کد خبر: ۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
یکی از بزرگترین چالشهای اقتصاد ، نقد ینگی وحشتناکی است که د ر اقتصاد جریان د ارد و هر از چند گاهی د ر بخشی از اقتصاد به جریان می افتد و آشفتگی ایجاد می کند . این د ر حالی است که این نقد ینگی به نفع شخصی عد ه ای مشخص منجر می شود و هرگز منافع آن نصیب جامعه نشد ه است.

گروه اقتصاد ی کورش شرفشاهی: یکی از بزرگترین چالشهای اقتصاد ، نقد ینگی وحشتناکی است که د ر اقتصاد جریان د ارد و هر از چند گاهی د ر بخشی از اقتصاد به جریان می افتد و آشفتگی ایجاد می کند . این د ر حالی است که این نقد ینگی به نفع شخصی عد ه ای مشخص منجر می شود و هرگز منافع آن نصیب جامعه نشد ه است. د ر این بین نقش د لالان و سفته بازان بیش از اند ازه سوال برانگیز است، زیرا این افراد هر از چند گاهی د ر بخشی از جامعه خود نمایی می کنند و پس از آنکه اقتصاد را د ر آن بخش به چالش می کشند ، به بخش د یگری کوچ می کنند تا پس از بحران آفرینی د ر آن بخش، منافع لازم را به د ست بیاورند . یکی از این بخشها بازار بورس است. بازاری که مد تها د ر کانال ۷۰ هزار جا خوش کرد ه بود و یک باره خود را د ر آستانه صعود قله ۲میلیون و ۲۰۰ هزار د ید . اینکه تا چه اند ازه لیاقت این قله د اشت، حرف د یگری است، اما اینکه بتوان از این ظرفیت استفاد ه کرد ، بحثی مهمتر است. اینکه بور د ر خد مت د لالان و سفته بازان باشد ، یک حرف است و اینکه بورس بنگاههای اقتصاد ی را متحول کند ، بحث د یگری است.

اثر مخرب خلق نقد ینگی

د ر این رابطه یک کارشناس اقتصاد ی گفت: فلسفه وجود ی بورس برای تأمین مالی بنگاهها است نه اینکه یک کسی سهمی بخرد و کس د یگر سهمی بفروشد . فرد ین آقابزرگی د ر گفت وگو با فارس د ر رابطه با اثرات مخرب خلق نقد ینگی بد ون پشتوانه و آثار تورمی آن گفت: طرحهای عمرانی عمد تا از نوع زیرساختی هستند و به صورت بلند مد ت این سرمایه گذاریها انجام میگیرد . معمولاً به هنگام وقوع کسری بود جه مغفول واقع میشوند و تخصیص بود جه عمرانی د ر اولویت نیست. اگر چنانچه د ولت د رگیر تراز کرد ن هزینهها از محل د رآمد هایی که کفافش را نمید هد ، شود ؛ ناچارا به سمت فروش د ارای و اموال یا سیاست خلق نقد ینگی و افزایش سطح عمومی قیمتها میرود .وی اد امه د اد : فروش هرگونه د ارایی اعم از مالی و ثابت به شرط اینکه د ر خصوص سرمایه گذاریهای آتی و د رآمد زایی د ر آیند ه استفاد ه نشود ، یک عامل منفی و مخرب است.

تولید محروم از سرمایه بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تبعات منفی بازار ثانویه و معاملات نوسانی برای سهامد اران گفت: فلسفه وجود ی بورس برای تأمین مالی بنگاهها است نه اینکه یک کسی سهمی بخرد و کس د یگر سهمی بفروشد . متأسفانه د ر ایران مجموع معاملات بازار اولیه از سال ۹۴ به ۹۸ نزد یک به ۲.۵ برابر شد ه است. د ر صورتی که معاملات بازار ثانویه ما، از ۶۰ هزار میلیارد تومان د ر سال ۹۴ بالغ بر ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان د ر سال ۹۸ بود ه که د ر ۶ ماه اخیر به بازار ثانویه ما بالغ بر ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان معاملات د اشته است. این موضوع نشان مید هد که استفاد ه از بنیه بازار سرمایه به صورت هد فمند صورت نگرفته است.آقابزرگی با اشاره به ظرفیتهای بازار سرمایه برای تامین مالی پروژههای عمرانی، افزود : د ر بازار سرمایه صند وقهای پروژه، صند وقهای زمین ساختمان و خیلی از ابزارهای مالی نوین وجود د ارد که میتواند برای تأمین منابع مالی برای اجرای زیرساختها کمک کنند ه باشد . البته ایراد اتی نیز این مد لها د ارند که باید برطرف شود اما بازار سرمایه، به میزان اشتیاق د ر بازار ثانویه، د ر بازار اولیه نیز به همین شکل اشتیاق برای تامین منابع مالی پروژههای عمرانی وجود د ارد .

نقش پروژه های عمرانی در رونق بورس

یکی از جد ی ترین ظرفیت های مهم برای رونق اقتصاد ی کشور و توسعه بازار سهام، تأمین مالی و تکمیل پروژههای عمرانی نیمه تمام است، زیرا همواره یکی از مهمترین د غد غههای مد یریت بود ه و چنانچه تکمیل شود ، می تواند باعث اشتغالزایی و توسعه شود . از سوی د یگر د ر صورت تکمیل این پروژه ها، می توان سهام آن را د ر بورس عرضه کرد تا هم تامین مالی برای سرمایه اختصاص یافته صورت بگیرد و هم بازار بورس به د لیل عرضه سهام اولیه این شرکت ها رونق بگیرد . این د ر حالی است که حد ود ۶ هزار طرح ملی و ۸۷ هزار طرح استانی نیمه تمام د ر ایران وجود د ارد که برای تکمیل و بهرهبرد اری از آنها، د ستکم به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود جه نیاز است و د ولت توان تامین این اعتبار را ند ارد ، زیرا د ولت برای بود جه عمرانی د ر سال جاری ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بود جه عمرانی تعریف کرد ه که البته اگر د ر بین راه همچون سالهای گذشته برای بود جه های جاری قربانی نشود . نکته مهم این است که تامین مالی پروژههای عمرانی از طریق بود جه وابسته به فروش نفت بود ه و حاکمیت سالها به د نبال جایگزین کرد ن منابع مرد می به جای منابع د ولتی بود ه است.

بورس، فرصتی تازه برای تأمین مالی

د ر این رابطه کارشناس تأمین مالی گفت: با توجه به افزایش حجم نقد ینگی و افزایش آمار معاملات د ر بورس و فرا بورس، طبیعی بود که شرکتها به این سو متمایل شوند و به د نبال راهکارهایی برای جذب این نقد ینگی د ر راستای تأمین مالی شرکتها و پروژههای خود باشند . میثم بیات افزود : این موضوع میتواند از طریق فروش سهام شرکتها و افزایش شناوری سهام، عرضه اولیه سهام شرکتهای خارج از بورس و بویژه از طریق عرضه افزایش سرمایه با سلب حق تقد م و همینطور ورود شرکت پروژههای نیازمند تأمین مالی به بورس صورت بگیرد .

سخت گیری نظام بانکی

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سختگیریهای سیستم بانکی د ر ارائه تسهیلات به پروژهها مزید بر علت شد که شرکتها جایگزین آسانتری را برای این مهم پیگیری کنند گفت: این فضای رونق گرفتن بورس خیلی شرکتها را راغب کرد که به د نبال استفاد ه از این فرصت بروند ولی متأسفانه نوسانات اخیر بازار برخی از این شرکتها را مرد د نمود ه و حد اقل وقفهای د ر اجرای تصمیمات آنها د ر زمینه تأمین مالی د اشته است حرکت شرکتهای تولید ی به سمت تأمین مالی از بورس با توجه به شفافیت، مکانیزمهای مشخص قیمتگذاری و پذیرش، استاند ارد های بالا، نقد شوند گی و کاهش اتکا به وثایق د ر آن با توجه به تجربه گسترد ه د ر بازارهای بینالمللی، اتفاق مبارکی میباشد و نبایستی از آن غفلت کرد .بیات توضیح د اد : تأمین مالی از بازار سرمایه د و قسمت اصلی د ارد که یک بخش آن انتشار اوراق بد هی د ر بازار سرمایه است که ریزش یا افزایش شاخص سهام تأثیر قابل توجهی روی آن ند ارد و شرکتها از طریق یک متعهد پذیرهنویس اقد ام به انتشار اوراق با د رآمد ثابت د ر بازار میکنند ، هر چند نرخ این اوراق متناسب با رونق یا رکود بورس و سیاستهای پولی بانک مرکزی، نوسان میکند که برای مثال د ر پی رونق اخیر بازار سرمایه و کاهش نرخ بهره بانکی، نرخ اوراق بد هی د ر حد ود ۵ د رصد نوسان د اشت. اما قسمت د وم تأمین مالی مبتنی بر سهام است که د ر این حوزه، حجم نقد ینگی، قد رت نقد شوند گی و رونق معاملات سهام د ر بورس و میزان پرشور بود ن یا نبود ن حضور سرمایهگذاران، اثر زیاد ی بر روی سهولت تأمین مالی از این طریق د ارد و هر چند نوسانات، جز ذات بازارهای مالی است ولی حضور سرمایهگذاران و به ویژه قد رت نقد شوند گی د ر این بازار جهت ترغیب شرکتها برای ورود به آن جهت تأمین مالی اهمیت بالایی د ارد ، هرچند عرضه اولیه سهام و حق تقد م جهت تأمین مالی تقریباً د ر اکثر زمانها جذابیت خاص خود را د ارد . نقد شوند گی و رونق بازار برای تأمین مالی بسیار حیاتی است، هر چند رویکرد تأمین مالی از این بازار یک استراتژی بلند مد ت است و میتواند طوری برنامهریزی شود که با تمهید اتی، اجرای آن د ر زمان رونق بازار صورت بگیرد .

ضرورت توجه به ظرفیت های پنهان

به هر صورت اکنون که لایحه بود جه د ر بین نمایند گان د ست به د ست می شود ، لازم است به همه بخش ها وظرفیت ها توجه لازم صورت بگیرد زیرا د ر صورت تاخیر یا بی توجهی به ظرفیتها به ویژه استفاد ه از ظرفیت بورس، می بایست یک سال د یگر نگران تبعات د لال بازی د ر بورس باشیم. نمایند گان باید راهکاری بیند یشند تا نقد ینگی بورس به سمت تولید هد ایت شود زیرا د ر این صورت ماهیت بورس از اتهامات سفته بازی و منافع شخصی، به سوی ابزاری برای رونق اقتصاد و اشتغال هد ایت می شود .

نام:
ایمیل:
* نظر: