کد خبر: ۵۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند خورد.



به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی میل، در مراسمی که ظهر چهارشنبه به وقت واشنگتن در بالکن غربی ساختمان کنگره برگزار شد، جو بایدن سوگند ریاست جمهوری آمریکا را مقابل رئیس دیوان عالی آمریکا جان رابرتس ادا کرد.
کامالا هریس نیز مقابل سونیا سوتومایور، اولین عضو لاتین‌تبار دیوان عالی آمریکا، به عنوان معاون بایدن سوگند خورد.
بر اساس ترتیب، اول هریس سوگند یاد کرد.
متن سوگند رییس جمهوری آمریکا به این شرح است: من رسما سوگند یاد می‌کنم که مسئولیت ریاست جمهوری ایالات متحده را صادقانه انجام دهم و تا جایی که توان دارم از قانون اساسی ایالات متحده پاسداری، حفاظت و دفاع کنم.
مراسم سوگند بایدن در حالی برگزار شد که مراسم امسال با دور‌های قبلی بسیار متفاوت بود که این تفاوت هم از ویروس کرونا و هم از تهدید حامیان افراطی ترامپ ناشی شد و مراسم با تدابیر شدید امنیتی و تقریبا بدون حضور مردم، اما با حضور ۲۵ هزار نیروی امنیتی برگزار شد.
در مراسم تحلیف تعدادی از شخصیت‌های سرشناس سیاسی آمریکا از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین، میشل اوباما، بانوی اول پیشین، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین، بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، جورج بوش و همسرش، مایک پنس، معاون ترامپ، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا، چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا و بسیاری از سناتور و نمایندگان مجلس حضور داشتند.
بایدن: دموکراسی شکننده است اما درنهایت پیروز شد
به گزارش انتخاب، در این مراسم شخصیت‌های سیاسی این کشور نیز حضور داشتند و برخی هنرمندان مخالف ترامپ در این مراسم حضور یافتند و لیدی گاگا سرود ملی آمریکا را خواند.
پس از ادای سوگند هریس مقابل قاضی دیوان عالی آمریکا، وی هم اکنون به صورت رسمی معاون چهل و ششمین ریاست جمهوری آمریکا شد.
«جو بایدن» در حضور «جان رابرت» قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا در جایگاه حاضر شد و سوگند یاد کرد؛ بدین ترتیب وی چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا است.
رئیس‌ جمهوری آمریکا پیش از مراسم تحلیف در اولین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا گفت: امروز روز آمریکا است. روز دموکراسی است. روز تاریخ و امید است.
چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا افزود: امروز هم زیر سایه خداوند همه گرد هم آمده‌ایم تا این پیروزی را جشن بگیریم. من از تمام اسلاف خود و شما متشکرم.
بایدن تاکید کرد: ما راه خود را در پیش خواهیم گرفت. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد؛ مثل بحران کرونا، میلیون‌های شغلی که از دست رفته است، برابری نژادی، کره زمین ما برای بقای خود فریاد می‌زند، اختلافات نژادی و قومی زیاد است، باید با دشمنانی که در مقابلمان هستند مبارزه کنیم، مثل بیماری، نفرت و ... که این امر با وحدت ممکن است.
وی افزود: پیروزی برای ما تضمین شده نیست، اما هر زمان که دور هم جمع شدیم توانستیم بر مشکلات فائق آییم. بدون وحدت صلح و پیشرفتی در کار نیست. وحدت راه پیش روی ماست. ما باید مانند ایالات متحده آمریکا رفتار کنیم. بیایید از نو همه چیز را شروع کنیم. سیاست‌ورزی نباید یک آتش شعله‌ور باشد که همه چیز را بسوزاند.
رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت: چند روز بعد از آنکه عده‌ای اوباش خواستند دموکراسی ما را خدشه دار کنند اینجا ایستاده‌ایم و می‌گوییم چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد. دموکراسی همین است. اما اختلاف نظرها نباید باعث تشتت ملی شود. من رئیس جمهوری همه آمریکا خواهم بود.
مراسم سوگند بایدن در حالی برگزار شد که مراسم امسال با دورهای قبلی بسیار متفاوت بود که این تفاوت هم از ویروس کرونا و هم از تهدید حامیان افراطی ترامپ ناشی شد و مراسم با تدابیر شدید امنیتی و تقریبا بدون حضور مردم اما با حضور ۲۵ هزار نیروی امنیتی برگزار شد.
با دنیا تعامل خواهیم کرد
بایدن تاکید کرد: ما راه خود را در پیش خواهیم گرفت. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد؛ مثل بحران کرونا، میلیون‌های شغلی که از دست رفته است، برابری نژادی، کره زمین ما برای بقای خود فریاد می‌زند، اختلافات نژادی و قومی زیاد است، باید با دشمنانی که در مقابلمان هستند مبارزه کنیم، مثل بیماری، نفرت و ... که این امر با وحدت ممکن است.
وی افزود: پیروزی برای ما تضمین شده نیست، اما هر زمان که دور هم جمع شدیم توانستیم بر مشکلات فائق آییم. بدون وحدت صلح و پیشرفتی در کار نیست. وحدت راه پیش روی ماست. ما باید مانند ایالات متحده آمریکا رفتار کنیم. بیایید از نو همه چیز را شروع کنیم. سیاست‌ورزی نباید یک آتش شعله‌ور باشد که همه چیز را بسوزاند.
بایدن در بخشی از سخنان خود گفت: ما با دنیا تعامل خواهیم کرد تا نه تنها بر چالش های گذشته بلکه چالش های امروز و فردا فایق شویم. ما یک شریک خوب برای صلح در جهان خواهیم بود
اقداماتی که بایدن در روز نخست انجام می‌دهد
جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا برنامه دارد در همان روز تحلیف، با صدور چندین دستورالعمل اجرایی، برخی از فرمان‌ها و اقداماتی که دونالد ترامپ در چهار سال اخیر صادر کرده را لغو کند.
به گزارش یورو‌ نیوز رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع نزدیک به آقای بایدن گزارش می‌دهند این فرامین جدید به موضوعات مربوط به محدودیت‌های مهاجرتی، تغییرات اقلیمی و همچنین اقدامات اولیه برای مقابله با بحران ویروس کرونا اختصاص خواهد داشت.
از جمله اقداماتی که رئیس جمهوری آمریکا بعد از ادای سوگند در روز چهارشنبه انجام خواهد بود، لغو فرمان محدودیت مهاجرتی جنجالی دونالد ترامپ خواهد بود. رئیس جمهوری آمریکا، ژانویه ۲۰۱۷ در فرمان معروف به Muslim ba- در نخستین روزهای حضورش در کاخ سفید دستور داد ورود شهروندان کشورهای عمدتا مسلمان‌نشین ایران، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی برای دوره‌های نود روزه قابل تمدید معلق شود. این محدودیت برای سوری ها بدون محدودیت زمانی وضع شده بود. آقای ترامپ بعدها نام شهروندان چاد و کره شمالی را هم به این فهرست اضافه کرد.
از دیگر اقداماتی که رئیس جمهوری جدید آمریکا در نظر دارد بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید اجرایی کند می‌توان به پیوستن دوباره به پیمان تغییرات اقلیمی پاریس، تمدید توقف اخذ اقساط وام‌های دانشجویی، توقف اخراج و توقیف اموال مستاجرانی که نتوانسته‌اند اجاره خود را پرداخت کنند و البته الزامی کردن استفاده از ماسک در سفرهای بین ایالتی و همچنین اماکن دولتی اشاره کرد.
با توجه به اینکه بیشتر این اقدامات با فرامین اجرایی رئیس جمهوری آمریکا صادر شده، آقای بایدن هم می‌تواند با صدور یک فرمان دیگر آنها را لغو و بی‌اثر کند و برای اجرایی شدن آنها نیازی به تایید کنگره ندارد.
ران کلاین، گزینه ریاست کارکنان کاخ سفید در دولت جو بایدن در نامه‌ای که روز شنبه در اختیار رسانه‌های آمریکایی قرار داده از برنامه‌های فراوان ده روز نخست جو بایدن در کاخ سفید رونمایی کرده است.
طبق این برنامه آقای بایدن در روز دوم حضور خود در کاخ سفید بر اقدامات اجرایی متمرکز بر روی رسیدگی به بیماری کووید-۱۹ تمرکز می‌کند و فرامینی را صادر خواهد کرد که بر موضوعاتی چون پیشبرد و بهبود وضعیت مقابله با این ویروس خطرناک می‌پردازد.
بایدن در روزهای بعد اقداماتی در راستای آنچه آقای کلاین آنها را «پیشبرد عدالت و حمایت از جوامع رنگین پوستان» نامیده، انجام خواهد داد. از جزئیات این اقدامات می‌توان به اصلاح عدالت کیفری، گسترش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و تلاش برای ارتباط دوباره میان خانواده‌هایی که به دلیل سیاست‌های دولت ترامپ در مرزهای آمریکا از یکدیگر جدا شده‌اند، اشاره کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: