کد خبر: ۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
از ابتداي هفته جاري، قيمت‌ها در بازار پرهياهوي خودرو در سراشيبي قرار گرفت؛ موضوعي که به اعتقاد برخي بازيگران اين بازار منجر به متضرر شدن نابلداني خواهد شد که به صورت احساسي اقدام به خريد خودرو کرده بودند.

آرمان‌ملي-سوسن يحيي‌پور: از ابتداي هفته جاري، قيمت‌ها در بازار پرهياهوي خودرو در سراشيبي قرار گرفت؛ موضوعي که به اعتقاد برخي بازيگران اين بازار منجر به متضرر شدن نابلداني خواهد شد که به صورت احساسي اقدام به خريد خودرو کرده بودند. اما علت ريزش بهاي خودرو چيست؟ کارشناسان مي‌گويند ورود رئيس‌جمهوري و رئيس قوه قضائيه و همچنين ممنوعيت درج قيمت در سايت‌هاي خودرويي و نهايي‌شدن فرمول قيمت‌گذاري خودرو ازجمله دلايل کاهش بهاي خودرو در بازار آزاد است که پيش‌بيني مي‌شود فعلا اين روند ادامه‌دار باشد.
يکي از دلايل برکناري ناگهاني رضا رحماني، وزير صمت، از سمت‌اش آن هم بعد از 19 ماه فعاليت در عصر دوشنبه، وضعيت بازارهاي مختلف من‌جمله بازار خودرو اعلام شده است. افزايش قيمت‌ها در بازار خودرو سبب واکنش حسن روحاني، رئيس‌جمهوري شد و او طي سخناني اظهار کرد که «افزايش قيمت خودرو به اين شکل خلاف مصوبه ستاد اقتصادي دولت بوده و قابل‌پذيرش نيست و وزارت صمت موظف است سريعا براي کنترل اين موضوع ورود کرده و با هرگونه اقدام متخلفانه در افزايش قيمت خورد مقابله کند.» سيدابراهيم رئيسي، رئيس قوه قضائيه هم به اين موضوع ورود کرد و ضمن اعلام اينکه «نظام توليد و توزيع خودرو در کشور نياز به جراحي دارد.» راهکار ساماندهي اين بازار را فروش خودرو در بورس دانست. بعد از اين اظهارات، بازار خودرو روند نزولي را در پيش گرفت تا اينکه با اعلام قيمت‌هاي جديد از سوي شوراي رقابت و تعيين سود حداکثر 10 درصدي در معاملات بازاري، ديروز هم اين کاهش قيمت ادامه داشت و پيش‌بيني مي‌شود تا چند روز آينده شاهد تداوم اين وضعيت در بازار باشيم.
تغييروتحولات بازار خودرو
روز دوشنبه بالاخره فرمول قيمت‌گذاري جديد خودرو نهايي شد که بر اساس آن، خودروهاي گروه صنعتي ايران خودرو 10 درصد و گروه صنعتي سايپا 23 درصد افزايش قيمت خواهند يافت. همچنين، بر اساس اطلاعات منتشر شده، فقط افرادي که در طول سه سال گذشته از ايران خودرو و سايپا خودرو دريافت نکرده باشند مي‌توانند براي خريد اقدام کنند و علاوه بر آن، محدوديت‌هاي يک خودرو براي هر کد ملي، داشتن گواهي‌نامه و ثبت نام براي افراد بالاي 18 سال در نظر گرفته شده است. همچنين، مقرر شد که براي انجام معاملات، قيمت خودرو در کف بازار شامل قيمت درب کارخانه به علاوه حداکثر 10 درصد سود خواهد بود. به دنبال اعلام اين تصميمات، روز گذشته خبرگزاري ايرنا طي گزارشي از کاهش قيمت‌ها خبر داد که بر اساس آن، هر دستگاه خودروي پژو 206 تيپ 2 که در روزهاي گذشته قيمت بالاي 150 ميليوني يافته بود به کمتر از 125 ميليون تومان رسيد و پژو 405 بنزيني قيمتي کمتر از 115 ميليون تومان داشت. همچنين در گروه خودروهاي خارجي، افت 100 ميليوني قيمت مزدا 3 از بازار به گوش مي‌رسيد. اين خبرگزاري به نقل از يک کارشناس بازار خودرو نيز نوشت: منتظر ابلاغ بخشنامه جديد قيمتي از سوي ايران خودرو و سايپا هستيم، اکنون همه چيز تعيين تکليف شده و فروشندگان نيز بايد تابع قوانين و مقررات باشند. او بيان داشت: ورود شوراي رقابت و دخالت در قيمت‌ها، سبب شد تا شايعات افزايش 40 تا 50 درصدي قيمت‌ها‌ فروکش کند و با شرايط ياد شده و نظارت دستگاه‌هاي ناظر، ريزش قيمت‌ها در بازار سرعت گرفته است. اين کارشناس با اشاره به ممنوعيت درج قيمت در سايت‌هاي خودرويي، يادآور شد:‌ در گذشته شاهد بوديم گروه‌هايي در فضاي مجازي به اعلام قيمت‌هاي دلخواه براي خودروها مي‌پرداختند و نبض بازار را در اختيار گرفته بودند، اما ديگر نمي‌توانند به هرج و مرج در بازار دامن بزنند. او تاکيد کرد: انجام معاملات در نمايشگاه‌هاي خودرو و داراي پروانه کسب، خواست همه فعالان اين بازار است و هيچ معامله‌اي نبايد بدون درج کد رهگيري انجام شود تا جا و مکان معاملات مشخص بوده و اگر مشکلي پس از انجام معامله پيش آمد، افراد پاسخگو باشند. ديروز همچنين خبرگزاري ايسنا به نقل از سردار حسين اشتري، فرمانده نيروي انتظامي نوشت که در بحث خودرو جلساتي برگزار شده و اقدامات خوبي صورت گرفته است و ان‌شاءا...  ورود خوبي را نيروي انتظامي خواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: