کد خبر: ۴۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
آمریکا تاوان سیاست های کینه توزانه و انتخاب اشتباه ترامپ برای اداره کشور را داد. امروزه آمریکا دچار انزوای شدیدی شده، انروزایی که سیاستمداران باعث به وجود آمدن آن شدند.

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: آمریکا تاوان سیاست های کینه توزانه و انتخاب اشتباه ترامپ برای اداره کشور را داد. امروزه آمریکا دچار انزوای شدیدی شده، انروزایی که سیاستمداران باعث به وجود آمدن آن شدند. هنگامی که ترامپ برجام را امضا نکرد، از پیمانهای بزرگ جهانی همچون بهداشت و محیط زیست خارج شد، اقتصاد آمریکا را بر جهان برتری داد، خروج از پیمان های نظامی را مطرح کرد و بسیاری موارد دیگر که ابتدا مورد استقبال جهان قرار گرفت، نتیجه را به نوعی تغییر داد که جهان تصمیم گرفت آمریکا را کنار بگذارد. ترامپ با تمامی این تصمیم های احمقانه به جهان اثبات کرد که اگر امریکا در جهان نباشد، هیچ اتفاقی نمی افتد. بنابر این جهان به سوی تفکری حرکت کرد که ایران بارها بر اجرای آن تاکید کرده بود، پایان دادن به امپراطوری آمریکا می بایست پله به پله باشد، کاری که ایران انجام داد و تضعیف دلار آمریکا را کلید زد. اینکه جهان ملزم باشد همه چیز را با دلار تهیه کند، اشتباه بزرگی بود که وابستگی جهان به آمریکا را اثبات می کرد اما پایان اقتدار اقتصادی آمریکا نزدیک است.

هجوم جهان برای خرید طلا

در این رابطه شورای جهانی طلا اعلام کرد؛ پس از دو ماه متوالی فروش،بانک های مرکزی در ماه اکتبر اقدام به خرید طلا کردند.بر اساس این گزارش ذخایر طلای جهان ۲۲.۸ تن افزایش یافت، سطح خرید طلا در سطح دو ماه گذشته باقی ماند اما اقدام به فروش از سوی بانک های مرکزی بسیار کاهش یافت.شواهد نشان می دهد که بانک های مرکزی گرایش زیادی به خرید طلا و تغییر در تفکراتشان برای جمع آوری این کالای با ارزش از خود نشان می دهند.بر اساس گزارش شورای جهانی طلا؛ در سال جاری وضعیت بازار طلا نسبت به بازارهای موازی دیگر بسیار مطلوب بوده و در کنار ناامنی هایی که وجود داشته بانک های مرکزی تلاش کرده اند که با خرید طلا از ریسک آینده بکاهند.در ماه اکتبر تقریبا بانک مرکزی ۵ کشور ازبکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و هند بیشترین تاثیر را در افزایش خرید طلا در ماه اکتبر داشتند که به ۲۵ تن رسیده بود. کل فروش طلا در این ماه هم به ۳ تن رسیده که کشور مغولستان بیشترین فروش را داشته است.اقدام به خرید طلا توسط بانک های مرکزی علاوه بر کاهش ریسک بازارها با هدف افزایش پشتوانه برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری نیز صورت می گیرد که در سالهای اخیر کلید خورده است.کشورهای روسیه و چین در این زمینه پیشتازند و کشورهای دیگر را نیز برای این کار ترغیب می کنند.

تحریم ها و تضعیف جایگاه دلار

در این رابطه معاون رییس بانک مرکزی روسیه با انتقاد از رویکرد واشنگتن در استفاده از تحریم به عنوان سلاح اقتصادی علیه کشورهای مخالف آمریکا گفت: در طول سال های اخیر آمریکا بارها از تحریم بر ضد دیگر کشورها استفاده کرده که این مساله باعث متزلزل شدن جایگاه دلار شده است. به گفته الکسی زبوتکین، کشورها در نتیجه تحریم مجبور شده اند دلار را از مبادلات تجاری خود کنار گذاشته و به استفاده از ارزهای ملی روی آورند.معاون رییس بانک مرکزی روسیه، دلار را قربانی سیاست تحریمی امریکا دانست و پیش بینی کرد که سهم دلار از مبادلات جهانی در سال های آینده نیز کاهش یابد.

سوءاستفاده آمریکا از دلار

از سوی دیگر حسن روحانی گفت: مقاومت و تقابل برخی از کشورها از جمله ایران با اقدامات خصمانه و یکجانبهگرایانه ایالات متحده آمریکا، باعث مواجهشدن این کشور با تحریمهای شدید و غیرانسانی شده است. آمریکا در سالهای اخیر با اعمال رویکرد یکجانبه و بیتوجهی به تعهدات، و توافقات بینالمللی و زیر پا گذاشتن موافقتنامههای دوجانبه، بسیاری از کشورهای دیگر از جمله؛ چین و روسیه، همچنین تعدادی از متحدین خود را هدف قرار داده است. به اعتقاد ما، جامعه بینالمللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع و اقداماتی موثر با رویکرد خصمانه و یکجانبهگرایانه آمریکا مقابله نماید. اقدامات قهری آمریکا و استفاده از دلار به عنوان یک سلاح، به تروریسم اقتصادی منجر خواهد شد و زندگی مردم عادی را هدف قرار خواهد داد.

حذف دلار از معاملات ایران

از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی گفت: با روسیه و ترکیه با دلار تعامل تجاری نمیکنیم. اگر برخی مواقع نیز از یورو نام میبریم، در واقع یورو را به عنوان مبنای تبدیل در نظر گرفتهایم تا اگر پول ملی دو کشور افتوخیز داشته باشد، طرف مقابل ضرر نکند. عبدالناصر همتی افزود: ما با روسیه با روبل و ترکیه با لیر در حال مبادله هستیم و این روند به تدریج دلار را از چرخه مبادلات حذف میکند بسیاری از کشورها اکنون تمایل دارند تا با پول ملی خود مبادله تجاری کنند تا آمریکا بر روند مبادلاتشان نظارت نداشته باشد. اکنون همه مبادلات مالی ما با روسیه از طریق پول ملی است، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبادلات با ترکیه نیز با پول ملی انجام میشود و بقیه آن نیز با یورو در حال انجام است.

هشدار اندیشکده آمریکایی

این وضعیت به اندازه ای نگران کننده است که رئیس مؤسسه تحقیقات امنیت جهانی آمریکا گفت: یک باشگاه جهانی شامل کشورهای بسیار قدرتمند شکل گرفته که روز به روز به تعداد آنها اضافه میشود و به شدت در تلاش هستند تا دلار را از مبادلات تجاری حذف کنند. آنه کورین افزود: یکی از دلایل این رویکرد کشورها توسعه سیاست تحریم اقتصادی توسط کاخ سفید است. از جمله کشورهای حاضر در این باشگاه میتوان به چین، روسیه و اتحادیه اروپا اشاره کرد که نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی ایفا میکنند. وی افزود: تلاش کشورها برای کنار گذاشتن دلار به دلیل اجرای سیاستهای مختلف توسط دولت آمریکاست که اصلیترین آن رویکرد واشنگتن برای اعمال فرامرزی قوانین قضایی خود است که در این راستا شرکتها و کشورهایی که هیچ ربطی با آمریکا ندارند مورد تحریم قرار گرفته و یا تحت تعقیب قضایی قرار میگیرند.رئیس مؤسسه تحقیقات امنیت جهان آمریکا ادامه داد: پدید آمدن ارزهایی نظیر پترو یوآن توسط کشورها از جمله چین عملکردی شبیه به قناری در معدن ذغال سنگ دارد که نشاندهنده شکل گرفتن انگیزه برای کنار گذاشتن دلار در جهان است.وی ادامه داد: ۹۰ درصد مبادلات نفتی در جهان به دلار انجام میشود و پترو یوآن چین آغازی بر مسیر حذف دلار در این ساختار است.

آمریکا در آستانه انزوای اقتصادی

این اظهارات و بسیاری موارد دیگر نشان می دهد که رفتارهای کینه توزانه آمریکا به ویژه علیه ایران نتیجه عکس دارد و آمریکای ترامپی آنچنان لطمه ای به حیثیت این کشور زده که سالهای باید تاوان آنرا بدهد.در تمامی سالهای گذشته تفر عجیبی بر جهان حاکم بود که مردم گمان می کردند امکان کنار گذاشتن امریکا وجود ندارد اما امروز رفتارهای نابخردانه ترامپ نشان داد که بسادگی می توان آمریکا را از صحنه اقتصاد جهان کنار گذاشت و این زنگ خطر برای بایدن است که باید مراقب باشد جهان به این یقین نرسد آنگاه تمامی دلارهایی که در جهان پاشیده شده به آمریکا باز گردد که چهره واقعی آمریکای بدهکار رونمایی و آمریکا به بزرگترین ورشکسته جهان تبدیل خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: