کد خبر: ۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تجارت از معادله نابرابر دخل وخرج دولت گزارش میدهد
همزمان با ارایه لایحه بودجه، شاهد اعتراض های گسترده ای بودیم که باعث می شد بر ناکارامد بودن لایحه دخل و خرج دولت باور داشته باشیم. این اعتراض ها باعث شد تا مقام معظم رهبری در مورد بودجه تذکر جدی بدهند، تذکری که بیانگر وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت بود.


گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: همزمان با ارایه لایحه بودجه، شاهد اعتراض های گسترده ای بودیم که باعث می شد بر ناکارامد بودن لایحه دخل و خرج دولت باور داشته باشیم. این اعتراض ها باعث شد تا مقام معظم رهبری در مورد بودجه تذکر جدی بدهند، تذکری که بیانگر وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت بود. فروش روزانه ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت که در گرو پایان یافتن تحریمهاست، باعث شد تا خوش بینی بیش از حد به برجام و پایان یافتن تحریم ها بودجه را زیر سوال ببرد. اما واقعیت این است که باید چه کار کرد؟ در این شرایط اصلاح بودجه بهترین راهکار است اما اصلاح مجلس در بودجه محدودیت دارد و چنانچه از سقف محدودیت بیشتر شود و نمایندگان بیش از اندازه بودجه را تغییر دهند، به ناچار می بایست لایحه به دولت بازگردد و لایحه ای تقدیم شود که بیش از ۱۰ درصد تغییرات نداشته باشد.

حجم اصلاحات معنیدار

در این رابطه سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: حجم اصلاحات لایحه بودجه معنیدار است فارغ از بحث حذف اورق سلف نفتی در اصلاحات ذکر شده در نامه رهبری هم رقم اصلاحات معنیدار و قابل توجه است و به بالای ۸۰ هزار میلیارد تومان میرسد و باید برای جایگزین کردن منابع آن تصمیمی گرفت.مژگان خانلو در گفتوگو با ایلنا درباره احتمال حذف انتشار اوراق نفتی ۷۰ هزار میلیارد تومانی از بودجه ۱۴۰۰ به دلیل مخالفت مجلس و پیشبینی دولت برای جایگزین کردن منابع اظهار داشت: فقط حذف انتشار اوراق نفتی مطرح نیست بلکه اصلاحات ذکر شده در نامه رهبری است و از این رو تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده است.وی با بیان اینکه هنوز تصمیمی گرفته نشده که این اصلاحات را دولت انجام میدهد یا به عهده مجلس گذاشته میشود، ادامه داد: باید صبر کنیم تا ببینیم چه تصمیمی گرفته میشود.سخنگوی ستاد بودجه افزود: باید دید مجلس به بحث اصلاحات ورود میکند یا اینکه لایحه به دولت برگردانده خواهد شد. در هر صورت دولت برای پذیرفتن این دو گزینه آمادگی دارد و با مجلس در بحث اصلاح همکاری خواهد داشت.

منابع محدود است

لایحه بودجه بیلان دخل و خرج کشور است. بدین معنا که دولت منابع درآمدی تعریف می کند تا با آن منابع درآمدی، برای اداره کشور هزینه کند. بنابر این وقتی مجلس بیش از اندازه منابع درآمدی محدود کند، دولت با کسری بودجه ای رو به رو می شود که می بایست برای آن منابع تعریف کند.سخنگوی بودجه درباره سناریوهای دولت برای جایگزین کردن منابع با احتمال حذف بخش هایی از بودجه گفت: منابع کشور کاملا مشخص است و منابع جدید نمیتوان خلق کرد. باید ظرفیت منابع موجود را افزایش داد برای مثال سقف اوراق در بودجه سال آینده ۵۵ هزار میلیارد تومان است و برای جایگزین کردن منابع باید سقف آن را با اجازه قانون افزایش دهیم. البته این عدد ۵۵ هزار میلیارد تومان به استناد برنامه ششم توسعه است و نمیتوانیم آن را تغییر دهیم مگر اینکه اجازه تغییر را بدهند. خانلو با بیان اینکه باید ظرفیت سازی شود و صرف اینکه سقف اعداد را بالاتر ببریم نمیتواند ملاک باشد، افزود: میتوان از ظرفیت مالیات هم استفاده کرد به این شرط که همزمان با اصلاح لایحه بودجه، مجلس هم پایههای مالیاتی جدید را تصویب کند و مراحل اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در مجلس سریعتر طی شود تا پایههای مالیاتی جدید اضافه شود.

اظهارات رویایی نمایندگان

واقعیت این است که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و این تحریم به اندازه ای شدید است که حتی برای خرید دارو یا واکسن در فشار قرار داریم. در این شرایط معلوم نیست نمایندگان مجلس و برخی صاحب نظران با چه اصراری بر استفاده از ظرفیت های داخلی تاکید می کنند. اگر آقایان منابعی را می شناسند، به جای آنکه دایم زبان به انتقاد بگشایند، بهتر است این منابع را معرفی کنند.

انگیزه کشی در تولیدکننده

در اینکه باید بودجه باید از محلی تامین شود، شکی نیست، اما جالب اینجاست که آقایان دایم فریاد می زنند که باید میزان مالیات را افزایش داد. در شرایطی که کرونا باعث تعطیلی و بحران بسیاری از مشاغل و کسب و کارها شده و زنگ خطر ورشکستگی به صدا در آمده، چگونه می توان نسبت به افزایش مالیات اصرار کرد. براستی برای انکه بتوان کشور را در کوتاه مدت اداره کرد، باید ظرفیت بزرگ اقتصاد یعنی تولید قربانی شود. امروزه جامعه کارفرمایی نسبت به فشارهای دولتی بشدت انتقاد دارد و همین امر باعث شده تا بسیاری از کارفرمایان برای فرار از این فشارها کسب و کار خود را تعطیل کنند و به دلالی روی بیاورند.

نگاه بدبینانه منتقدان

یکی از دلایلی که باعث شده بودجه با چالش های بسیاری رو به رو شود، بازی های سیاسی است. روحانی در شرایطی آخرین بودجه دولت دوازدهم را به مجلس ارایه کرده که مجلس یازدهم با گروه مخالفان دولت تشکیل شده، افرادی که به صورت علنی با دولت مخالفت می کنند و حتی در مورد تعامل نیز تنها به شعار خلاصه می شود. از سوی دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم معتقد هستند که چون روحانی سال آینده دولت را به رییس بعدی تحویل خواهد داد و گمان می کنند که دولت بعدی اصولگرا خواهد بود، بنابر این روحانی سعی دارد اقتصادی با عنوان زمین سوخته به دولت بعدی تحویل دهد تا از همین لحظه سنگ بزرگی جلوی پای رییس جمهور بعدی بیندازد. همین امر باعث شده تا تعامل جای خود را تقابل بدهد و تصمیمات بیش از آنکه کارشناسی باشد، احساسی است.

معاش مردم قربانی بازی های سیاسی

از آنجا که رییس مجلس یازدهم، رقیب انتخاباتی روحانی در سالهای ۹۲ و ۹۶ بود و مبارزات انتخاباتی صحنه آبرو ریزی، تهمت و افترا در هر زمینه و هر نوع بود، اکنون که قالیباف ریاست مجلس را به دست گرفته، در تمامی نطق ها، سخنرانی ها و سفرهای استانی، وضعیت اقتصادی کشور را گل و بلبل توصیف می کند و تمامی گناهها را بر دوش معضلی تحت عنوان سومدیریت می گذارد. اما نتیجه این بازی های سیاسی، سفره های خالی مردم است. مردم کاری به بازی های سیاسی، تقابل، تهمت و حاشیه سازی ندارند. اگر مردم به مجلس یازدهم رای دادند، به خاطر سفره های خالی شان بود چون گمان می کردند که با آمدن نمایندگان اصولگرا، بزودی سفره هایشان پر خواهد شد که این هم محقق نشد و امروز کار بجایی رسیده که دولت برای پرداخت حقوق کارکنان دولت اجازه ندارد چون لایحه بودجه درگیر است و بین مجلس و دولت پاسکاری می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: