کد خبر: ۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در روزها و هفته‌های اخیر بعد از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و اعلام منختبین، یکی از موضوعاتی که در اخبار بسیار دیده می‌شود وعده و قول‌هایی است که منتخبین جدید مجلس بر روی آن مانور می‌دهند.

در روزها و هفته‌های اخیر بعد از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و اعلام منختبین، یکی از موضوعاتی که در اخبار بسیار دیده می‌شود وعده و قول‌هایی است که منتخبین جدید مجلس بر روی آن مانور می‌دهند. بخش مهمی از این وعده‌ها به حوزه اقتصادی و ایجاد شکوفایی‌های منحصربه فرد در بخش معیشت و تولید کشور معطوف است. بررسی این سخنان نشان می‌دهد منتخبین جدید به گونه‌ای سخن می‌گویند که اساسا قرار است وارد نهادی جدید و بدیع شوند یا در مواردی نیز به نظر می‌رسد تفاوت میان مجلس و دولت را به خوبی درک نکرده‌اند و وعده‌های اجرایی مختلفی را مطرح می‌کنند. به نظر می‌رسد آنچه در این زمینه مشاهده می‌کنیم را باید ذیل دو دلیل درنظر گرفت.نخست این سخنان را باید ناشی از نوعی هیجان زدگی و ذوق زدگی منتخبین جدید دانست که طبیعتا به تجربه کم این چهره‌ها در امور سیاسی و سیاست ورزی مربوط خواهد بود. در واقع چهره‌هایی که تازه کار هستند یا تجربه چندانی در حوزه سیاسی کلان ندارند وارد چنین فضایی از وعده‌ها می‌شوند. موضوع دوم را باید در این چارچوب ارزیابی کرد که بخشی از این منتخبان نیز به طور کلی درک درستی از جایگاه و کارکرد مجلس به عنوان نهاد نظارتی و قانون گذاری ندارند.
منختبین جدید باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که اساسا سیاست‌های کلی نظام از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از این مصوب و ابلاغ شده بنابراین فعالیت‌های نمایندگان نیز باید در قالب همین سیاست‌های کلی باشد. همچنین بخش مهمی از فعالیت‌ها و امور کشور از طریق لایجه بودجه‌ای که دولت ارائه می‌کند سالانه سازماندهی می‌شود که خود چارچوب معینی را برای نمایندگان ایجاد می‌کند به طوری که اگر مجلس تصمیمی ورای قانون بودججه بگیرد طبیعتا از سوی شورای نگهبان به دلیل مغایرت با بودجه رد می‌شود، چرا که تامین اعتبار آن مورد بحث و تردید خواهد بود. همچنین در حال حاضر مجلس با انبوهی از لوایح و طرح‌هایی مواجه است که گاهی در یک دوره کامل هم به سرانجام نمی‌رسند. به همین دلیل است که در برخی موارد مشاهده می‌کنیم طرح‌های دو یا سه فوریتی مطرح می‌شود تا سعی کنند طرحی را جلو بیاندازند اما به طور کلی حجم زیاد طرح و لوایح امکان پیش بردن خیلی از ایده‌ها را نخواهد داد.
موضوعی که ذیل همین بحث مطرح است اینکه در وضعیت فعلی نیز دولت با قوانین بسیاری مواجه است و ترافیک این قوانین گاه متناقض به سرعت گیری در اجرای امور تبدیل شده است بنابراین بهتر است منتخبین جدید با کنار گذاشتن ذوق زدگی خود برای حضور در مجلس اندکی صبر پیشه کنند تا با ورود به خانه ملت و مشاهده جایگاه و کارکرد مجلس به درک درستی از نقش
خود برسند.
نام:
ایمیل:
* نظر: