کد خبر: ۳۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
زماني كه ايالات متحده شكل گرفت، بنيانگذاران آن در سايه ساختاري كه تعريف كرده بودند هيچ‌گاه تصور نمي‌كردند فردي مانند دونالد ترامپ رئيس‌جمهور اين كشور شود.

آرمان ملي: زماني كه ايالات متحده شكل گرفت، بنيانگذاران آن در سايه ساختاري كه تعريف كرده بودند هيچ‌گاه تصور نمي‌كردند فردي مانند دونالد ترامپ رئيس‌جمهور اين كشور شود. ساختاري تعاملي كه بنا بود قدرتمند‌تر از قانون عمل كند. شايد اگر امروز ايالات متحده تبديل به يك ابرقدرت شده دليل آن نه قانون اساسي بلكه درك درست و عرف‌هاي موجود بود كه اجازه نداد اين كشور از مسيري كه در آن قرار گرفت، خارج شود. طبق قانون اختيارات رئيس‌جمهوري ايالات متحده به حدي گسترده است كه مي‌تواند هر فردي را در كاخ سفيد تبديل به يك ديكتاتور كند. معمولا سوپاپ‌هاي طراحي شده در ايالات متحده اجازه ورود افرادي كه بتوانند از قدرت سوءاستفاده كنند را به كاخ سفيد نمي‌داد و حتي اگر فردي قصد اين كار را داشت بلافاصله جلوي آن گرفته مي‌شد، اما حالا به‌نظر مي‌رسد در ايالات متحده ترامپ كل ساختار را بهم ريخته است، چراكه او عملا رسانه‌هايي كه يكي از سوپاپ‌هاي اطمينان براي جلوگيري از ايجاد ديكتاتوري در ايالات متحده بوده را به چالش مي‌كشد. حتي شبكه اجتماعي مانند توئيتر كه به نوعي دونالد ترامپ پيروزي خود در سال 2016 را مديون آن مي‌داند حالا به‌دنبال محدود كردن فعاليت شبكه‌هاي اجتماعي در ايالات متحده است، چراكه توئيتر اجازه نمي‌دهد دونالد ترامپ به آساني كار خود را پيش ببرد. رئيس‌جمهور ايالات متحده در روزهاي گذشته فرمان اجرايي را به امضا رساند كه عملا شبكه‌هاي اجتماعي را مورد هدف قرار مي‌دهد. اين فرمان اجرايي بلافاصله پس از آن به امضا رسيد كه توئيتر به دو توئيت ترامپ برچسب گمراه‌كننده يا حتي اثبات نشده ضميمه كرد. ترامپ در صحبتي كه هنگام امضاي اين فرمان اجرايي در اتاق بيضي انجام داد، مدعي شد: اين اقدام در راستاي دفاع از گفتار آزاد كه با يكي از جدي‌ترين خطرات آن در تاريخ ايالات متحده روبه‌رو هستيم، بوده است.
نقض قانون اساسي
به گزارش سي‌ان‌ان، فرمان اجرايي مرزهاي اقتدار كاخ سفيد را محك مي‌زند. برخي حقوقدان‌ها از دو طيف دموكرات و جمهوري‌خواه بر اين باورند كه اين فرمان اجرايي مي‌تواند برخلاف قانون اساسي باشد چراكه برخلاف قانون تصويب شده در سال 1996 است كه از شركت‌هاي حوزه فناوري و وب‌سايت‌ها در دعاوي قانوني محافظت مي‌كند و دونالد ترامپ قصد دارد از طريق فرمان اجرايي خود فعاليت اين بخش را با محدوديت همراه كند. در بند 230 از قانون فدرال كه سال 1996 به تصويب رسيده از شركت‌هاي اينترنتي در برابر مسئوليت استفاده‌كنندگان از اين سرويس محافظت مي‌كند. به نوشته نيويورك‌تايمز هنگامي كه اين قانون در سال 1996 به تصويب رسيد حتي سايت گوگل وجود نداشت و در آن زمان مارك زاكربرگ موسس فيسبوك تنها 11 سال سن داشت، اما همين بند 230 باعث شد تا فيسبوك، يوتيوب و توئيتر به تعداد بي‌شماري از شركت‌هاي اينترنتي كمك كرده تا رشد و توسعه پيدا كنند. همچنين اين قانون به سايت‌ها مجوزي ارائه مي‌دهد كه محتواي نفرت‌پراكنانه و نژادپرستي را از سايت خود حذف كنند. هرچند متمم اول قانون اساسي ايالات متحده از گفتار آزاد حمايت مي‌كند، اما در بند 230 از وب‌سايت‌ها براي مسئوليت محتوايي كه كاربران‌شان منتشر مي‌كنند، محافظت مي‌كند و اين اجازه را به شركت‌هاي اينترنتي مي‌دهد تا محتواي سايت‌هاي خود را تعديل كنند بدون اينكه به لحاظ قانوني با مشكل مواجه شوند.
دليل هراس ترامپ
بسياري معتقدند اين دستور نشانگر تشديد چشمگير جنگ ترامپ در جنگ با شركت‌هاي فناوري است زيرا آنها با مشكل رو به رشد اطلاعات غلط در رسانه‌هاي اجتماعي مبارزه مي‌كنند. رئيس‌جمهور نيز مرتبا آنها را به سانسور سخنراني‌هاي خود متهم مي‌كند. ترامپ تاكيد كرد كه در حال تنظيم دادخواستي براي اجراي فرمان اجرايي است چراكه احتمالا در دادگاه‌هاي ايالات متحده فرمان اجرايي ترامپ به چالش كشيده خواهد شد. در فرمان اجرايي كه ترامپ امضا كرده تفسير جديدي از بند 230 قانون ارائه مي‌دهد كه بر مبناي آن به نوعي فضاي مجازي در ايالات متحده شكل گرفته است. در متن فرمان اجرايي استدلال مي‌كند، حمايت‌ از شركت‌هاي مربوط به حوزه فناوري اطلاعات بر اساس حسن‌نيت است در صورتي كه رسانه‌هاي اجتماعي اين كار را انجام ندادند. در اين فرمان آمده، ما نمي‌توانيم اجازه دهيم در كشوري كه مدت‌ها آزادي بيان را گرامي داشته، تعداد محدودي از سيستم‌عامل‌هاي آنلاين تعيين كنند چه سخنراني براي مردم پخش شود و چه سخنراني در دسترس عموم قرار نگيرد. اين عمل اساسا غيردموكراتيك است. در ادامه نيز آمده، وقتي شركت‌هاي بزرگ و قدرتمند رسانه‌هاي اجتماعي عقايد مخالف با آنها را سانسور مي‌كنند به اين معني است كه در حال اعمال قدرتي بسيار خطرناك هستند. دونالد ترامپ روز سه‌شنبه بدون هيچ‌مدركي اعلام كرد كه راي‌گيري به‌صورت پستي در ايالات متحده به تقلب و كلاهبرداري منجر خواهد شد. توئيتر بلافاصله اين توئيت ترامپ را با يك برچسب اثبات نشده اعلام كرد، اما ترامپ توئيتر را به سانسور متهم كرد و هشدار داد كه اگر همچنان به پيام‌ها پيوست بزند از قدرت دولت فدرال براي تغيير رويه و حتي بستن سايت استفاده خواهد كرد. حالا در فرمان اجرايي به توئيتر در خصوص برچسب‌گذاري روي توئيت‌هاي خاص هشدار داده است. همچنين گوگل متهم به همكاري با دولت چين شده است و نيز توئيتر و فيسبوك نيز متهم به سودآوري از تبليغات كالاهاي چيني شده‌اند. سخنگوي گوگل اعلام كرد سيستم عامل‌هاي ما طيف گسترده‌اي از مردم و سازمان‌ها در همه طيف‌هاي سياسي را توانمند كرده و به آنها راه‌هاي جديدي براي دسترسي به مخاطبان خود داده است. اكنون تضعيف بند 230 رهبري جهاني آمريكا در خصوص آزادي اينترنت آسيب وارد مي‌كند. توئيتر نيز در توئيتي بيان كرد: بند 230 قانون فدرال از نوآوري ايالات متحده، آزادي بيان و ارزش‌هاي دموكراتيك حمايت مي‌كند. تلاش براي از بين بردن يك‌جانبه آن، آينده گفت‌وگوي آنلاين و آزادي‌هاي اينترنتي را تهديد مي‌كند.
نام:
ایمیل:
* نظر: