کد خبر: ۵۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ورود واکسن روسی کرونا به کشور ما با چالش‌های زیادی همراه بود به گونه‌ای که مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا ورود این واکسن را بدشانسی مردم ایران دانست و در ادامه گفت من به عنوان یکی ار اعضای کادر درمان این واکسن را نمی‌زنم.




در واکنش به سخنان محرز کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به این سخنان گفت: ایشان (مینو محرز) شانی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند چنان‌که ورودی در این موضوع هم نداشته‌اند.جهانپور در ادامه کنایه‌ای هم به واکسن ایرانی کرونا که محرز مسئول ارزیابی آن است، زد و افزود: «مرجع تایید واکسن از جمله واکسن داخلی که ایشان مسئول کارآزمایی بالینی آن هستند، سازمان غذا و دارو است.»
در ادامه حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در واکنش به این اظهارات گفت که او هم واکسن روسی نمی‌زند.شهریاری در این باره توضیح داد: درباره هر واکسن خارجی نظر من این است که بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که این واکسن مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود چراکه وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم قرار نیست روی مردم ما آزمایش شود. و دیروز واکسن کرونای روسی مورد تایید نظام پزشکی هم قرار نگرفت. هر چند پس از رد این واکسن،رئیس سازمان غذا و دارو در سخنانی گفت واکسن روسی باید مورد این تایید این سازمان قرار گیرد نه نظام پزشکی.وزیر بهداشت هم در این خصوص دیروز گفت مگر می‌شود اجازه دهیم پای واکسن نامطلوب به کشور برسد؟
>پاسخ وزیر بهداشت
به گزارش ایسنا سعید نمکی وزیر بهداشت ضمن پاسخ به برخی شائبه‌های ایجاد شده پیرامون واکسن روسی کرونا، با بیان اینکه مگر می‌شود وزیر بهداشت اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به کشور برسد؟ گفت: واکسنی را وارد می‌کنیم که گواهی مصرف اضطراری داشته و در شش کشور دنیا هم مصرف شده باشد.وی افزود: یکی از این منابع که برخی روی آن بلوا به راه انداختند این مجموعه روسی است، این واکسن روسی در کشورهای روسیه، آرژانتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، پاکستان، بلاروس، بولیوی، الجزایر و... است. این چه خباثتی است که برای میزگرد کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهیه کنیم؟ این چه وطن پرستی و اندیشه‌ای است؟ روزی که مرگ و میر ما به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسید بلوا میکردند برایمان در شبکه‌های خارجی اما روزی که متاسفانه مرگ و میر خودشان به ۱۸۶۰ مورد رسیده، یک پنل نگذاشتند که علت را بررسی کنند. مگر نمی‌شود این سوالات را در کشور از خود وزیر بهداشت پرسید؟ مگر می‌شود قبول کرد وزیر بهداشت این مملکت اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به این کشور برسد؟ مگر این تیم در اوج گرفتاری اقتصادی این افتخار را ثبت نکرد؟ مگر این تیم با دست بسته در اقیانوس بلا شنا نکرد؟ این چه اندیشه‌ای است که حاضریم دیگران از بیرون ما را به چالش بکشند و از پشت به سربازان درون کشور و جبهه خنجر بزنیم؟ می‌گویند من فلان واکسن را نمی‌زنم، خب معلوم است که مبتلایان نباید واکسن بزنند، کسی که قبلا بیمار شده اصلا جزو کاندیدهای تزریق واکسن نیست. و برخی حرفا که دل مردم را خالی می‌کند. این مردم گناه دارند، خسته و آشفته هستند، نگذاریم اعتماد مردم به سربازان خط مقدم این دفاع خدشه‌دار شود. نگذاریم گسست میان اندیشه اعتماد آمیز مردم و خدمت‌گذاران صدیق ایجاد شود.وزیر بهداشت ادامه داد: ما هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم و هم از مطمئن‌ترین منابع واکسن وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم.
>سازمان نظام پزشکی رد کرد
حسین کرمانپور درباره واردات واکسن روسی کرونا به کشور که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد، گفت: هر واکسنی که معتبر باشد و از نظر مجامع علمی و داخلی از جمله سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی کشور تاییدیه داشته باشد، از روز اول گفتیم هر واکسنی با این دو مشخصه به کشور وارد شود قابل استفاده است و مورد تایید است. اگر بخواهیم واکسن کرونا را از خارج از کشور وارد کنیم حتما باید این دو خصوصیت را داشته باشد.وی در پاسخ به اینکه واکسن روسی کرونا تنها مورد تایید سازمان غذا و داروی کشور است و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد، پس اگر واکسنی یکی از این دو خصوصیتی که اشاره کردید را نداشته باشد آیا می‌توان به کشور وارد کرد، گفت: وزارت بهداشت ایران به عنوان مرجع اعلام این موضوع است و مسئولیتش را هم قاعدتا می‌پذیرد و کاری به نظام پزشکی کشور ندارد. نظام پزشکی یک سازمان غیرحاکمیتی پزشکان است. مسئولیت هر نوع واردات واکسن و تزریق آن با وزارت بهداشت است و طبیعتا کسانی که نخواهند واکسن مصوبه سازمان بهداشت جهانی را داشته باشند مسئولیتش را باید بپذیرند و بقیه هم این واکسن را تزریق کنند.کرمانپور در واکنش به اینکه برای پزشکان نظر سازمان نظام پزشکی در مورد واکسن وارداتی مهم است، گفت: بیانیه‌ای در این خصوص آماده می‌کنیم و طی روزهای آینده نظر سازمان را اعلام خواهیم کرد. ما معتقدیم باید واکسن کرونا دو خصوصیت مورد اشاره را داشته باشد.وی درباره آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا از سوی سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: سازمان نظام پزشکی کشور نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت که رئیس جمهور دستور موکد دادند وزارت بهداشت اجازه دهد ما هم در واردات واکسن به آنها کمک کنیم. نامه‌ای هم به دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت نوشتیم که وزیر تلویحا عنوان کردند که واردات واکسن از سوی سازمان نظام پزشکی مشکلی ندارد ولی به صورت کتبی تا این لحظه نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت دریافت نکرده‌ایم که مجوز برای واردات بدهند ولی ما اقداماتی انجام داده‌ایم و منابع را شناسایی کردیم به مجرد اینکه وزارت بهداشت اجازه دهد ما اقدام به واردات می‌کنیم البته تا وزارت بهداشت مجوز واردات ندهد منابع خود را برای واردات واکسن کرونا اعلام نمی‌کنیم.وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا ویال آزمایشگاهی واکسنی که قرار است وارد کنید به دستتان رسیده است که سازمان غذا و دارو آن را تست و اجازه واردات دهد، گفت: در همین هفته به دستمان می‌رسد.لازم به ذکر است پس از این اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد که واکسن روسی باید مورد تایید این سازمان برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر: