کد خبر: ۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
واکنش‌ها به اظهارات پرويز فتاح رئيس بنياد مستضعفان بيش از آن بود که انتظار مي‌رفت اما به‌واقع اين حق همه کساني بود که در آن برنامه نامشان برده شده بود و بايد در مقام دفاع از خود برمي‌آمدند.

آرمان ملي: واکنش‌ها به اظهارات پرويز فتاح رئيس بنياد مستضعفان بيش از آن بود که انتظار مي‌رفت اما به‌واقع اين حق همه کساني بود که در آن برنامه نامشان برده شده بود و بايد در مقام دفاع از خود برمي‌آمدند. هر چند عده‌اي اين سخنان فتاح را از نه از سر شفافيت که به نوعي خيز زودهنگام براي انتخابات 1400 تلقي کردند. هر چند برخي اصولگرايان وي را از نامزدهاي بالقوه خود مي‌دانند. اما آنطور که نظر مي‌رسد که اين اظهارات سويه صرفا انتخاباتي نداشته است. از اين رو است که بسياري از آن برداشت انتخاباتي نمي‌کنند. با اين حال پس از کنش و واکنش‌هاي بسياري که صورت گرفت؛ روز گذشته پرويز فتاح رئيس بنياد مستضعفان با توضيح درباره آنچه در برنامه زنده تلويزيوني گفته بود از حدادعادل، ابتکار و مولاوردي عذرخواهي کرد. در محافل سياسي اين پوزش فتاح تاکتيکي تلقي شده و به واسطه فشارهايي که از سوي افکار عمومي و... وارد شده، انجام گرفته يا اينکه به شکل واقعي و بنيادي بوده و رئيس بنياد مستضعفان از اساس نسبت به اظهاراتش عقب‌نشيني داشته و لذا عذرخواهي کرده است، اين مساله جاي تامل دارد.
حواشي يک مصاحبه
حضور پرويز فتاح رئيس بنياد مستضعفان در برنامه نگاه يک شبکه يک سيما بيش از متن حاشيه داشت؛ چنانکه هر کسي که فتاح نامي از وي در سخنانش برده بود در مقام دفاع و پاسخگويي برآمد و از اين رو اظهارات فتاح با واکنش‌هاي متفاوتي رو‌به‌رو شد. هر چند که شايد هدف و مقصود فتاح از بيان آن سخنان رويارويي و تقابل با افراد نام برده شده نبود اما به هر جهت اظهاراتش موجب بروز واکنش‌هاي بسياري شد، گرچه فتاح در مقام سخن اصلا جناحي و گروهي صحبت نکرد و در راستاي گزارشي جهت شفاف‌سازي نام همه افراد را به ميان کشيد. از مرحوم آيت‌ا... هاشمي، رئيس دولت اصلاحات، احمدي‌نژاد و حدادعادل گرفته تا شهيندخت مولاوردي، معصومه ابتکار و نيروهاي مسلح و همانطور که انتظار مي‌رفت واکنش‌هاي بسياري هم به سخنان وي نشان داده شد. در اين راستا از نخستين واکنش‌ها مي‌توان به واکنش معصومه ابتکار معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده اشاره کرد که در توئيتي نوشت: «آقاي فتاح خيلي‌ها شما را به ديانت مي‌شناختند! صحبت شما اما اشتباه زياد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردي با حقيقت ماجرا سازگار نيست که گويا رانت يا نفع شخصي بوده». مولاوردي نيز در پاسخ به فتاح بيان کرد: «آقاي فتاح شما را به سلامت نفس مي‌شناختم. کاش در جايگاه مهمي که قرار گرفته‌ايد در روايت‌هايتان بيش از پيش دقيـق‌تر و مسئولانه‌تر باشيد تا با مغلطه طوري وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گيرند». در بحبوحه اظهار نظرات و واکنش‌ها آخرين واکنش را غلامعلي حدادعادل نشان داد و با انتشار ويدئويي به انتقادات تند از فتاح پرداخت که سخنانش بازتاب‌هاي بسياري پيدا کرد. اين در حالي است که چندي است همه منتظر صحبت‌هاي فتاح در خصوص واکنش‌هاي اخير به سخنانش در تلويزيون هستند و حالا نوبت فتاح شد که پاسخ بدهد.
عذرخواهي فتاح
رئيس بنياد مستضعفان با توضيح درباره آنچه در برنامه زنده تلويزيوني گفته بود از حدادعادل، ابتکار و مولاوردي عذرخواهي کرد. پرويز فتاح در مصاحبه‌اي تصويري با باشگاه خبرنگاران جوان به حواشي گزارش يکساله خود پرداخت و گفت: بنده داشتم گزارش سالانه بنياد را ارائه مي‌کردم چراکه من يکسال و يک ماه بود که به بنياد آمده بودم و قول داده بودم گزارش بدهم. وي ادامه داد: به بخش املاک که رسيديم و چون سوال اين بود که شما از روز اول درباره پيگيري املاک قول داده بوديد، من وارد اين مباحث شدم. هدف من اين بود که بگويم ما در پيگيري املاک جدي هستيم و اين افراد و اشخاصي که اسم بردم از املاک استفاده شخصي نداشته‌اند. فتاح افزود: خطاي بنده بود که خيلي کوتاه و تيتروار نام بردم؛ فرصتِ باز کردن مساله نبود؛ بعضا اطلاعات بنده ناقص اعلام شد يا خطاي کلام بنده بود و نتوانستم به‌خوبي توضيح دهم يا جانب انصاف را رعايت نکردم يا دقيق مطرح نکردم اينجا به ضرس‌قاطع مي‌گويم و خدا را شاهد مي‌گيرم که هيچ‌کدام از اين سازمان‌ها استفاده شخصي از اين املاک نداشتند و همکاري‌هاي لازم را با ما داشتند اما به نتيجه مشخص نرسيده بودند. وي تصريح کرد: از همين‌جا مي‌خواهم از همه آن عزيزان که در حق آنها اجحاف شد مي‌خواهم در محضر خدا و مردم از همه آن بزرگواران، مخصوصا برادر عزيزم حدادعادل و سرکار خانم‌هاي ابتکار و مولاوردي و همه عزيزان و سازمان‌ها عذرخواهي کنم و حلاليت بطلبم. رئيس بنياد مستضعفان گفت: همه جواب‌هاي آن عزيزان متين بوده است و من به ديده منت مي‌پذيرم.
نام:
ایمیل:
* نظر: