کد خبر: ۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه درحالی که این هواپیما به مقصد لبنان در حرکت بوده سطح تنش میان آمریکا و ایران را بار دیگر افزایش داده است. پیرامون این گونه پدیده‌ها همواره سناریوهای مختلفی مطرح می‌شود.

‬ تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه درحالی که این هواپیما به مقصد لبنان در حرکت بوده سطح تنش میان آمریکا و ایران را بار دیگر افزایش داده است. پیرامون این گونه پدیده‌ها همواره سناریوهای مختلفی مطرح می‌شود. پیش از هر چیز لازم است یادآوری شود که این اقدام ایالات متحده در چارچوب حقوق بین‌الملل کاملا غیرقانونی محسوب می‌شود، هواپیمای نظامی این اختیار را ندارد که به هواپیمای مسافربری نزدیک شود یا آن را مورد تهدید قرار دهد و این اقدام به هر صورت حاکی از یک هشدار است. قانون‌های مشخص و تعریف شده‌ای در زمینه رعایت حریم هواپیماهای مسافربری وجود دارد و اینکه آمریکا درصدد است القا کند اقدامی معمول بوده در واقع به این دلیل است که طرف آمریکایی به خوبی می‌داند اقدامی که انجام شده غیرقانونی است و با چنین ادبیاتی در واقع تلاش می‌کند تا این اقدام غیرقانونی را عادی و معمولی جلوه دهد. تا اینجای کار را باید صورت مسئله درنظر گرفت اما اینکه اهداف و انگیزه‌های ایالات متحده از چنین اقدامی چه بوده را باید در ابعاد مختلفی درنظر گرفت. در بدو امر به نظر می‌رسد هدف از این اقدام ارسال هشداری به ایران و البته سوریه بوده است که در واقع آسمان این کشور برای هواپیماهای ایرانی امن نیست و ...
مهمترین سناریو را باید در القای چنین امری
دانست، به ویژه در چارچوب افزایش تنش‌ها میان دو کشور و تهدید‌هایی که طرف آمریکایی در ماه‌های اخیر انجام داده این اقدام یک گام دیگر در همان چارچوب است. از سوی دیگر با توجه به اینکه ایالات متحده با خروج از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری نتوانسته اهدافی را که مدنظر داشته بدست آورد تلاش می‌کند با استفاده از روش‌های دیگری به تنش‌ها دامن بزند تا بتواند اهداف خود را عملیاتی کند. این درحالی است که در سال‌های اخیر چین و روسیه به شدت با سیاست‌های آمریکا علیه ایران مخالفت کرده‌اند و اروپا نیز در موضوع ادامه تعلیق تحریم‌های تسلیحاتی ایران با واشنگتن همراهی نکرده است. بنابراین آمریکا با افزایش تنش به دنبال پیام‌هایی به طرف‌های ثالث یعنی چین، روسیه و اروپا نیز هست تا هرکدام از آنها در سیاست‌های خود نسبت به تهران تعدیل‌هایی را صورت دهند. ذیل چنین شرایطی بعید نیست که از این دست اقدامات تنش زا را در ادامه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در آبان ماه شاهد باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: