کد خبر: ۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
برخلاف تصورات که بسیاری می‌گفتند موضوع حمله به آرامکو تنش‌ها در منطقه را افزایش داده و رابطه ایران و عربستان را بیش از هر زمان دیگری بحرانی می‌کند شاهد آن هستیم که بن سلمان ولیعهد سعودی در آخرین مصاحبه اش از گفتگوی سیاسی و تمایلش به بازکردن درهای مذاکره با ایران می‌گوید.

برخلاف تصورات که بسیاری می‌گفتند موضوع حمله به آرامکو تنش‌ها در منطقه را افزایش داده و رابطه ایران و عربستان را بیش از هر زمان دیگری بحرانی می‌کند شاهد آن هستیم که بن سلمان ولیعهد سعودی در آخرین مصاحبه اش از گفتگوی سیاسی و تمایلش به بازکردن درهای مذاکره با ایران می‌گوید و از طرفی مقامات ایران تایید کرده اند که پیام‌های دوستی از سوی عربستان دریافت کرده اند اما چرا در چنین برهه ای باید شاهد چنین رویکردی از سوی سعودی‌ها و ولیعهد آنان باشیم .
واقعیت میدانی نشان می‌دهد، حمله به آرامکو از لحاظ استراتژیک بیانگر این است که اگر عربستان بخواهد از سر قدرت و موضع نظامی‌با ایران برخورد کند ضربه پذیرتر از آنی است که محاسبه می‌کرد، سیستم‌های راداری عربستان هیچ عکس العملی دربرابر حمله آرامکو انجام ندادند.
مضاف براین عملیاتی که حوثی‌ها چند روز پیش انجام دادند و چندین تیپ عربستانی را زمین گیرکردند و کشته‌های زیاد، غنائم بالا و اسرای بسیاری از آنان گرفتند، به این معناست که عربستان هم از لحاظ هوایی و هم از لحاظ زمینی مشکلات زیادی دارد .
این دست برتر را در تخریب
زیر ساخت‌های حیاتی عربستان نشان می‌دهد. از همین رو امروز عربستان از در پیام دوستی و آشتی وارد شده است. سعودی‌ها لحن‌شان را تغییر داده و از جهتی دیگر وارد شده اند. در کل عربستان به این نتیجه رسیده است که ایران را نمی‌تواند مجاب به چیزی کند و از آن امتیاز بگیرد . علائم این موضوع را هم اکنون با پیغام‌ها و میانجی‌هایی که
بن سلمان برای بهبود رابطه با ایران می‌فرستد مشاهده می‌کنیم .
ازسویی اگر ایران در یابد که دربهبود روابط با عربستان، خواسته‌هایش مانند خاتمه جنگ یمن و برداشتن تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی علیه ایران که
به نوعی عربستان حامی‌آن بود حاصل می‌شود، باید از مذاکره با عربستان استقبال کند .
نام:
ایمیل:
* نظر: