از روزی که مجلس یازدهم با شعار انقلابی گری و مقابله با گرانی توانست رای مردم را به دست بیاورد، تا امروز که ۷ ماه می گذرد، به نظر می رسد تناسب خاصی میان شعارها و برنامه های انجام شده از سوی نمایندگان وجود ندارد و به عقیده منتقدان هیچ دستاورد خاصی از نمایندگان این دوره از مجلس شاهد نبودیم.
منتقدان مجلس یازدهم معتقدند با توجه به تاثیر شعارها و رویکردهای پوپولیستی در کسب آرا مردمی در انتخابات شعارزدگی و چالش آفرینی که از همان ابتدا در دستور کار نمایندگان تازه وارد قرار داشت، همچنان ادامه خواهد یافت. با توجه به اصولگرا بودن قاطبه نمایندگان مجلس بازی های سیاسی و درگیری های جناحی از همان ابتدا عملکرد مجلس یازدهم را زیر سوال برد اما مردم گمان می کردند که انتقادها و حاشیه سازی ها و... به خاطر استیفای حقوق مردم است، اما پس از گذشت مدتی مشخص شد که مجلس یازدهم نیز راه مجالس گذشته را می رود و برخی نمایندگان این دوره نیز بیشتر غوغاسالار و جناحی برخورد می کنند. با وجود اینکه مقام معظم رهبری به نمایندگان این دوره توصیه کرد که شان نمایندگی مردم را حفظ کرده و از اختلاف دوری کنند. اما نمایندگان مدعی ولایتمداری همچنان راه خودشان را رفتند و در قالب انتقاد، گاهی لب به توهین و افترا گشودند. بازی های سیاسی زمانی اوج گرفت که دولت به ریاست حسن روحانی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به اولین مجلس به ریاست قالیباف تحویل داد. مجلس تلاش داشت تا به مردم بقبولاند که این لایحه اشکال دارد و از همان ابتدا بحث رد کلیات بودجه با جدیت مطرح شد. البته این سابقه در مجالس گذشته نیز اتفاق افتاده بود و برای آنهایی که از بازی های سیاسی خبر دارند، مشخص بود که بازی با بودجه می تواند نوعی تسویه حساب سیاسی باشد. عجیب اینجاست که نمایندگان مدعی حمایت از اقشار آسیب پذیر که با هدف کاهش تورم و پرکردن سفره های خالی مردم رای گرفته بودند با در نظر گرفتن سلیقه های جناحی و با کوبیدن بر طبل مخالفت با دولت نه تنها ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردند، بلکه ارز۱۱۵۰۰ تومانی را نیز حذف کردند تا از جلسات کمیسیون تلفیق، ارز ۱۷۵۰۰ تومانی را بیرون بیاورند. از همان ابتدا که این عدد مطرح شد، انتقادهای بسیاری مطرح شد. کارشناسان اقتصادی که در بسیاری از موارد منتقد دولت روحانی بوده و هستند، بدون در نظر گرفتن بازی های جناحی هشدار میدهند که افزایش ۳۰۰درصدی نرخ ارز دولتی مقدمات افزایش مجدد قیمتها را فراهم خواهد کرد. اقتصاددانان حتی به ارز ۱۱۵۰۰تومانی که دولت پیشنهاد کرده و با رشد ۵۲درصدی مواجه میشد نیز انتقاد داشتند. از سوی دیگر رئیسکل بانک مرکزی نیز گفته بود که تعیین نرخ ۱۷۵۰۰ تومان بهازای هر دلار و رسمیت دادن به این نرخ تسعیر ارز در بودجه با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآوردههای نفتی و خنثی کردن تحریمهای جاری از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریمها در سال آتی از طرف دیگر، بهصلاح اقتصاد کشور نمیدانم. عبدالناصر همتی افزوده بود نکتهای که باید توجه شود موضوع تأثیر آن بر رشد پایه پولی است، ممکن است در ظاهر این اقدام با کم کردن از میزان صادرات نفت موجب تراز دخلوخرج بودجه بشود ولی براساس تجربه کشور و رابطه مالی دولت و بانک مرکزی، تأثیر آن در نقدینگی را نمیتوان نادیده گرفت. نگاهی به اظهارات موافقان و مخالفان این واقعیت را نشان می دهد که مردم در بازی های جناحی مجلس و دولت زیر فشار قرار می گیرند و تاوان سیاست آزمون و خطایی که سالهاست در مجالس و دولت ها اتفاق افتاده را مردم خواهند پرداخت. اشکال بزرگی که اکنون مشاهده می شود، این است که مجلس عزم خود را برای اجرای برنامه های خود جزم کرده و ممکن است چنانچه به خواسته خود نرسد، با استفاده از ابزار استیضاح در پی رسیدن به خواسته های خود و زیر فشار قرار دادن دولتمردان باشد.