کد خبر: ۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مشارکت سه جانبه ایران ، ترکیه وروسیه برای تولید خودرو باید به سمت طراحی یک پلتفرم مشترک پیش برود. موضوع اول آن است که هیچکدام از این کشورها به صورت مستقل تاکنون تکنولوژی تولید و طراحی پلتفرم را تجربه نکرده اند. ترکها حدود 50 سال است که در این صنعت فعالیت می‌کنند.

مشارکت سه جانبه ایران ، ترکیه وروسیه برای تولید خودرو باید به سمت طراحی یک پلتفرم مشترک پیش برود. موضوع اول آن است که هیچکدام از این کشورها به صورت مستقل تاکنون تکنولوژی تولید و طراحی پلتفرم را تجربه نکرده اند. ترکها حدود 50 سال است که در این صنعت فعالیت می‌کنند و در بدترین شرایط هم نه تنها درآمدهای ارزیشان افت نکرده بلکه بخشی از نیازهای بازار اروپا از طریق تولید برندهای اروپایی در ترکیه انجام می‌شود.ترکیه خیلی تلاش کرده تا پلتفرمی‌را طراحی کند ولی تاکنون موفق نشده چرا که تولید پلتفرم اختصاصی و ملی است وبرای طراحی آن نیازمند 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری است. حال این سوال مطرح است که آیا این پلتفرم قرار است خاص و جدید باشد ؟ قطعات وموتور وگیربکس و... طراحی این کنسرسیوم مشترک استیا موتور خودروهای دیگر را روی بدنه ای که خود طراحی کرده اند سوار می‌کنند؟ اگر بخواهند با برند دیگری مشارکت کنند باید تمام ماژورهای اصلاحی را طراحی کنند و تولیدشان نیازمند زنجیره تامین است .درکشور ترکیه 34 هلدینگ قطعه سازی دفتر دارند و فعال هستند. روسیه حرف زیادی برای گفتن در صنعت قطعه سازی ندارد بنابراین زنجیره تامین این خودرو باید جایی تولید شود که امکان همکاری با کشورها را داشته باشد و مسائل سیاسی در طول زمان بر این زنجیره تامین لطمه وارد نکند. باید اطمینان پیدا کرد که قطعات مورد نظر در طول زمان به موقع به این کنسرسیوم برسد . همچنین در طراحی پلتفرم شرکتهایی که ورود می‌کنند باید برند باشند تا از بازارهای وسیع داخلی و صادراتی برخوردار شوند. باید این برند بتواند تا 20 سال تمام سرمایه گذاریهای لازم را با سود تعیین شده مستهلک کند بنابراین لازم است تیراژ وسیعی داشته باشد وبازاریابی قوی پیدا کند. اما مشارکت سه کشور نواقصی هم دارد .اگر مسائل سیاسی پیش بیاید تولید مشترک به خطر می‌افتد .
در عین حال بایدببینند این خودرو چقدر در بازار مورد استقبال قرار می‌گیرد. در ایران که یک میلیون و600 هزار خودرو تولید می‌شود نهایتا 40 درصد بازارش به سمت این خودرو متمایل می‌شود. ترکیه نیز برندهای بزرگ دنیا در آن حضور دارند وروسیه نیز بعید است استقبال چندانی داشته باشد. بنابراین، این بازار، بازار مستهلک کردن سرمایه‌گذاری این پلتفرم بزرگ نیست و به نظر می‌رسد تولیدش اقتصادی و رقابتی نباشد ودر مقایسه با خودروی سایر کشورها قافیه را می‌بازد. از این رو باید گفت به لحاظ فنی این طرح پختگی لازم را ندارد .شرایط طراحی وتولید پلتفرم عملا وجود ندارد واین سه کشور از بازار بزرگی برخوردار نیستند وزنجیره تامین قطعاتشان در تولید رقابتی ، کافی وقابل حساب نیست. پیش شرطهای لازم برای ائتلاف سه کشور وجود ندارد .
نام:
ایمیل:
* نظر: