سخناني که آيتا... سيدابراهيم رئيسي در خصوص جرمهاي سياسي مطرح کرد بخشهاي زيادي دارد که بخش عمده آن تکرار ماده 305 آيين دادرسي کيفري و مواد يک تا پنج قانون جرم سياسي که قبلا تصويب شده است، يعني آن چيزي که رئيس قوه قضائيه روي آن تاکيد اجرا دارد
سخناني که آيتا... سيدابراهيم رئيسي در خصوص جرمهاي
سياسي مطرح کرد بخشهاي زيادي دارد که بخش
عمده آن تکرار ماده 305 آيين دادرسي کيفري و
مواد يک تا پنج قانون جرم سياسي که قبلا تصويب شده است، يعني
آن چيزي که رئيس قوه قضائيه روي آن تاکيد اجرا دارد
به عنوان قانون مطرح است و حاوي نکته جديدي نيست. اما قسمتي
که در صحبتهاي رئيس قوه قضائيه محل مناقشه است موردي است که
در بخشنامه ذکر شده اگر متهم اعتقاد
دارد که جرم او سياسي است بايد دلايل
خود را مبني بر انگيزه و قصد خود به
دادگاه اعلام کند. چرا که اقدامات جرم سياسي
بيشتر به انگيزههاي شرافتمندانهاي بازميگردد و
افراد اظهار دارند که قصد خير و شريف
داشتند و بدون اينکه بخواهند به اصل نظام
آسيبي وارد کنند، صرفا انتقاداتي را مطرح
کردهاند و آن چيزي که در جرم سياسي حائز اهميت است
همان ماده 1 آن است، يعني احراز اينکه قصد از برخي
اقدامات دروني است جدا از اين متهم نميتواند
بابت فکر دروني خود دليلي اعلام کند و اساسا
مواجه با اصل بر برائت است. دادستان و شاکي بايد
اعلام کند که با چه دلايلي به فرد ميگويد
قصد ضربه زدن به اصل نظام را داشته و انگيزه او
شرافتمندانه نبوده است. اينکه متهم را وادار کنيم
دليل بياورد داراي اشکال است. نکته ديگري که
ايرادي به اين سخنان نيست و به برخي ابهامات در قانون اساسي
بازميگردد، اين است که هيات منصفهاي که در قانون
مطبوعات آمده وظايفي دارد که در قانون مطبوعات
هم ذکر شده، اما رويهاي که در قانون مطبوعات در
خصوص هيات منصفه وجود دارد اين است که نظر هيات منصفه
لازمالاجرا نيست و دادگاه و هيات مستشاري حاکم بر
دادگاه هم ميتواند از نظر هيات منصفه عدول
کند و هم ميتواند تبعيت کند. در صورتي که نظر
هيات منصفه کارشناسي است که به اين روند هميشه نقدهايي
وجود دارد و از مجلس خواسته شده در اين
خصوص شفافيت را مبنا قرار بدهد. چرا که يکي از امتيازات
مجرمان سياسي نظر هيات منصفهاي است که نماينده جامعه هستند و
آنها بررسي ميکنند که آيا با رفتار متهمان سياسي اخلالي در
جامعه به وجود آمده يا خير. اگر نمايندههاي جامعه
تشخيص دهند که مجرمان سياسي ضربهاي به جامعه
نزدهاند دادگاه هم بايد تبعيت
کند و اين موضوع در همه جاي دنيا اجرا ميشود و
پذيرفته شده است. در نهايت موضوع مهم در اين امر اين
است که چگونه جرايم سياسي از جرائم امنيتي تميز داده
شوند. در جرائم امنيتي اين امکان وجود
دارد که شخص قصد آسيب به اصل نظام را داشته
اما در جرائم سياسي قصد شخص اصلاح امور و قصد ضربه به
اصل نظام را نداشته است.