کد خبر: ۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سفر محمد باقر قالیباف به روسیه علیرغم منتفی شدن دیدار وی با پوتین، از جهات مختلف برای او و اطرافیان‌اش مهم است




بگذارید اینگونه عرض کنم تا بهتر موضوع را درک کنید:هرچقدر این سفر برای مردم و جامعه غیرمهم است برای رئیس مجلس و اطرافیان وی مهم و با حاصل است!
به صورت موجز به چند مورد در این باب اشاره می‌کنم.محمد باقر قالیباف همچنان رویای پاستور در سر دارد.او خود را شایسته نشستن بر صندلی نخست نهاد ریاست جمهوری می‌داند و تصورش این است پارلمان جایگاهی نیست که او بتواند ظهور و بروز واقعی داشته باشد.نسبتا درست هم است.قالیباف مدیری اجرایی و فن سالار است و روحیات او با تقنین و نظارت سازگاری ندارد.اتفاقا به همین دلیل است که مدام مجلس پا توی کفش دولت می‌کند.در زمان لاریجانی،حداد عادل،کروبی،ناطق نوری و... هیچ وقت دولتی نیامد اعتراض کند که چرا مجلس به جای وزرا تصمیم‌گیری می‌کند.پارلمان این روزها وارد حوزه اجرا شده زیرا رئیس مجلس سبک و سیاق‌اش چنین است.فی المثل چند نماینده راه می‌افتند و می‌روند در شهری و برای خود مصوباتی را مطرح کرده و وعده‌ای می‌دهند و در نهایت پس از بازگشت، از وزیر مربوطه می‌خواهند که فلان کار را انجام دهد وگرنه خب در چنین شرایطی یک سفرخارجی دیپلماتیک به نوعی هم تمرین حضور در پاستور است و هم یک پیام به دیگران که قالیباف دیپلماسی می‌فهمد و چیزی از علی لاریجانی کم ندارد.
مجلس شورای اسلامی در ادواری که علی لاریجانی در راس آن می‌نشست از منظر رفت و آمد‌های دیپلماتیک کارنامه نسبتا قابل دفاعی داشت چرا که اساسا رئیس سابق مجلس چهره‌ای دیپلماتیک بود که سال‌ها با حضور به عنوان دبیر شورای امنیت ملی و پیشبرد مذاکرات هسته‌ای توانسته بود تجربه‌های گرانبهایی را در توشه خود داشته باشد.
حالا محمد باقر قالیباف قرار نیست از فرصتی که بدست آورده به سادگی بگذرد.ضمن آنکه گفته می‌شود او در این سفر حامل یک پیام مهم از تهران به مسکو است.هر چند فقط نزدیکان رئیس مجلس چنین ادعایی دارند.لیکن در هر صورتی این سفر برای قالیباف سفری است که در آن خیلی مسائل باید برای دیگران به اثبات برسد.مطمئن باشید تا هفته‌ها خبرهای این سفر و حواشی آن در راس اخبار رسانه‌های حامی رئیس مجلس قرار دارد.اگر هم این رسانه‌ها قالیباف را با ظریف مقایسه کردند و نتیجه گرفتند که او در دیپلماسی از وزیر خارجه سر‌تر است هم نباید تعجب کنید! هرچند منتفی شدن دیدار او با پوتین بسیاری از برنامه‌های وی را برهم زد.

در مجموع هر ایران دوستی از اینکه در این ملک دیپلماسی تقویت شود خشنود می‌گردد چون منافع ملی تامین می‌شود.البت که این مهم شرط و شروطی دارد و باید در روند گفتگوها شروط مذکور لحاظ شود.امید است محمد باقر قالیباف با دستان پر به تهران بازگردد.
نام:
ایمیل:
* نظر: