عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و یک واردکننده و فعال بازار خودرو در مناظرهای رسانه ای، چرایی نابسامانیها و راهکارهای وضعیت آشفته بازار خودرو شامل تورم غیرمنطقی قیمت خودرو، تبدیل از کالای مصرفی به کالای سرمایهای و کیفیت آن را که منجر به نارضایتی عمومی شده است
عضو کمیسیون صنایع و معادن
مجلس و یک واردکننده و فعال بازار خودرو در مناظرهای رسانه ای، چرایی
نابسامانیها و راهکارهای وضعیت آشفته بازار خودرو شامل تورم غیرمنطقی قیمت
خودرو، تبدیل از کالای مصرفی به کالای سرمایهای و کیفیت آن را که منجر به
نارضایتی عمومی شده است، به بحث و بررسی گذاشتند. به گزارش راه دانا، در
بخش نخست این مناظره که میان ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و
علی خسروانی واردکننده و فعال بازار خودرو برگزار شده است؛ ولی ملکی، عضو
کمیسیون صنایع و معادن مجلس با یادآوری وضعیت بهتر سال 1396 نسبت به امروز،
دلیل آن را آزاد بودن واردات در حد متعارف و همچنین تولید بالا برشمرد و
گفت: از آنجا که هر بازاری تابع قانون عرضه و تقاضاست، نمیتوانید بازاری
را مستثنی از این قانون کنید. کما اینکه با مقایسه 2 مرحله اخیر و قدیم
مشخص است که در تحریم قبلی ناگهان رتبه جهانی ایران در تولید خودرو از ۱۲
به رتبه ۱۶- ۱۸ رسید، اما امروز واحدهای تامین خودروسازها چه خصوصی و چه
دولتی نمیتوانند قطعاتشان را تامین کنند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش
میافزاید: اگر از فردا واردات در حد ۵ درصد آزاد شود، چون بخشی از افزایش
قیمت روانی است، خود به خود قیمتها کاهش مییابد. خسروانی واردکننده و
فعال بازار خودرو نیز در ادامه و در خصوص اظهارات ملکی با ابراز شگفتی از
اینکه خروجی نظرات اغلب مسئولان دولتی و مجلس برخلاف گفتههای آنها بوده
است؛ افزایش قیمت خودرو در بازار را ناشی از نگاه تنگنظرانه یا
انحصارگرایانه میداند و میافزاید: برخی دوستان بحث تحریم را بهانه
میکنند در حالی که بحث واردات خودرو و همچنین ۱۴۰۰ قلم کالا، چند ماه قبل
از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام بود. دوستان ما بحث ارز را مطرح
میکنند، در حالی که آخرین باری که واردات خودرو در دوره آقای هاشمی در سال
۱۳۷۳-۱۳۷۴ ممنوع شد، کشور ما اصلا مشکل تحریم و ارز نداشت. وی ممنوعیت
واردات خودرو در سال ۹۶ را باج به شرکتهای خارجی میداند که به بازار
خودروی ایران آمده بودند. به گفته او این شرکتها مشخص و محدود هستند و هر
وقت میخواهیم در بحث تولید وارد شویم، دست بازار خودرو مانند گروگان بسته
شده و جلوی فرانسویها گذاشته میشود. اشکال کار این بود که چون عدهای
میخواستند اثرات برجام را در سال ۹۶ بزرگ جلوه دهند آن دسته از شرکتهای
خارجی را برگرداندند که در زمان تحریم ما را تنها میگذارند. البته در
ادامه میزگرد، ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس وقتی با پرسش رسانه
میزبان میزگرد مواجه میشود که ممنوعیت واردات خودرو یک تصمیم دولتی بوده
یا حاکمیتی چنین پاسخ میدهد: ممنوعیت واردات خودرو از طرف دولت اعلام شده و
مجلس در جریان نبوده است. من در شورای رقابت هم که عضو بودم، از این موضوع
خبر نداشتم و هنگامی که چنین بیاطلاعی از سوی خبرنگار میزگرد با ابراز
شگفتی مواجه شده و باورناپذیر عنوان میگردد میگوید: "دیگر شده است! منظور
این است که دولت بود که ناگهان جلوی واردات خودرو را گرفت و عوارض را تا 2
برابر بالا برد و به ۹۵ درصد رساند. این تصمیم دولت بود. ملکی احتمال دلیل
مخالفت دولت با واردات خودرو به دلیل جلوگیری از خروج ارز را رد میکند و
میافزاید: اگرچه ادعای وجود ارز زیاد در کشور را ندارم، اما وقتی
واردکننده خودش ارز خارجی دارد و میخواهد به هر دلیل وارد کند، باید
بپذیریم واردات خودرو در حد متعارف از نظر ارتقای کیفی به ما کمک میکند.
وی در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال به سال جهش تولید میافزاید: وقتی
کالا با تعرفه مناسب و حساب شده وارد شود، این کالای خوب ذائقه مصرفکننده
داخلی را بالا میبرد. در این زمان تولیدکننده ما باید برای هماهنگسازی
خودش با این ذائقه کیفیت محصول خود را بالا ببرد. وقتی کالایی را حساب شده
با تعرفه معقول وارد میکنیم، قیمت معقولی دارد. تولیدکننده ما هم مجبور
است قیمت تمام شده کالایش را با قیمت کالای وارداتی با تعرفه همسان نگه
دارد. بنابراین از ایجاد هزینههای اضافی برای محصول تولیدی اش جلوگیری
میکند. خسروانی در خصوص مسئله خروج ارز نیز میگوید: "دولت اگر ارز ندارد،
ندهد. اگر فرد تاجر بود و کالایی وارد میکرد و این کالا را میفروخت و
مجدد کالا وارد میکرد، زمانی که نتوانست کالایش را جایگزین کند، چکار کرد؟
پولش را در بانک گذاشت و سود ۱۸ درصد گرفت؟ نه اصلا. بلکه در بازار ارز
خرید. اتفاقا یکی از دلایل گرانی ارز همین بود. دوست خودم سرمایهای محدود
۱۰۰ هزار یوروی خود را در حوزه واردات کفش از ایتالیا سرمایهگذاری کرده
بود. به دلیل مشکلات تحریم و... این فرد دیگر نتوانست کفش بیاورد. برای حفظ
ارزش داراییش درآمد فروش حاصل از کفش را خرج خرید ارز کرد. چون اگر روزی
واردات باز شد، ارزش سرمایهاش حفظ شود. اگر واردات خودرو آزاد شود، خیلی
افراد از ارزی که در اختیار دارند و متعلق به خودشان است، اقدام به واردات
خودرو میکنند. خسروانی در خصوص پیشبینی خود از تاثیری که آزادسازی واردات
خودرو میتواند بر بازار بگذارد، میگوید: اگر واردات خودرو تا ۵ سال کار
کرده با تعرفه معقول ۵۰ – ۵۵ درصد آزاد شود، ظرف 2ماه قیمت خودرو را تا ۴۰
درصد پایین میآوریم.