کد خبر: ۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس‌جمهور ایران صبح جمعه 29 آذر به توکیو رسید تا مذاکراتی که مدت‌ها سرمنشأ گمانه‌زنی‌های سیاسیون بود، آغاز شود.

آرمان ملی: رئیس‌جمهور ایران صبح جمعه 29 آذر به توکیو رسید تا مذاکراتی که مدت‌ها سرمنشأ گمانه‌زنی‌های سیاسیون بود، آغاز شود. گفته می‌شد اصلی‌ترین محور گفت‌وگوهای طرفین مسائل دوجانبه و منطقه‌ای است، اما آنچه در واقع کارشناسان انتظارش را می‌کشیدند، طرح ژاپن برای میانجیگری میان ایران و آمریکا بود که سرانجام نیز پس از انتشار قسمت رسمی مذاکرات، نتیجه‌اش روشن نشد. روز جمعه در مذاکرات مشترک با «آبه شینزو» تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای برقراری صلح و آرامش در منطقه و جهان با کمک و همکاری کشورهای منطقه و همسایگان تلاش کرده و در همین راستا نامه‌هایی نیز برای سران کشورهای منطقه ارسال شده است. روحانی در ادامه با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران بعد از خروج غیر متعهدانه این کشور از توافق برجام، اظهار داشت: خروج یک‌جانبه آمریکا از تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی مثل برجام، امنیت و صلح در جهان را تهدید می‌کند.
    تحریم‌های آمریکا تروریسم اقتصادی است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه کشورها باید به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متعهد باشند، گفت: تحریم‌های آمریکا نوعی تروریسم اقتصادی تلقی می‌شود و کشورهایی که در راه مقابله با تروریسم فعالیت می‌کنند باید با این کار آمریکا نیز مقابله کنند. وی اظهارداشت: ایران همه تلاش خود را برای حفظ برجام در چارچوب تامین منافع خود انجام داده و خواهد داد و از طرف‌های دیگر در برجام نیز می‌خواهیم به تعهدات خودشان عمل کنند. روحانی افزود: طی این سال‌ها ایران ثابت کرده که با منطق و گفت‌وگو منافع خود را تامین می‌کند و همیشه معتقد بوده که با منطق مذاکره و افق برد-برد می‌توان به توافقات موثر و پایدار رسید. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: روش غیرقانونی آمریکا در خروج غیرمتعهدانه از توافق برجام نشان داد که این اقدام ضربه به یک توافق بین‌المللی و صلح و امنیت بود و در واقع نه برای آمریکا و نه هیچ‌کدام از طرف‌های برجام سودی نداشت و ثابت کرد که تحریم سرنوشتی جز باخت-باخت برای هیچ‌کس ندارد.
    تلاش برای حفظ برجام
«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن نیز در نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و ژاپن با ابراز خرسندی از حضور رئیس‌جمهور ایران در کشورش گفت: روابط ایران و ژاپن وارد نودمین سال خود شده و رفت و آمد مسئولان دوکشور در سال‌های اخیر موجب تقویت بیش از پیش روابط تهران و توکیو شده است. نخست وزیر ژاپن با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش بر گسترش روابط با ایران در همه عرصه‌ها اظهارداشت: مصمم هستیم همکاری‌های خود را با ایران به‌ویژه در زمینه‌های کنسولی، فنی و مدیریت پزشکی، مدیریت بحران و مقابله با زلزله توسعه دهیم. وی افزود: ژاپن همچنین علاقه‌مند است سریعا تفاهم‌نامه دو کشور در حوزه گردشگری عملیاتی شود تا روابط دو ملت نیز بیش از پیش توسعه یابد. آبه شینزو با اشاره به جایگاه بخش‌های خصوصی دو کشور در توسعه همکاری‌های‌مشترک تصریح کرد: ما علاقه‌مندیم بخش‌های خصوصی دو کشور نیز در روند توسعه روابط مشترک اقتصادی فعال‌تر شوند. نخست وزیر ژاپن با استقبال و اعلام پشتیبانی کشورش از طرح صلح هرمز افزود: تامین امنیت منطقه برای همه کشورهایی که به این حوزه رفت و آمد دارند بسیار مهم است و ما از نقش سازنده ایران در تامین امنیت و ثبات و صلح در منطقه قدردانی می‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه ژاپن پیوسته از برجام حمایت کرده و به تلاش‌های خود در این عرصه ادامه می‌دهد، از شروع همکاری کشورش با سه کشور اروپایی در این زمینه خبر داد.
    فرجام سفر
روایت طرف ایرانی از مذاکرات، چندان به برجام نپرداخته است. به نوشته کیودو ژاپن، «آبه شینزو» طی این نشست از روحانی خواسته که ایران از برداشتن گام‌های بعدی کاهش تعهدات دست بردارد و به تعهدات برجامی خود بازگردد؛ خواسته‌ای که اروپایی‌ها نیز پیش از این مطرح کرده بودند. با این وجود آنچه از طرف ژاپن نیز سرپوشیده ماند، پیشنهادی بود که احتمالا این کشور در قبال بازگشت به برجام برای ایران داشته و پاسخ ایران به این موضوع! به هرروی شاید بتوان گفت جدای از مناسبات دوجانبه که در شرایط تحریم، امکان توسعه و پیشبرد آن در عرصه عمل بسیار اندک است، شاید مهم‌ترین دستاورد سفر رئیس‌جمهور را بتوان نمایش قدرت سیاسی ایران و اثبات دروغین بودن ادعای آمریکا مبنی بر منزوی بودن ایران دانست. آن هم در شرایطی که از یک سو اروپا به سوی مکانیسم حل اختلاف می‌رود و از سوی دیگر آمریکا هرروز بر فشارهای خود می‌افزاید.با این وجود، توئیت رئیس جمهور به گونه‌ای است که همچنان امیدها را زنده نگه می‌دارد. حجت‌الاسلام روحانی ساعاتی پس از دیدار با آبه شینزو نوشت:‏ایران از هر طرحی که بتواند موجب افزایش تبادلات اقتصادی به‌ویژه در حوزه انرژی و افزایش صادرات و فروش نفت بشود، استقبال می‌کند.در راستای منافع ملی خود از هیچ‌گونه مذاکره و توافقی، روی‌گردان نیستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: