کد خبر: ۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مراسم تحلیف جو بایدن، چهل و ششمین رئیسجمهور آمریکا با شرایطی بسیار متفاوت و منحصر به فرد در تاریخ آمریکا برگزار شد، برخلاف عرف همیشگی رئیس جمهور قبلی برای انتقال قدرت حضور نداشت، نگرانیهای امنیتی به شدت بالا بود و ظاهرا این نیروهای امنیتی بودند که حضار مراسم تحلیف را تشکیل می دادند، پاندمی کرونا و نگرانیها از شیوع، حضور مردمی را محدود کرده و ترس از تکرار حادثه کنگره و درگیریهای مسلحانه حامیان ترامپ تدابیر امنیتی را تشدید کرد.



هزاران پرچم کشور آمریکا به نشانه حدود ۲۰۰ هزار آمریکایی که نمیتوانند به علت پاندمی کرونا چهارشنبه در مراسم تحلیف جو بایدن و معاونش کامالا هریس شرکت کنند، در نشنال مال (پارک مرکزی آمریکا) روی زمین کاشته شده بود.

این نمایش که "میدان پرچمها" نامیده میشود، از ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ پرچم آمریکا و ۵۶ ستون نور تشکیل شده است. این پرچمها نمایانگر آمریکاییهایی هستند که نمیتوانند برای شرکت در مراسم تحلیف به صورت حضوری در واشنگتن دی.سی حاضر شوند. پاندمی کرونا تاکنون حدود ۲۴ میلیون آمریکایی را مبتلا کرده و جان حدود ۴۰۰ هزار تن را گرفته است. براساس اعلام کمیته تحلیف ریاست جمهوری، این ستونهای نور هم نماینده ۵۰ ایالت و اراضی آمریکاست و ساعت ۶:۳۰ عصر روز دوشنبه به وقت آمریکا در نشنال مال روشن شدند. این چراغانی و روشنایی به مدت ۴۶ ثانیه تابانده شدند که نشانه روی کار آمدن بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکاست. در آستانه ورود جو بایدن به کاخ سفید و شروع به کار به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا، تدابیری امنیتی سختگیرانهای در واشنگتن اعمال شد. بیش از ۲۵ هزار نیروی گارد ملی از ترس خشونتهای بیشتر در واشنگتن مستقر شدهاند، با استقرار بیشتر از سه برابر نیرویی که هم اکنون به طور کل در عراق، افغانستان، سومالی و سوریه مستقر است واشنگتن شبیه یک منطقه جنگی است.

تمامی خیابانها بسته شده، بلوکهای سیمانی و کانتینرهای بزرگ ورودیهای منطقه مرکزی شهر را بسته بودند. نیروهای امنیتی میگویند اطلاعاتی دارند که نشان می داد نهادهای داخلی قرار است هدف تروریستهای راست گرا قرار بگیرند.

بایدن در مراسم تحلیف درباره امید به اتحاد مجدد کشورش در تحلیفش سخن گفت، درباره هدفی مشترک و اینکه او رئیس جمهور همه آمریکاییهاست و نه فقط کسانی که به او رای دادهاند. ظهر چهارشنبه به وقت واشنگتن دی.سی، جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد و برنامههای ویژهای برای این "روز بزرگ" با تدابیر امنیتی ویژه هماهنگ شده است.

مراسم تحلیف با نیایش لئو جی. اودونوان، کشیش یسوعی که دوست صمیمی خانواده بایدن است، آغاز شد و جو بایدن به عنوان رئیس جمهور مقابل جان رابرتس، قاضیالقضات آمریکا سوگند یاد کرد. کامالا هریس هم به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا مقابل سونیا سوتومایور، اولین عضو لاتینتبار دیوان عالی آمریکا سوگند خورد. بایدن در روز اول کارش در یک مراسم مجازی که پس از مراسم تحلیفش برگزار شد، مقابل ۱۱ عضو "منصوبین ریاست جمهوری" سوگند یاد کرد. هریس هم مقابل سه سناتور دموکرات سوگند یاد کرد. در همین حال سازماندهندگان مراسم تحلیف، به علت پاندمی کرونا تعداد شرکتکنندگان را از ۲۰۰ هزار تن به ۱۰۰۰ تن کاهش دادند. اعضای کنگره و سه رئیس جمهوری در قید حیات آمریکا شامل باراک اوباما، جورج بوش پسر و بیل کلینتون در مراسم حاضر بودند. یک دستیار ارشد جو بایدن گفته است، رئیس جمهوری جدید آمریکا قصد دارد در خاتمه روز شلوغ مراسم تحلیفش از اختیارات خود در ریاست جمهوری برای اعمال تغییرات در سیاستهای مربوط به مسکن، وامهای دانشجویی، تغییرات آب و هوایی و مهاجرت استفاده کند. ران کلین، رئیس دفتر بایدن گفت که در روز تحلیف ریاست جمهوری او از "تقریبا ۱۲ " اقدام اجرایی سابقا وعده داده شده، رونمایی خواهد کرد. از جمله اقداماتی که قرار است اتخاذ شوند میتوان به ملحق شدن مجدد به توافق آب و هوایی پاریس، لغو ممنوعیت مسافرتی در قبال چند کشور مسلمان، تمدید توقف در قبال پرداخت وامهای دانشجویی فدرال، متوقف کردن اخراجها و توقیفها در قبال مستاجران و الزامی کردن ماسک در سفرهای بین ایالتی و املاک فدرال، بازگشت آمریکا به سازمان بهداشت جهانی و توقف ساخت دیوار مرزی با مکزیک نام برد.

ترامپ پس از ترک کاخ سفید: باز خواهیم گشت

روز گذشته و پیش از تحلیف بایدن دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، با پایان دوره ریاستش، کاخ سفید را ترک کرد. قبل از ترک کاخ سفید از سوی ترامپ، هلیکوپتر ویژه رئیس جمهوری آمریکا در محوطه کاخ سفید فرود آمد و ترامپ به همراه همسرش سوار بر آن شد تا راهی فرودگاه شود و به فلوریدا برود. وی در مراسم تحلیف بایدن شرکت نمیکند. فرودگاهی که هواپیمای ویژه ریاست جمهوری (ایرفورس وان) از آن به فلوریدا رفته، در پایگاه هوایی سنت اندروز قرار دارد و ترامپ در آنجا سخنرانی کرد. هم زمان با ترک کاخ سفید از سوی ترامپ، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا راهی کلیسای سنت متیو شد تا در مراسم نیایشی شرکت کند. در فرودگاه سنت اندروز با شلیک توپ از ترامپ استقبال شد. ترامپ در سخنانی ضمن تشکر از مردم و همه دوستان، خانواده و همکارانش طی چهار سال گذشته اعلام کرد که دستاوردهای زیادی داشته است.

وی گفت: کاری که ما کردیم شگفت انگیز بود. ما ارتش آمریکا را بزرگ کردیم. ما یک دولت معمولی نبودیم. ما یک شاخه جدید در ارتش به وجود آوردیم. ما از کهنه سربازان حمایت کردیم. معافیتهای مالیاتی زیادی ایجاد کردیم. سیستم مالیاتی را اصلاح کردیم. شغلهای زیادی ایجاد کردیم. اگر کرونا نبود آمار ما در ایجاد شغل غیر قابل باور بود. شما آمارهای خارقالعاده ما را کم کم خواهید دید. ما را به یاد داشته باشید وقتی این موفقیتها را خواهید دید. ترامپ با نامیدن ویروس کرونا به نام "ویروس چینی" افزود: در برابر بحران کرونا ما توانستیم کاری بکنیم که معجزه بود؛ ساخت واکسن کرونا در ۹ ماه. ما دو واکسن ساختیم و یکی دیگر هم در راه است. ما خیلی زحمت کشیدیم و نتایج آن را به مرور خواهید دید. از تمام موانع رد شدیم. ۷۵ میلیون رای به دست آوردیم که رکوردی در میان همه رییسان جمهور آمریکاست. افتخار میکنم به انتخاب ۳۰۰ قاضی که رکوردی برای خودش است.

نام:
ایمیل:
* نظر: