کد خبر: ۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور از روز چهارشنبه که اولین موارد آن خبری شد، تا دیروز رو به افزایش دارد و تا لحظه تنظیم این خبر(ساعت20جمعه) این ویروس خشن چهار قربانی و 18 مبتلا در کشور داشته و به نوعی فضای مردم را در فاز دلهره قرار داده است.

محمدجواد رنجبر- تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور از روز چهارشنبه که اولین موارد آن خبری شد، تا دیروز رو به افزایش دارد و تا لحظه تنظیم این خبر(ساعت20جمعه) این ویروس خشن چهار قربانی و 18 مبتلا در کشور
داشته و به نوعی فضای مردم را در فاز دلهره قرار داده است.  در همین حال بازار شایعات درباره شیوع این ویروس نیز حسابی داغ شده است. مسئولان وزارت بهداشت تازه ترین گزارش وضعیت بروز ویروس کرونا را در کشور اعلام می کنند اگرچه به دلیل فعالیت شدید شایعه پراکنان در فضای مجازی ، این انتظار می رود که خبرهای کرونا سریع تر و دقیق تر اطلاع رسانی شود.
به گزارش خراسان، ظهر چهارشنبه گذشته بود که اولین خبر درباره رسیدن کرونا ویروس با اسم رسمی "کووید19" به ایران منتشر شد. ابتدا اعلام شد که پاسخ آزمایش های اولیه دو بیمار مشکوک به کرونا در قم مثبت بوده است و حدود 6 ساعت بعد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت، خبر فوت این دو بیمار را منتشر کرد.
بستری شدن 735 شبه آنفلوآنزایی
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت  که روز گذشته پاسخ گوی تماس های خبرنگار خراسان نبود، عصر دیروز به پایگاه خبری این وزارتخانه گفت: با توجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزای فصلی و نگرانی های ایجاد شده بین مردم درباره کرونا ویروس ظرف روزهای گذشته، هزاران نفر به کلینیک ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که بیش از 735 مورد، با علایم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفتند و بستری شدند.
کیانوش جهانپور افزود: با بررسی های انجام شده از بین افراد مشکوک، تاکنون ابتلای تعدادی از افراد از نظر ابتلا به ویروس کووید19 بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش شده و بر اساس آخرین نتایج آزمایش های انجام شده، ابتلای 13 مورد جدید تا امروز قطعی به نظر می رسد.
قم ، تهران و گیلان
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که از این 13 مورد، اغلب موارد یا از ساکنان شهر قم هستند یا در شرح حال، سابقه سفر به شهر قم طی روزها و هفته های اخیر داشته اند. از میان 13 مورد شناسایی شده جدید از کووید 19، هفت مورد مربوط به شهر قم، چهار مورد از بیماران بستری در شهر تهران و دو مورد نیز در استان گیلان هستند.رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دو نفر از موارد شناسایی شده جدید نیز متاسفانه جان خود را از دست داده اند. همچنین دو مورد مشکوک ابتلا به کووید 19، در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته که ظاهرا سابقه مراجعت از قم داشته اند؛ اما هنوز نتایج آزمایش های انجام شده از این افراد تا این لحظه گزارش نشده است.وی اضافه کرد: در شهر اراک پنج شنبه گذشته آزمایش یکی از موارد مشکوک نشان دهنده ابتلا به کووید19 بود که در گزارش روز پنج شنبه اعلام شد، هشت مورد مشکوک دیگر در اراک بر اساس نتایج نهایی آزمایشگاهی، مبتلا به کووید19 نیستند. حال عمومی فرد مبتلا به کووید 19 در اراک که از همکاران پزشک ماست نسبت به روز گذشته بهتر گزارش شده است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نگفته است که دو فوتی دیگر کرونا مربوط به کدام شهرها بوده است. با این حساب تا عصر روز گذشته، در مجموع قربانیان کرونا ویروس در کشور به چهار نفر رسیده است.همچنین تعداد افرادی که ابتلای آنان به کرونا تایید شده است تا عصر دیروز به 18 نفر رسیده که چهار نفر آنان فوت کرده اند. این در حالی است که برخی رسانه های خارجی این تعداد را هشت نفر اعلام کرده اند.چهارمین محموله کیت های تشخیص اختصاصی کووید ۱۹ نیز صبح دیروز توسط نماینده سازمان (WHO) در جمهوری اسلامی ایران از انبار دارو و تجهیزات پزشکی سازمان جهانی بهداشت در دبی دریافت و در تهران تحویل انستیتو پاستور ایران شد.وزارت بهداشت همچنین از ارائه پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد جمکران و دیگر اماکن زیارتی و محل های تجمع در شهر قم خبر داد.
به اندازه مورد نیاز، ماسک تولید می شود
ورود کرونا به ایران باعث شد که ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در وزارت بهداشت پنج شنبه گذشته با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از وزیران تشکیل جلسه دهد. وی پس از پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در اولین فرصت به اندازه مورد نیاز، ماسک و موارد دیگر تولید می شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
درخواست وزیر ارشاد از مراجع
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عصر دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: "از مراجع، مدیران حوزه و تولیت‌های مراکز مذهبی خاضعانه می‌خواهم که در مواجهه با کرونا در مراکز تحت تدبیر، توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی را مبنا قرار دهند و از هرگونه تصمیم اختصاصی پرهیز کنند. مبادا بهانه دیگری برای دین‌گریزی و دین‌ستیزی پدید آوریم."
کرونا کشنده‌تر از آنفلوآنزا نیست
قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم که به قم رفته است نیز با بیان این که کرونا کشنده‌تر از آنفلوآنزا نیست، افزود: از مردم می‌خواهیم نگران نباشند و به رعایت بهداشت فردی توجه کنند و ترجیحا از حضور در مراکز شلوغ پرهیز و از ماسک استفاده کنند.
کمبود ماسک و افزایش قیمت ژل ضد عفونی
"ماسک چرا پیدا نمیشه ؟ ژل ضدعفونی هم چند برابر شده قیمتش، کاش نظارت رو بیشتر کنن." این پیام ارسالی توسط یکی از مخاطبان خراسان است که حاکی از انتقاد برخی شهروندان از کمبود ماسک و افزایش قیمت ژل های ضدعفونی در سایه نبود نظارت است. با این حال اما غلامحسین مهرعلیان مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به مراجعه پرتعداد مردم برای تهیه ماسک و ژل های ضد عفونی کننده گفته است که ژل و ماسک به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شده است و هیچ کمبودی وجود ندارد.
احتمال ابتلای کارگران چینی در قم
یکی از سوالات اساسی این است که کرونا از چه طریقی وارد ایران شده و در واقع منشأ کرونا در ایران چه بوده است. آن طور که مینو محرز  عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز به ایرنا گفته است، با توجه به ابتلای چند نفر در قم که با چینی ها ارتباط نداشته اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشأ این بیماری کارگران چینی بوده اند که در شهر قم کار می کنند و به چین تردد داشته اند و به نظر می رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده اند، رسیده است و چون این افراد ضعیف تر بوده اند به علت شدت بیماری به بیمارستان آمده اند.
آزمایشگاه خصوصی امکان انجام تست ندارد
همچنین در حالی که برخی ادعای تشخیص ویروس کرونا را در آزمایشگاه های خصوصی دارند،  علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت گفته است که هیچ آزمایشگاه خصوصی امکان انجام تست کرونا ۲۰۱۹ را ندارد و هرگونه ادعا در این خصوص کلاهبرداری و فریب است.
چین: با ایران همکاری می کنیم
ایسنا نیز گزارش داد که گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در کنفرانس خبری خود با تسلیت درگذشت چند بیمار مبتلا به کرونا در ایران اعلام کرده است که این کشور به همکاری نزدیک خود با ایران به منظور مقابله با ویروس کووید 19 ادامه می دهد.
خبرهایی از کانادا و لبنان
بی بی سی نیز دیروز نوشت: شامگاه پنج شنبه مسئولان ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا گفته اند که یک زن 30 ساله که از ایران به کانادا آمده مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده است. همچنین لبنان اعلام کرد که اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده و فرد مبتلا به کرونا براساس اعلام مقامات لبنانی فردی است که از ایران به این کشور سفر کرده بود و هم اینک در قرنطینه است.
تماس های بی پاسخ
خبرنگار خراسان روز گذشته برای پیگیری اخبار مربوط به کرونا ویروس در کشور با حریرچی معاون کل وزیر بهداشت تماس گرفت که وی از او خواست درباره این موضوع با جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت تماس بگیرد، اما تماس های مکرر خبرنگار خراسان با رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت طی ساعات 14 تا 17 دیروز بی پاسخ ماند و فردی که باید پاسخ گوی رسانه ها باشد، ظاهرا ترجیح می دهد، اطلاع رسانی خود را از طریق شبکه اجتماعی توئیتر انجام دهد و اعتنایی به رسانه ها نداشته باشد!
 
 
 
کرونا روی نوار  اعداد!
بیش از 18 هزار بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته اند، مقایسه این ویروس با ویروس های خطرناک دیگر چه نکاتی دارد؟
 
صالحی- «دنیا رو آب ببره فلانی رو خواب میبره»؛ این مثل، عملکرد برخی مسئولان ما در بحران هاست. ویروس جدید کرونا به ایران هم رسید و تا کنون (زمان تنظیم این گزارش) باعث فوت چهار تن از هموطنانمان  شده است اما  براساس گزارش ها و مشاهدات منتشر شده در فضای مجازی، به نظر   آمادگی اندکی  برای این بحران وجود  داشته  است. گران شدن یکباره ماسک و کمبود آن در قم  و برخی شهر های دیگر و گزارش ها از قرنطینه نکردن اطرافیان افراد بیمار و...نشان می دهد انگار هیچ مسئولی برای این لحظه خود را آماده نکرده است.  در این میان،  البته کار هایی مانند ضد عفونی کردن اتوبوس های شهری  ،راه افتادن پویش دست نمی دهیم و انتشار دیگر آموزش های پیشگیرانه در فضای رسانه ای و مجازی،  تا حدی ممکن است از شیوع این ویروس جلوگیری کند .  هرچند برای مبتلا نشدن باید حتما موارد بهداشتی را رعایت کرد و با تقویت بدن، آماده مقابله با این ویروس بود اما خبر خوب بعد از همه هشدارها این است که این ویروس نسبت به ویروس های خطرناک پیش از خود، آمار مرگ و میر کمتری دارد و تعداد بهبود یافته های آن در چین با سرعت بالایی در حال افزایش است. امروز سعی کرده ایم در کنار آخرین آمار بهبودیافته های این ویروس، به آمار و ارقام دیگری که این ویروس از خود به جای گذاشته بپردازیم.
 
            مبتلا یان و بهبود یافته ها
بعد از شیوع ویروس جدید کرونا به نام «کووید 19» در چین، بیش از 80 کلینیک برای معالجه و تشخیص این بیماری جدید شروع به فعالیت کردند و از داروهای طب سنتی چین هم برای ساخت دارویی به منظور درمان این بیماری استفاده کردند که خوشبختانه نتایج مثبتی را به همراه داشته است. با توجه به آمار، تا لحظه تنظیم این گزارش یعنی روز جمعه 2 اسفند شمار مبتلایان آلوده به این ویروس در چین از 75 هزار نفر فراتر رفته که خوشبختانه بیش از 18 هزار و 200  بیمار هم بهبود یافته اند.تعداد جان باختگان از ابتلای به این ویروس هم 2237  نفر بوده است .

            مقایسه کرونا با ابولا و آنفلوآنزا
هرچند ویروس جدید کرونا خیلی زود منتقل می شود و جامعه آماری خیلی بالایی را در بر دارد اما با توجه به آمار موجود، نسبت به ویروس های خطرناک دیگر دنیا درصد کشندگی کمتری دارد. به گزارش جام جم، کرونا با 3 درصد فوتی، کمترین میزان مرگ و میر در بین ویروس های خطرناک را دارد، این در حالی است که آنفلوآنزا 13 درصد از مبتلایانش را به کام مرگ می کشد. در این میان ابولا با 90 درصد،  تب ماربورگ با 88 درصد، نیپاه با 75 درصد، تب کریمه کنگو با 40 درصد، سارس با 36 درصد و زیکا با 20درصد  رتبه های بالایی در مرگ و میر مبتلایان دارند.
 

      
       الگوی مرگ در کرونا
در آمار ارائه شده توسط مرکز مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های چین،  از  مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری الگویی واضح دیده می‌شود. به گفته مرکز مراقبت و پیشگیری بیماری‌های چین کمتر از نیم درصد بیماران زیر ۵۰ سال جان خود را از دست داده‌اند اما بعد از آن به سرعت بر تعداد جان‌باختگان افزوده می‌شود. البته آمار واقعی بعد از اتمام بیماری مشخص خواهد شد و هنوز بیمارانی هستند که در بستر بیماری و در حال مداوا هستند که بعد از بهبود آن ها می توان آمار دقیق تری به دست آورد.
0.5 درصد کمتر از 50 سال، 1.3 درصد بیش از 50سال، 3.6 درصد بیش از 60سال، ۸  درصد بیش از 70 سال، ۱۵ درصد بیش از 80سال. در این میان خوشبختانه  هیچ مورد فوتی از  کودکان زیر 9 سال گزارش نشده است .
البته نکته قابل توجه دیگری که در گزارش مرکز مراقبت و پیشگیری بیماری های چین به چشم می خورد، رابطه بیماری های زمینه ای دیگر با افزایش احتمال مرگ و میر در این بیماری است. در این گزارش آمده است:
0.9 در صد بدون هیچ بیماری
6 در صد کسانی که فشار خون داشته اند
6 درصد کسانی که مشکلات مزمن ریوی داشته اند. (مانند کسانی که سال ها سیگار کشیده اند)
7 در صد مبتلایان به دیابت
11 درصد بیماران قلبی و عروقی
از طرف دیگر نیز قابل ذکر است که میزان مرگ و میر در بین مردان با نرخ 2.8 درصد، بیشتر از زنان با نرخ 1.7 درصد بوده است.

          رتبه ایران در مقابله با بیماری های همه گیر
واحد اطلاعات اقتصادی مجله اکونومیست، مرکز امنیت بهداشتی دانشگاه جان هاپکینز و موسسه غیرانتفاعی برنامه تهدید هسته‌ای، در گزارش مشترک «شاخص امنیت بهداشتی جهان»، به بررسی آمادگی کشورهای مختلف برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر پرداخته اند که «بی بی سی» آن را ترجمه و بازنشر کرده است. در این گزارش رتبه ایران در میان ۱۹۵ کشور، در میانه جدول و ردیف ۹۷‌ قرار دارد. مطابق این گزارش، آمادگی آمریکا در برابر چنین بیماری‌هایی بیش از هر کشور دیگری است. بریتانیا، هلند، استرالیا و کانادا هم در رتبه‌های بعدی این گزارش قرار دارند.
 
 
 
 
 
نکاتی برای پیشگیری از کرونا که باید در خیابان، محل کار، منزل   و وسایل حمل و نقل عمومی رعایت شود
 کــرونا  را ضربه فنی کنید  
بهداشت
  ویروس کرونا، بین انسان وحیوان مشترک است  واز هر 100 نفری که به کروناویروس جدید مبتلا می‌شوند و به مرحله بستری شدن می‌رسند، دو تا سه نفر فوت می کنند و بقیه از بیمارستان مرخص می‌شوند.علایم این بیماری مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزاست، گلو درد، بدن درد، آبریزش بینی از علایم آن است؛ به همین دلیل درتشخیص زودهنگام، دچار مشکل می‌شویم و باید حتما از فرد مشکوک آزمایش گرفته شود.توصیه می شود بیماران از ماسک‌های عادی، یک بار مصرف استفاده کنند، به این معنی که بعد از برداشتن شان از روی صورت باید آن‌ها را دور انداخت و از ماسک جدیدی استفاده کرد. البته  استفاده از ماسک  به معنی پیشگیری کامل از بیماری  نیست. در ادامه نکات مهمی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس را مرور می کنیم :    ازآن جا که در اماکن عمومی امکان انتقال ویروس بیشتر است و فرهنگ استفاده از وسایل موجود  از ادارات گرفته تا  خوابگاه و  ... زمینه انتقال آسان تر این ویروس را فراهم می کند،  در ادامه به رعایت نکاتی در این باره اشاره می کنیم:  قندان/ بهتر است از قندان به طور مشترک استفاده نکنید.   غذا از دیگران نگیریم  /غذا، خرما، بیسکویت و مواردی از این دست، با تماس دست افراد گوناگون در مراسم مختلف و اماکن عمومی ممکن است آلوده به ویروس شوند.  خودکار، قلم، موس، کیبورد/ تمام این لوازم در بانک‌ها، ادارات و اماکن عمومی ممکن است توسط فرد بیمار، آلوده به ویروس کرونا شود. مترو، اتوبوس، تاکسی/ با توجه به وجود تعداد زیاد افراد در این فضاها و امکان آلوده بودن صندلی ها و دستگیره ها و نزدیک بودن افراد به هم و سرفه و هوای محدود داخل آن ها این مکان ها یکی از موارد مهم ابتلا به ویروس هستند. پس با دستکش یا دستمال، دستگیره را لمس کنید و بلافاصله دست ها را بشویید.   هنگام سرفه یا عطسه/ دهان خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازید.  اگر بیمار هستید/ درخانه بمانید واز تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید. افرادی که دارای علایم «پنومونی» و سینه پهلو هستند اگر بیماری آن ها به درمان جواب نداد، حتما به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنند.  تخته گوشت و چاقو/ برای گوشت خام جدا از تخته گوشت و چاقوی مورد استفاده برای مواد غذایی پخته شده به کار ببرید.   سرماخوردگی /به افرادی که علایم سرماخوردگی دارند، نزدیک نشوید. افراد عینکی /اگرعینک استفاده می کنند بهتر است، عینک را هم ضد عفونی کنند و بعد روی چشم ها قرار دهند.   بهترین شیوه/ برای افرادی که این روزها دربیرون از منزل فعالیت می کنند است که لباس و کفش خود را در ورودی منزل در بیاورند و با این لباس به اتاق نشیمن،  خواب و آشپزخانه نروند و بچه ها را بغل نکنند .  بهداشت منزل /بهترین کار این است که از ورود هرگونه محصولی بدون توجه به رعایت بهداشت آن به منزل خودداری کنید و لوازم مورد نیاز خود را از فروشندگانی که علایم بیماری دارند، تهیه نکنید .  پیروی ازسبک زندگی سالم/ از هر رفتار پرخطری که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن و به خصوص سیستم تنفسی و ریه می شود مثل سیگار و ... خودداری کنید.  اگر دستکش به دست ندارید /حتما برای لمس دکمه های آسانسور، دستگیره درها و همه موارد مشترک از آرنج، خودکار یا هر چیزی که باعث می شود دست شما تماس مستقیم نداشته باشد، استفاده کنید.   
نام:
ایمیل:
* نظر: