کد خبر: ۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
حدود 80 روز از مشاهده اولين ابتلا به کرونا در کشور مي‌گذرد و هنوز دولت و ستاد مقابله با کرونا، برنامه‌اي مشخص براي شناسايي اين افراد ندارد و برخي مواقع مسئولان، اين افراد را تهديد مي‌کنند، در حالي‌که کسي نمي‌تواند آنها را شناسايي کند.
حدود 80 روز از مشاهده اولين ابتلا به کرونا در کشور مي‌گذرد و هنوز دولت و ستاد مقابله با کرونا، برنامه‌اي مشخص براي شناسايي اين افراد ندارد و برخي مواقع مسئولان، اين افراد را تهديد مي‌کنند، در حالي‌که کسي نمي‌تواند آنها را شناسايي کند. 19 فروردين امسال بود که سعيد نمکي، وزير بهداشت اعلام کرد: «در گام اول طرح بسيج ملي مبارزه با کرونا، افراد علامت‌مدار را شناسايي کرديم اما در گام دوم سراغ افرادي مي‌رويم که منشأ عفونت هستند اما علائمي ندارند و بدون علائم عفونت را به ديگران منتقل مي‌کنند. شرکت‌هاي دانش بنيان کمک‌هاي زيادي در اين زمينه به ما کردند و ما اکنون به سراغ کانون‌هايي مي‌رويم که علائم ندارند ولي ويروس را جابه‌جا کردند. ما امروز خوشه‌هاي آلوده بدون علامت را شناسايي خواهيم کرد و مردم نيز در اين راه کنار ما خواهند بود». با گذشت بيش از يک ماه از اين گفته‌ها، اما هنوز برنامه‌هاي اجرائي در اين رابطه انجام نشده است.
حامل اما بدون علامت
در ادامه به سراغ يک متخصص بيماري‌هاي عفوني رفتيم، دکتر احمد بيژني‌‌راد درباره دوره نهفتگي ويروس کرونا مي‌گويد: دوره نهفتگي ويروس کرونا از دو تا 14 روز است يعني ممکن است فردي مبتلا به کرونا شده باشد، اما در دوره نهفتگي باشد و 14 روز بعد علائم به سراغش بيايد و ممکن است فردي که مبتلا به ويروس کرونا شده است 2 تا 14 روز هيچ علائمي از اين ويروس نداشته باشد. منظور از تماس نزديک، گفت‌وگو و تماس با فردي در فاصله کمتر از دو متر است که در اين فاصله اگر فرد مبتلا به ويروس کرونا عطسه يا سرفه کند قطعا ويروس کرونا از طريق دهان، بيني و چشم طرف مقابل وارد بدنش مي‌شود. وي با تاکيد بر ضرورت رعايت بهداشت فردي خاطرنشان کرد: افراد، بايد هنگام عطسه از دستمال استفاده کنند و اگر دستمال در دسترس نبود در آرنج خودشان عطسه کنند. فرد مبتلا به بيماري ممکن است علايم متفاوتي داشته باشد و ممکن است حامل بيماري و بدون علامت باشد؛ بنابراين بسياري از افرادي که در محيط‌هاي شلوغ نظير بازار، مراکز خريد، ناوگان‌هاي حمل و نقل عمومي و خيابان‌ها حضور دارند ممکن است آلوده و حامل ويروس بدون علامت باشند و دوره کمون بيماري بين 5 تا 14 روز طول مي‌کشد.
شکستن قرنطينه
از سوي ديگر بسياري از بيماران که تا حدي وضعيت جسماني آنها بهبود پيدا مي‌کند، قرنطينه خانگي را مي‌شکنند و براي خريد به خيابان‌ها مي‌روند. به باور مسئولان استان خوزستان که اين روزها در وضعيت قرمز کرونايي بسر مي‌برد، بسياري از موارد ابتلا به دليل پرسه ناقلان بدون علائم بدون دستکش و ماسک در سطح شهر و شکستن قرنطينه مبتلايان بيمار است. همان‌طور که علي‌سازي، نماينده اهواز در مجلس از اين امر ابراز نگراني مي‌کند و به «آرمان ملي» مي‌گويد: متاسفانه در شهرهاي استان خوزستان، از جمله اهواز، صدها نفر افراد بيمار اما بدون علائم کرونا مانند يک بمب ساعتي در شهر رفت و آمد مي‌کنند و کسي آنها را کنترل نمي‌کند. اگر مي‌خواهيم که کرونا را در کشور کنترل کنيم بايد افرادي که به کرونا مبتلا و در منزل قرنطينه مي‌شوند را حمايت نماييم، برخي از آنها به قرنطينه و درمان در منزل پايبند نيستند و براي تهيه اقلام خوراکي به خيابان‌ها مي‌‌آيند و ديگران را مبتلا مي‌کنند. بايد براي قرنطينه بيماران در منزل شرايط ويژه‌اي در نظر گرفت و وزارت بهداشت اقداماتي جهت تامين اقلام خوراکي آنها داشته باشد، چون آنها براي سير کردن شکم‌شان مجبورند به مغازه‌ها مراجعه کنند. وي در ادامه افزود: دسته دوم بيماراني هستند که با وجود قرنطينه در منزل ولي با بهبود نسبي شرايط جسماني به سرکارشان مي‌روند و دسته سوم بيماران بدون علائم بيماري هستند که در جامعه نقش ناقل را بازي مي‌کنند، بايد از طريق محدود کردن کسب‌وکارها و مراسمات آنها را نيز کنترل کرد.
درخواست از نيروي انتظامي
اين سوال مطرح است که آيا مردم قرنطينه خانگي را رعايت نمي‌کنند، مجرم هستند؟ به تازگي نيز فرهاد ابول‌نژاديان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکي جندي‌شاپور اهواز از ارائه فهرست نام مبتلايان به کرونا به کلانتري‌ها به منظور نظارت پليس بر چگونگي قرنطينه خانگي آنها خبر داد و گفت: نام اين دسته از بيماران از روز سه‌شنبه (23 ارديبهشت) در اختيار کلانتري‌ها گذاشته شد. با اين اقدام علاوه بر اينکه ما با اين بيماران تماس داريم، کلانتري‌هاي محل نيز با آنها تماس خواهند داشت، زيرا بيمار کردن ديگران جرم است. به گفته اين مقام مسئول «اگر کسي بداند که بيمار است و قرنطينه را رعايت نکند و در جامعه حضور پيدا کند، جرم مرتکب شده و اعمال قانون خواهد شد.» با اين حال پيام درفشان، حقوقدان و وکيل دادگستري به «آرمان ملي» مي‌گويد‌: با توجه به اينکه ويروس کرونا مي‌تواند حداقل نسبت به اشخاص کهنسال يا داراي بيماري زمينه خطرساز و جدي باشد بنابراين اگر شخص ناقل با علم بر وجود علايم بيماري در خويش نسبت به رعايت دستورات قرنطينه تخطي کند اگر قصد آسيب رساندن در مرتکب احراز شود پس در صورت وقوع خسارات جاني مرتکب قتل عمد شده است و علاوه بر کفاره اخروي و مسئوليت مدني داراي مسئوليت بسيار جدي کيفري نيز خواهد بود. وي در ادامه خاطرنشان کرد:‌ بنابراين در صورت تحقق اين مساله، اتهام قتل عمد شامل حال شخص خارج شده از قرنطينه است که تا انتهاي اثبات اينکه قصد مجرمانه نداشته است مورد تعقيب جدي کيفري مي‌تواند قرار گيرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: