کد خبر: ۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس قوه قضاییه درباره اقدامات دستگاه قضایی در مبارزه با فساد اقتصادی و اداری گفت: جمهوری اسلامی نظام عادلانهای است که مطلقا اجازه نمیدهد در هیچ کجای نظام فساد لانه کند و اساس نظام ما ضدفساد است.



آیت الله سیدابراهیم رئیسی در گفتوگو با المنار لبنان افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب همواره با زمینههای فساد و عوامل آن برخورد شد، ولی بالاخره کشور ما در حال پیشرفت و توسعه و جذب سرمایهها برای حرکت به سوی استقلال اقتصادی و صنعتی است و در این فضا طبعا افرادی به دنبال سوءاستفاده و منفعت پرستی و سوداگری هستند.

وی تصریح کرد: در زمان جنگ هم عدهای در حال مبارزه با دشمن بودند و عدهای دیگر در پشت جبهه کمک میکردند، اما در همان روزهای سخت عدهای دنبال سوءاستفاده و ثروت اندوزی و مال اندوزی از راههای نامشروع همچون احتکار بودند و با افراد فاسد همان زمان هم برخورد میشد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سلامت نظام اداری از نکات محوری و ضروری است، گفت: نظام اداری ما از سوی افراد سوداگر و فرصت طلب که برخی از آنها به خاطر منفعت پرستی و هواپرستی دنبال فساد هستند و برخی هم ارتباطات خارجی دارند، تهدید میشود.

رئیسی وظیفه قوه مقننه را اصلاح قوانین و مقررات برای از بین بردن منافذ فساد و وظیفه قوه مجریه را اصلاح بسترهای فسادزاد در نظامات اجرایی مانند نظام مالیاتی و نظام گمرکی و نظام پولی و بانکی عنوان کرد که بر اساس آن افراد دارای انگیزه فساد زمینه برای انجام فساد نخواهند داشت.

رئیسی افزود: قوه قضاییه هم موظف است با افراد فاسد و مفسد برخورد کرده و آنها را به کیفر برساند که این ماموریت در دوره مسئولیت من با جدیت و در دو حوزه نظارت و قضاوت پیگیری میشود. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی در جمهوری اسلامی نظارت و قضاوت بر عهده دستگاه قضا قرار دارد، تصریح کرد: قوه قضاییه به میزان قضاوت باید بر دستگاههای اداری کشور نظارت کند و همه نظامات اداری تحت نظارت ناظران و بازرسان سازمان بازرسی و قوه قضاییه قرار دارد.

رئیسی تاکید کرد: بخش نظارت دستگاه قضا تلاش دارد بسترهای فساد را اصلاح و برطرف کند و از مجلس و دولت نیز میخواهیم بیش از پیش در این زمینه تلاش کنند.

رئیس دستگاه قضا ۴ نکته اساسی برای موفقیت در مبارزه با فساد و اجرای عدالت اداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: گام اول این است که کارگزاران و مسئولان در تمام ردهها از وزیر تا مدیران میانی و کارمندان از افراد صالح و بهترینها انتخاب شوند که خودشان ضدفساد باشند و اجازه ندهند در مجموعه شان فساد و رانت خواری و رشوه گیری شود.

آیت الله رئیسی افزود: مسئله دوم نظارت همگانی و فعال کردن ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر است که همه احساس مسئولیت کنند و اگر در یک اداره، فساد، رشوه خواری و پارتی بازی دیدند برنتابند و فریاد بزنند که البته این مسئله شامل رسانهها هم میشود و آنها میتوانند با رعایت چهارچوبهای اساسی و حفظ آبروی افراد در مسائل شخصی هرجا فساد دیدند به نحوی اعلام کنند.

وی پاسخگویی سلسله مراتب اداری به مسئولان ذی ربط را سومین عامل سلامت نظام اداری عنوان کرد و از برخورد عبرت آموز با فساد به عنوان رکن چهارم موفقیت در مبارزه با فساد یاد کرد و گفت: هر جا فساد پیدا شد نباید نگاه شود چه شخصیتی مرتکب فساد شده و به کجا و چه کسی وصل است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: هیچ خط قرمزی در برخورد با فساد نباید وجود داشته باشد و هرکس به هر نقطه از ثروت و قدرت وصل بود و مرتکب فساد و تخلف شد، باید قاطعانه با او برخورد شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان باید خود را خادم خلق خدا و گره گشا از کار مردم بدانند و خدا را ناظر بر رفتارشان ببینند و خود را در مقابل خدا و مردم و مسئولان بالادستی پاسخگو بدانند و یک ریال جابجایی پول و اموال ملت و یک پارتی بازی و حرکت خلاف حق را خیانت به ملت تلقی کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در کشور ما پروندههای زیادی در دادگاهها مطرح است که با رسیدگی به آنها، پولهای زیادی به خزانه دولت و نظام بانکی برگشته و اموال خیلی از نهادها که به یغما رفته بود، با پیگیریهای دستگاه قضایی به این نهادها مسترد شده است.

رئیسی افزود: امروز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به انجام سه مأموریت مهم میداند که در درجه اول تلاش برای رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است و به هیچ عنوان نباید اجازه داد کارخانه یا کارگاهی تعطیل شده یا در فعالیت آن وقفه ایجاد شود.

وی ادامه داد: مساله دوم مجازات مجرمین است و مساله آخر بازگرداندن اموال به یغما رفته بیت المال است که ما مصمم هستیم به هر طریقی شده این موضوع را پیگیری کنیم و اقدامات تأثیرگذاری هم در این مدت انجام شده و این کار نباید هرگز متوقف شود.

رییس در بخش دیگر از اظهاراتش درباره اهرمهای مورد استفاده ایران برای بازدارندگی دشمن از تهدیداتش گفت: هر اقدام بازدارندهای که نظام سلطه و آمریکا و رژیم صهیونیستی را از حرکتهای شیطنت آمیز باز دارد، اگر لازم بدانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه قدرت دفاعی و موشکی ایران در جهت بازدارندگی است، افزود: حق خودمان میدانیم از هر ظرفیت بازدارندهای که دشمن را از تجاوز به حقوق ملت ایران و ملتهای منطقه بازدارد و بر توان ما بیفزاید، برخودردار باشیم و از آن استفاده کنیم.

رئیس دستگاه قضا تنها خط قرمز در این ساحت را استفاده از سلاح هستهای عنوان کرد و گفت: امام خامنهای رفتن به سوی تولید سلاح هستهای را ممنوع و حرام شرعی اعلام کردند. اما جمهوری اسلامی تلاش میکند قدرت بازدارندگی خود را بالا ببرد همانطور که علیرغم همه تحریمها دانشمندان ما بی وقفه برای ارتقا قدرت دفاعی و موشکی و امنیت منطقه تلاش کردند و موفقیتهای چشمگیری در این عرصه داشته ایم.

رئیسی گفت که مهمتر از قدرت دفاعی و موشکی، قدرت منطقهای ایران است که آمریکا و اسرائیل میدانند ایران قدرت عمل بالایی دارد و حرف اول را ایران میزند، حقیقت هم این است که امروز هیچ معادلهای در منطقه جز با نگاه و نظر مساعد جمهوری اسلامی شکل نمیگیرد.

وی با اشاره به تلاشهای دشمن برای محدودسازی نفوذ ایران در منطقه گفت: آنها با طرح موضوع مذاکره دنبال محدودسازی نفوذ و قدرت منطقهای و قدرت امنیتی و دفاعی ما هستند، اما رهبری بیدار و حکیم ما همواره تأکید کرده اند و این تأکید به حق در تمام لایههای تصمیم سازی و تصمیم گیری نظام جمهوری اسلامی هم ساری و جاری است که به هیچ عنوان پای میز مذاکرهای نخواهیم نشست که دنبال محدودسازی قدرت دفاعی و امنیتی ما باشد و این محدودیت را خلاف امنیت جمهوری اسلامی میدانیم و زیر بار آن نخواهیم رفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: