انتقادها نسبت به افزایش قیمت روپوش مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید بالا گرفته است
در این چند روز مانده به شروع سال تحصیلی تهیه تدارکات ورود دانشآموزان به کلاسهای درس در میان خانوادهها داغ شده و دوباره خبرها حول قیمت اقلام موردنیاز تحصیل داغ است. در این بین نهتنها قیمت بالای اقلامی از جمله لوازمالتحریر، کیف و کفشف داد والدین دانشآموزان را درآورده بلکه افزایش 3 برابری قیمت خرید مانتو و روپوش مدارس بار مالی روی دوش خانوادهها را دوچندان کرده است.
گروه
جامعه: در این چند روز مانده به شروع سال تحصیلی تهیه تدارکات ورود
دانشآموزان به کلاسهای درس در میان خانوادهها داغ شده و دوباره خبرها
حول قیمت اقلام موردنیاز تحصیل داغ است. در این بین نهتنها قیمت بالای
اقلامی از جمله لوازمالتحریر، کیف و کفشف داد والدین دانشآموزان را
درآورده بلکه افزایش 3 برابری قیمت خرید مانتو و روپوش مدارس بار مالی روی
دوش خانوادهها را دوچندان کرده است. این اتفاق به همراه تغییر سالانه
لباس فرم دانشآموزان توسط بسیاری از مدارس و ملزم کردن دانشآموزان به
خرید لباسهای فرم موردنظر سبب شده تا انگشت اتهام به سمت آموزش و پرورش
نشانه رود و این وزارتخانه را متهم به درآمدزایی از طریق لباس فرم مدارس
کند.
چند دههای است که لباسهای فرم دانشآموزان دیگر تکرنگ، ساده و
یکنواخت همچون لباسهای فرم دانشآموزان دهه 60 و 70 نیست. حالا هرکدام از
مدارس لباسهای فرم مخصوص به خود را طراحی میکنند، نشان مدرسه را بر روی
آنها درج میکنند و حتی برای هر پایه رنگ و طرح مجزایی را در نظر میگیرند.
اتفاقی که گرچه سبب شده لباسهای فرم را از بیروحی و کسالتآوری نجات دهد
و اندک نشاط و روحی به مدارس تزریق کند اما هزینه زیادی را هر ساله روی
دست والدین دانشآموزان میگذارد. اغلب مدارسی که برای هر پایه لباس فرم با
رنگ و طرح مشخصی طراحی، تولید و عرضه میکنند، بار مالی مازادی را روی دوش
والدین دانشآموزان میگذارند، چراکه هر سال دانشآموزان با ورود به
پایه دیگر حتی در یک مدرسه ثابت مجبورند لباس فرم مخصوص را تهیه کنند
درحالیکه امکان استفاده از لباس فرم سال گذشته را دارند. حال اگر والدین
مجبور به تهیه چند دست لباس فرم برای یک دانشآموز باشند یا اگر بخواهند
برای چندین فرزند خود که در مقاطع مختلف تحصیل میکنند هر سال لباس فرم
جدید تهیه کنند، این هزینه بسیار گرانتر تمام خواهد شد؛ به خصوص که اگر
قرار باشد در شرایط کنونی اقتصادی ایران که هر روز بر قیمت کالا و خدمات
افزوده میشود این لباسهای فرم را تهیه کرد و دانشآموزان را به مدرسه
فرستاد. دقیقا موضوعی که حالا در آستانه ماه مهر سبب اعتراض والدین
دانشآموزان شده است و سیدرضا حسینی، رئیس اتحادیه خیاطان همدان افزایش
قیمت پارچه را دلیل افزایش قیمت لباس فرم مدارس دانسته است. او به ایسنا
گفته: امسال قیمت پارچههای تولید داخل با 3 برابر رشد عرضه شده و افزایش
قیمت تولید لباس فرم مدارس به این علت بوده است. وی با بیان اینکه هزینه
دستمزد خیاطان در سال جاری افزایش چشمگیری نداشته است، افزوده: هزینه
دستمزد خیاطان تولیدیهای استان 20 درصد رشد یافته است و 80 تولیدکنندگان
استان سفارش تولید روپوش مدارس را انجام میدهند. وی سایزبندی روپوش مدارس
را از مقطع آمادگی تا دبیرستان اعلام کرده و گفته: قیمت روپوشها براساس
سایز از 60 هزار تومان به بالا عرضه شده و با توجه به دریافت سفارش از
مدارس و جنس پارچهای که درخواست شده، مابهالتفاوت نرخها از خانوادهها
دریافت میشود؛ به عنوان مثال قیمت تمامشده روپوش دانشآموزان مدارسی با
سفارش جنس پارچه فاستونی 100 هزار تومان است.
حسینی با اشاره به اینکه
خانوادهها باید مابهالتفاوت قیمت تمامشده تولید را پرداخت کنند،
افزوده: سفارش مدارس با توجه به رایزنی مدیران مدارس با مسئولان اولیا و
مربیان مدرسه و سنجش توانایی مالی خانوادهها تعیین میشود. وی قیمت مقنعه
عرضه شده برای مدارس ویژه دختران دانشآموز را هم اعلام کرده و گفته است:
مقنعه مدارس با قیمت 10 هزار تومان و مقنعه دبیرستانی و دانشجویی با قیمت
16 هزار تومان تولید میشود.
گرچه رشد چند برابری قیمت لباس فرم دلیل
اعتراض امسال والدین بوده اما چند دههای است که خرید هر ساله لباس فرم
اعتراض و انتقادات بسیاری را به آموزش و پرورش در پی داشته است. یکی از
انتقادات درآمدزایی آموزش و پرورش و مدارس از فروش لباسهای فرم بوده است.
سال گذشته حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد در
برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالشهای پوشش مدارس» روی آنتن شبکه
آموزش رفته بود، گردش مالی فروش لباس فرم به دانشآموزان را هزار میلیارد
تومان تخمین زده بود. او در این برنامه گفته است: «اگر سرانه هر فرم مدرسه
را صد هزار تومان و به طور متوسط برای 10 میلیون دانش آموز در نظر بگیریم،
هزار میلیارد تومان گردش مالی این حوزه میشود که نمیتوان از این موضوع
مهم غفلت کرد.»
او همچنین این انتقاد را به آموزش و پرورش وارد کرده بود که چرا دانشآموزان اجازه حضور در مدارس با لباس بومی خود را ندارند.
اما
امسال با افزایش چند برابری قیمت لباس فرم مدارس ماجرای درآمدزایی و گردش
مالی آموزش و پرورش از فروش روپوش و مانتو بیشتر در معرض توجه قرار گرفته
است. سید هادی دلبری، معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استانهای
سازمان دانشآموزی اما تاکید کرده است که این سازمان تا کنون ریالی از
استانها بابت درصد فروش لباس فرم دانشآموزی اخذ نکرده است.
او روز
گذشته در گفتوگو با ایسنا در واکنش به اخباری که اخیرا پیرامون اخذ درصدی
از سود فروش روپوش مدارس از اولیا و واریز آن به حساب سازمان دانش آموزی و
همچنین کیفیت پایین و قیمت بالای لباس فرم دانشآموزی منتشر شد، اظهار کرد:
سال گذشته وزیر وقت آموزش و پرورش، ماموریت ساماندهی لباس فرم دانشآموزی
را در قالب بخشنامهای به سازمان دانشآموزی واگذار کرد. وی افزود: هدف این
بود که سازمان دانشآموزی امر نظارت، ساماندهی و مدیریت فرآیندهای اجرایی
لباس فرم مدارس را از مرحله تهیه تا توزیع مدیریت کند. در همین راستا
دستورالعملی تنظیم و به کل کشور ابلاغ کردیم. همچنین تفاهمنامهای با
اتحادیه صنف پوشاک منعقد شد.
وی درباره روند انتخاب رنگ، مدل و حتی
لزوم تهیه روپوش مدارس در هر سال نیز گفت: شورای هر مدرسه در این موارد
تصمیم گیری و مصوب میکند که آیا لباس فرم لازم هست یا خیر و مدل لباس فرم
باید چه باشد. بنابراین سازمان دانشآموزی دخالتی در این موارد ندارد؛ لباس
فرم اجبار نیست و شورای مدرسه تصمیمگیری میکند که امسال دانش آموزانش
لباس فرم داشته باشند یا خیر؛ البته ما در دستورالعمل ارسالی تاکید کردیم
که مدارس حتیالمقدور از رنگ و لباس سال قبل استفاده و درحالیکه لباس سال
قبل هنوز قابل استفاده است خانوادهها را ناچار به خرید روپوش نو نکنند.
معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استانهای سازمان دانشآموزی با
اشاره به نظارت نیروهای سازمان دانشآموزی بر امر ساماندهی تولید و توزیع
لباس فرم مدارس اظهار کرد: به تولیدیها اعلام کردیم که یک بازه زمانی را
مشخص و لباس فرم را در مدرسه تحویل اولیاء بدهند.
دلبری در پاسخ به
اینکه گفته شده درآمد سازمان دانشآموزی از محل لباس فرم مدارس در سال جاری
به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان میرسد گفت: حداقل در تهران و بیش از ۲۰
استان دیگر، ریالی بابت فرآیند ساماندهی، فعالیت سامانه و نیروی انسانی
دریافت نکردهایم و این امر کاملا رایگان بود. هدف ما این بود که اولیا
دغدغه نداشته باشند، قیمت تمامشده پایین بیاید و دست واسطهها کوتاه شود.
صرفا اهداف تربیتی، ترویج سادگی و همرنگی، تشوق به نظم و انضباط و حمایت از
اقتصاد خانوادهها را دنبال میکنیم و به دنبال منافع اقتصادی نبودیم.
وی
ادامه داد: لباس فرم دانشآموزی در سالهای گذشته متولی خاصی نداشت، و ما
تلاش کردیم تا از دغدغه مدیران بکاهیم. اخذ این وجوهات صحت ندارد و مشخص
نیست رقم ۲۰۰ میلیارد تومان از کجا آمده است. این در حالی است که بیش از ۵۰
درصد مدارس ما روستایی و غیردولتیاند و شامل طرح لباس فرم نیستند و شهر
تهران هم هیچ مبلغی اضافهتر از قیمت مصوب اتحادیه اخذ نکرده و اگر هم
مناطقی این کار را انجام داده باشند مرتکب تخلف شدهاند که اگر به ما اعلام
شود، رسیدگی میکنیم. معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استانهای
سازمان دانشآموزی در پاسخ به اینکه در بخشنامه ارسالی به استانها آمده
است که استانها باید حداکثر تا ۱۰ درصد هزینه روپوش مدارس را به حساب
سازمان دانش آموزی واریز کنند گفت: بخشنامه در تاریخ ۲۴ تیرماه اصلاح و به
استانها ابلاغ شده است و سازمان هیچگونه وجهی از این بابت دریافت
نمیکند. اگر هم هزینهای دریافت شود کاملا داوطلبانه بوده و صرف بخشی از
هزینههای پشتیبانی و توسعه خدمات میشود. دلبری افزود: حدود ۶۰۰۰ تولیدی
در سامانه ثبتنام کردند و در برخی مناطق نیز به صورت سنتی و دستی ثبتنام
به عمل آمد؛ تخلفاتی هم در این مدت رخ داده که با آنها برخورد شده است.