کد خبر: ۱۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بانک‌ها تعامل درستی با تولیدکننده ندارند و سیاست آن‌ها در اعطای تسهیلات به بخش تولید انقباضی است. در سال اخیر گلایه‌های زیادی از سوی تولیدکنندگان در خصوص تامین مالی و نقدینگی داشتیم که تاکید می‌کنند

عباس هاشمی
دبیر انجمن صنایع انجمن لوازم خانگی

بانک‌ها تعامل درستی با تولیدکننده ندارند و  سیاست آن‌ها در اعطای تسهیلات به بخش تولید انقباضی است. در سال اخیر گلایه‌های زیادی از سوی تولیدکنندگان در خصوص تامین مالی و نقدینگی داشتیم که تاکید می‌کنند در این شرایط بانک‌ها از دادن تسهیلات خودداری می‌کنند.در حال .حاضر تمرکز بانک‌ها معطوف به بخش فروش شده، در صنعت لوازم­ خانگی تسهیلات بانک‌ها به جای هدایت به سمت تولید و تامین مواد اولیه، با تبلیغات فراوان به سمت فروش این لوازم از طریق برخی سراها و فروشگاه‌های خاص هدایت می‌شود. گفته می­‌شود میزان این تسهیلات در حد چند هزار میلیارد تومان است. بانک متوجه شده سود تسهیلات در این بخش برای آنها بیشتر است و به نوعی در حال حاضر بانک‌ها در حال بنگاه‌داری هستند. این در حالی است که تسهیلات باید به تولید واگذار شود تا اقتصاد کشور شکوفا شود. با این تصمیم بانک‌ها، تولیدکننده زیان هنگفتی را متقبل می‌شود. بنابراین حاکمیت باید به این قبیل موارد ورود جدی‌تر داشته باشد و روش‌های تامین مالی را افزایش دهد تا چرخه تولید بیش از این آسیب نبیند. دولت مدتی به وسیله انتشار اوراق بهادار از تولید حمایت کرد و حالا صنعتگران کشور انتظار دارند این اوراق بهادار اندازه بازار لوازم خانگی ۵۹۰ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۳۶۰ میلیارد دلار مربوط به لوازم خانگی بزرگ می‌شود. طبق پیش‌بینی ها اندازه بازار این محصول تا سال ۲۰۲۶ معادل ۸۰۰ میلیارد دلار می‌شود. بنابراین باید برای افزایش سهم ایران از این بازار تلاش کنیم.گردش مالی بازار داخلی هم با توجه به تکثر محصولات حدود ۶.۵ میلیارد دلار است که از این میزان ۲.۵ میلیارد دلار مربوط به لوازم خانگی بزرگ می‌شود. در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا تولیدکنندگان ۳۰ تا ۴۰ درصد اجزا و قطعات خود را برون‌سپاری می‌کنند و حتی در صنایعی مانند خودرو این برون‌سپاری‌ها انجام می‌شود. حتی اگر تولید به اسم یک کشور باشد، باز هم در زمینه تولید آن محصول برون‌سپاری صورت می‌گیرد. بنابراین ما نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم و به دلیل مشکلاتی که برای صادرات کالاهای‌مان به لحاظ تحریم‌ها و انتقال مالی وجود دارد باید از این موضوع بهره بگیریم و بیش از این که بر روی ساخت کشور تأکید داشته باشیم برند خود را معرفی کنیم تا بتوانیم کالاهای‌مان را در سطح جهانی عرضه کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: