یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری بوده است و بر این اساس در اولین سفر خارجی خود حامل پیام ایشان که در چارچوب ارتباط راهبردی با کشور روسیه است، هستم. کمیسیون عالی مشترک میان مجلس دو کشور ایران و روسیه وجود دارد و روسای دو مجلس ریاست این کمیسیون را برعهده‌ دارند و در کنار آن کمیسیون مشترک اقتصادی وجود دارد.
جابه‌­جایی­‌ها در کاخ‌ ­سفید اثری در مناسبات تهران_مسکو ندارد

«ویچسلاو والودین» به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای دریافت پیام کتبی رهبر معظم انقلاب، در آغاز دیدار دوجانبه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، پیام رهبر انقلاب را دریافت کرد. قالیباف هنگام تقدیم این پیام به رئیس دومای روسیه با ابلاغ سلام رهبر انقلاب به این کشور، تأکید کرد: همان‌گونه که وجود ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است.
قالیباف با تأکید بر بازتعریف روابط پایدار، درازمدت و راهبردی میان دو کشور گفت: تغییر و جابه‌جایی در کاخ سفید در نگاه راهبردی ما به مناسبات تهران- مسکو اثری ندارد. مداخلات آمریکا در منطقه از جمله در تحولات عراق، سوریه و... نشان داد که نقشه‌های بلندمدت آمریکا به جز ضرر و زیان برای منطقه و به‌ویژه برای ایران و روسیه اثری ندارد.
ایران و روسیه
سدی در برابر زیاده‌­خواهی آمریکا
در این جلسه همچنین ویچسلاو والودین ضمن‌ اشاره به اهمیت روابط میان دو کشور و با قدردانی از اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب برای تحکیم و تقویت روابط دوجانبه تأکید کرد: اینجانب مکلف شده‌ام که پیام رهبر عالی مقام ایران را دریافت و سریعا به رئیس‌جمهور منتقل کنم و لذا به محض اتمام این جلسه، پیام آیت‌ا... خامنه‌ای را به دست آقای پوتین خواهم رساند.
رئیس دومای روسیه با بیان اینکه اهمیت ویژه این سفر را به خوبی درک می‌کنیم گفت: همه تلاش خود را برای این سفر مهم که دارای این پیام مهم هست انجام داده‌ایم.
وی با‌ اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌خصوص در شرایط کرونا اظهار داشت: برخی دولت‌ها از حقوق‌بشر حرف می‌زنند اما در این شرایط سخت بحران کرونا سیاست اعمال تحریم را دنبال می‌کنند و در واقع به جای کمک به درمان بیماری کرونا، کیفیت زندگی مردم را کاهش می‌دهند.  ایران و روسیه برای غلبه بر چالش‌های منطقه‌ای و جهانی باید همگرایی خود را همچنان تقویت کنند.
در همین رابطه رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی درباره پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب منتشر کرد. در پیام قالیباف در توئیتر می‌خوانیم: «پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب که دقایقی پیش تحویل نماینده ویژه رئیس‌جمهور و رئیس دومای روسیه شد، فصل جدیدی در روابط راهبردی ایران و روسیه و نقشۀ راه ‎نگاه به شرق در دیپلماسی کشورمان خواهد بود. همان‌گونه که وجود ‎ایران قوی به نفع روسیه است، وجود ‎روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است.»
روسیه، اولین سفر خارجی
پس از ریاست مجلس
«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر دیروز پس از دیدار با ویچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روسیه اولین مقصد سفر خارجی من به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی است، گفت: مهم‌ترین موضوع در این سفر پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آقای پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود که در این پیام بر استحکام، راهبردی و مستمر بودن روابط ایران و روسیه تأکید شده است و هیچ تغییر سیاسی در دنیا و نگاه‌های یکجانبه‌گرایانه هم تأثیری بر این رابطه نخواهد داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دیدار با رئیس مجلس دومای روسیه درباره مسائل منطقه‌ای، جهانی،‌ روابط دوجانبه و مباحث مشترک بحث و بررسی انجام شد، افزود: قالب‌های فراوان و مشترکی وجود دارد که باید با ساختارهای جدید و تقویت ساختارهای گذشته در حوزه مسائل اقتصادی، فرهنگی، فنی، انرژی، صنعتی، گردشگری، اقتصادی، کشاورزی، علمی ‌و دانشگاهی پیش برود.
قالیباف با بیان اینکه ایران و روسیه مشترکات فراوانی درباره مسائل منطقه‌ای و صلح در منطقه دارند که این موضوع لازمه اتخاذ تصمیمات جدید و ساختارهای جدید است، گفت: تهران و مسکو همچنین در موضوع امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی و مبارزه با تحریم‌های ظالمانه علیه دو کشور مسائل و موضوعات مشترک دارند.
وی با اعلام این خبر که در نشست امروز توافق شد سومین کمیسیون عالی مشترک پارلمان‌های ایران و روسیه در بهار برگزار شود، عنوان کرد: این نشست در کنار نمایشگاه اقتصادی و تجاری میان تجار ایران و روسیه در تهران برگزار می‌شود و ما میزبان رئیس مجلس دومای روسیه خواهیم بود.
رئیس مجلس در پایان تأکید کرد: امیدواریم این سفر آغاز تحول جدیدی در بحث‌های سیاسی، اقتصادی، علمی‌و فرهنگی میان دو کشور باشد و ما شاهد شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌ها بین دو کشور باشیم.
روسیه به‌دنبال فرمت­‌های جدیدی برای گسترش ارتباط با ایران
رئیس مجلس دومای روسیه نیز ضمن تشکر از محمدباقر قالیباف برای انتخاب روسیه به‌عنوان اولین کشور خارجی برای سفر خود، گفت: امیدوارم گفت‌وگوها و ملاقات‌ها در این سفر شما مبنای خوبی برای توسعه کارآمد روابط پارلمانی میان دو کشور ایران و روسیه و همچنین در عرصه‌های دیگر شود. کرونا جهان را تغییر داده و باید به دنبال فرمت‌های جدید برای توسعه روابط میان دو کشور باشیم.
رئیس مجلس دومای روسیه با بیان اینکه برگزاری این نشست‌ها باید به متولد شدن پروژه‌های جدید بیانجامد، بیان کرد: ما در نشست امروز توافق کردیم که کار را از امروز آغاز کنیم و اواسط سال میلادی (بهار ۱۴۰۰) به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی به تهران خواهیم آمد و از محافل اقتصادی و اجرایی روسیه هم برای حضور در تهران دعوت می‌کنیم تا این نشست نه تنها منجر به توسعه ابعاد پارلمانی دو کشور شود بلکه تحرک جدیدی به روابط میان ما بدهد.
وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه از نظر تاریخی یک حالت ویژه‌ای دارد، گفت: ما و ایران با تحریم‌ها و جنگ‌های تجاری و استانداردهای دوگانه، که نه تنها علیه ما بلکه علیه چین و کره شمالی اعمال شده، یک مبارزه مشترک داریم. این جنگ‌های تجاری از سوی آمریکا علیه روسیه و ایران به‌صورت علنی انجام شده و یا تحت عنوان حفاظت از بازارهای اروپایی انجام می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه برخی کشورها تلاش می‌کنند کمک‌های درمانی و بهداشتی به سایر مردم ارسال نشود، بیان کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند واکسن خودشان را پیش ببرند و مانع پیشبرد واکسن سایر کشورها می‌شوند در صورتی که مشخص نیست تا چه حد دارو و واکسن‌های آنها مفید است.
رئیس مجلس دومای روسیه همچنین با‌ اشاره به ارسال واکسن کرونا از سوی روسیه به ایران، اظهار کرد: همکاری‌ها و گفت‌وگوها میان ایران و روسیه در عرصه مسائل بهداشتی و درمانی و کمک به اتباع دو کشور برای فائق آمدن برای پاندمی کرونا در حال انجام است و باید شرایطی فراهم کرد تا دیگر کشورها هم به واکسن کرونا دسترسی پیدا کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، نشست با تجار ایرانی و روسی  و همچنین نشستی با دیپلمات‌ها و روسای نهادهای جمهوری اسلامی ایران در مسکو در محل سفارت ایران  از دیگر برنامه‌های محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین روز سفر خود به روسیه بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: