کد خبر: ۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
دانشگاه علوم پزشکي استان البرز نيز در اين استان وضعيت قرمز اعلام و تاکيد کرده است که تا اطلاع ثانوي مهماني، شب نشيني، پاساژگردي و نماز جماعت تعطيل شود.

دانشگاه علوم پزشکي استان البرز نيز در اين استان وضعيت قرمز اعلام و تاکيد کرده است که تا اطلاع ثانوي مهماني، شب نشيني، پاساژگردي و نماز جماعت تعطيل شود. در تفکيک آماري مبتلايان به کرونا، تا روز گذشته (يکشنبه) در تهران ‌هزار و 805 نفر، قم 685 نفر، گيلان 496 نفر، اصفهان 564 نفر، البرز 307 نفر، مازندران 620 نفر، مرکزي 335 نفر ، قزوين 207 نفر ، سمنان 175 نفر ، گلستان 175 نفر ، خراسان رضوي 154 نفر ، فارس 104 نفر ، لرستان 144 نفر ، آذربايجان شرقي 107 نفر ، خوزستان 69 نفر ، يزد 87 نفر ، زنجان 53 نفر ، کردستان 63 نفر ، اردبيل 50 نفر ، کرمانشاه 33، کرمان 41، همدان 60، سيستان و بلوچستان 34، هرمزگان 35، خراسان جنوبي 44، خراسان شمالي 24، چهارمحال و بختياري 21، ايلام 15، آذربايجان غربي 40، کهگيلويه و بويراحمد 9 و بوشهر 10 مورد بيماري ثبت شده است. از سوي ديگر تا روز گذشته تعداد جان باختگان اين ويروس در جهان به عدد سه‌هزار و 599 مورد رسيد و ايتاليا با 233 مورد فوتي، ايران با 194 مورد فوتي، کره جنوبي با 50 مورد فوتي، آمريکا با 19 مورد فوتي، فرانسه با 16 مورد فوتي، ژاپن با 13 مورد فوتي، اسپانيا با 10 مورد فوتي، عراق با چهار مورد مرگ بعد از چين در رده‌هاي بعدي اين نمودار آماري قرار دارند. همچنين کميسيون بهداشت و درمان استان گانسو واقع در شمال غرب چين اعلام کرد که نتيجه آزمايش ابتلاي 17 تن از 311 تبعه چيني که بين روزهاي دوشنبه تا پنجشنبه گذشته با پروازهاي چارتر از ايران وارد اين استان شده بودند مثبت است.
درخواست 4 نماينده براي قرنطينه نقاط بحراني
در پي شيوع کرونا در کشور اعضاي فراکسيون حقوق شهروندي مجلس خواستار دستور شوراي عالي امنيت ملي براي قرنطينه 100‌درصد نقاط بحراني شدند. همچنين اکبر ترکان، مشاور سابق رئيس‌جمهوري، گفت: کشور دچار ويروس مهلک و کشنده‌اي به نام کرونا شده است. هشداري که بايد به همه مردم داد اين است که مردم با وجود مشکلات معيشتي‌اي که دارند، کسب و کارشان را تعطيل و خودشان را در خانه قرنطينه کنند. رفع دغدغه‌هاي معيشتي بايد اولويت اصلي دولت باشد. اما وقتي کرونا جان آدم‌ها را تهديد مي‌کند همه بايد فقط به کمک وزارت بهداشت به‌عنوان فرمانده مبارزه با ويروس کرونا برويم و مشکلات اقتصادي را ان‌شاءا... زماني پيگيري کنيم که شر اين ويروس از کشور کنده شده باشد.
بيمارستان‌ها پر هستند! قرنطينه در هتل
تعداد موارد مشکوک نيز بسيار بالاتر از اين آمار ارائه شده است و طبق گفته يکي از فعالان رسانه‌اي در استان مازندران به «آرمان ملي» وضعيت بيمارستان‌هاي اين استان اصلا خوب نيست و مانند زمان جنگ با کمبود شديد تخت و فضا روبه‌رو هستند، افراد ديگر هم در استان‌هاي گيلان، قزوين و البرز اين صحبت‌ها را تاييد مي‌کنند، به‌نحوي که سيامک ريماز، سرپرست مرکز آموزشي و درماني رازي گيلان با بيان اينکه همه تخت‌هاي بيمارستاني در تمام ساعات اشغال هستند از احداث بيمارستان صحرايي در گيلان خبر مي‌دهد. همچنين نماينده رشت در مجلس گفت: هيچ‌گونه تختخوابي براي بستري مبتلايان جديد به کرونا در شهر رشت و اطراف آن وجود ندارد و شرايط اين منطقه قرمز اعلام شده است. غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي با اشاره به اينکه آمار مبتلايان به کرونا به‌صورت تصاعدي در حال افزايش است، تاکيد کرد: «در حالي که امکانات پزشکي و بهداشتي در اين منطقه وجود ندارد. ما در شهر رشت و مناطق اطراف آن نيازمند کادر درماني جديد هستيم چرا که بسياري از پزشکان و پرستاران به ويروس کرونا مبتلا شده‌اند و يا به‌دليل خستگي بيش از حد توانايي خدمت ندارند.» در چند وقت اخير اخباري پيرامون بستري تعدادي از مبتلايان به کرونا در هتل‌ها به گوش مي‌رسد که پرهام جانفشان، مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان تهران اعلام کرد: از ظرفيت هتل‌ها هنوز براي گذراندن دوران نقاهت بيماران کرونايي استفاده نشده است. ولي در بعضي از شهرستان‌ها به‌دليل ظرفيت محدود تخت‌هاي بيمارستاني از ظرفيت هتل‌ها استفاده کرده‌اند تا دوره نقاهت را به مدت يک هفته اين بيماران در هتل‌ها بگذرانند.
ساخت سوله بيمارستاني در اطراف تهران
وضعيت در پايتخت نيز بهتر از بقيه شهرها نيست و اکثر بيمارستان‌ها که پذيرش بيماران مبتلا به کرونا را دارند، تقريبا ظرفيت‌شان پرشده است، عليرضا زالي، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران مي‌گويد: قرار شد هماهنگي بيشتري در زمينه مقابله با کرونا ويروس انجام و از ظرفيت‌هاي بخش دولتي به‌ويژه دانشگاه‌هاي علوم پزشکي استفاده بيشتري شود. همچنين بهره‌گيري بيشتر از بخش‌هاي عمومي بيمارستان‌هاي دانشگاهي در دستور کار قرار گرفت. براي کاهش بار مراجعات به بيمارستان‌ها و بخش‌هاي ويژه و بخش‌هاي ديگر قرار شد پروتکل‌ها در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و بقيه ا... بازنگري شود و براساس بازنگري جديد، درباره پذيرش بيماران تصميم گرفته شود. در اين بين مسئولان شهري و مديريت بحران با هدف بستري بيشتر بيماران، تعدادي از شهرها از جمله پايتخت در خارج از شهر در حال ساخت سوله هستند، به‌عنوان مثال رضا کرمي محمدي، رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران از احداث هشت سوله با ظرفيت 500 تخت خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «تاکنون سه سوله به‌طور کامل تحهيز شده و ديگر سوله‌ها نيز در حال تجهيز شدن هستند، اين سوله‌ها پس از تجهيز در اختيار ستادمبارزه با کرونا قرار خواهند گرفت اين سوله‌ها در نقاطي انتخاب شده که خارج از بافت مسکوني و شهري باشد و تمهيدات ايمني لازم براي آن اتخاذ شده است.»
قرنطينه زائران سرگردان هندي و پاکستاني در قم
دولت هند درحالي راه‌هاي ارتباطي با ايران را مسدود کرده که شماري از اتباع ايراني در آن کشور گرفتار شده‌اند و تعدادي از زائران هندي و پاکستاني در شهر قم سرگردان مانده‌اند. حميد يزداني، مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم گفت: با هماهنگي مسئولان امنيتي و استانداري، مسافران هندي و پاکستاني در حاشيه امنيتي و بهداشتي قرار گرفته‌اند و قرنطينه مي‌شوند. آنها قبلا در شهر مشهد بوده‌اند و در چند روز گذشته به قم وارد شده‌اند، نمي‌دانيم از چه طريق هم وارد شده‌اند. با مسئولان امنيتي و استانداري مکاتبه کرديم که اين زائران و مسافران در حاشيه امنيتي و بهداشتي قرار گيرند و قرنطينه شوند، از آن طرف هم پاکستان و هندوستان بليت صادر نمي‌کنند که اين مسافران به کشورشان برگردند.
پروازهاي ماهان به شانگهاي ادامه دارد
مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم در حالي از ادامه سفرهاي شهروندان کشورهاي ديگر انتقاد مي‌کند که هنوز پروازهاي شرکت هواپيمايي ماهان به چين و شهر شانگهاي ادامه دارد، وي بر اين بارو است که آنهايي که تخطي مي‌کنند و با جان مردم بازي مي‌کنند، کار آنها نوعي خودکشي و ديگرکشي است. اين گفته در حالي مطرح شد که شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد که پروازهاي اروپايي اش به دلايل نامعلوم تا اطلاع ثانوي لغو شده و به حالت تعليق درآمده است و همه مردم مي‌توانند جهت استرداد بليط پرواز خود اقدام کنند. اين شرکت درباره محدوديت‌هاي اعمال شده توضيح بيشتري نداده و گفته رايزني براي برقراري مجدد پروازها با کشورهاي اروپايي در جريان است. ايسنا هم گزارش داده که هيات گذرگاه‌هاي مرزي عراق در بيانيه‌اي اعلام کرده که از روز يکشنبه (18 اسفند) پنج مرز زميني شلمچه، شيب، زرباطيه، منذريه و مندلي ميان ايران و عراق بسته شدند و تبادلات تجاري ميان دو کشور از اين مرزها انجام نمي‌شود.طبق اعلام سازمان هواپيمايي کشوري، پروازهاي ماهان به چين صرفا براي آوردن وسايل پزشکي صورت گرفته است. رضا جعفرزاده، سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري در پاسخ به اين سوال که چرا پرواز هواپيماي ماهان به مقصد شانگهاي انجام مي‌شود، اظهار کرد: اين پرواز به هيچ‌وجه مسافري نيست و باري بوده و قطعا هواپيمايي ماهان بدون مجوز سازمان هواپيمايي هيچ‌پروازي را نمي‌تواند انجام دهد. پروازهاي مذکور نيز با نگاه اقتصادي نبوده و با نگاه انساني است و هدف از انجام اين پروازها آوردن کمک‌هاي چين از جمله کيت، لوازم پزشکي و درماني، لوازم مورد نياز کارخانجات توليدي و پزشک است.
وضعيت قرمز جاده‌ها
وضعيت تردد در جاده‌ها و مسيرهاي منتهي به برخي از شهرهاي کشور مخصوصا در استان‌هاي شمالي نيز بهتر از بيمارستان‌ها نيست و بعد از اعلام انسداد برخي از جاده‌هاي شمالي، مردم نيز به‌صورت خودجوش اجازه ورود به برخي از شهرها همچون شهرهاي استان مازندران را ندادند و در اين بين درگيري‌هايي ميان مردم در جاده‌ها رخ داد . نادر رحماني، رئيس مرکز اطلاعات و کنترل ترافيک پليس راهور ناجا با بيان اينکه آزادراه چالوس- مرزن آباد تا اطلاع ثانوي مسدود است گفت: هموطنان از سفرهاي غيرضروري براي جلوگيري از شيوع کرونا خودداري کنند. از سوي ديگر غفور قاسم پور، فرماندار کرج از اجراي طرح ممنوعيت تردد غيربوميان و مسافران در محور کرج- چالوس به منظور پيشگيري از افزايش ابتلا به ويروس کرونا خبر داد و گفت: به منظور اجراي طرح ملي کنترل ويروس کرونا، کليه ترددهاي غيربوميان و مسافران از محدوده گردشگري کرج – چالوس ممنوع است. همچنين سردار کمال هاديانفر رئيس پليس راهور ناجا گفت: به تدبير فرمانده ناجا به‌دنبال راهکار حقوقي هستيم تا مراکز شماره‌گذاري خودرو تعطيل شوند تا مردم و کارکنان به ويروس کرونا مبتلا نشوند. وي درباره اخباري مبني بر ممنوعيت ورود به استان تهران گفت: چنين تصميمي براي تهران گرفته نشده و تنها در محور گيلان و مازندران اين تصميم اتخاذ شده است. بيشترين محدوديت در محور گيلان و مازندران اعمال شده است، اما متاسفانه با اعمال اين محدوديت ما باز شاهد بار ترافيکي در اين محور بوديم. بسياري از افرادي که در اين مسير به اطلاع رساني‌ها توجه نکردند، مجبور شدند از نيمه راه برگردند. معاون وزير بهداشت گزارش کرد که بعد از تعطيلي مدرسه‌ها، ورود به استان گيلان 20‌درصد بيشتر شده است. وزير بهداشت هم گله کرد که مدرسه‌ها را تعطيل نکرده‌اند که مردم به سفر بروند! فرمانده انتظامي استان از ممنوعيت ورود کليه خودروهاي غيربومي به زنجان خبرداد.
نام:
ایمیل:
* نظر: