کد خبر: ۱۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در حالی درآمد ماهانه عراق از فروش نفت به ۸.۵ میلیارد دلار رسیده که به اعتقاد تحلیلگران تنش های خاورمیانه قیمت نفت را افزایشی کرده و کشورهای صادرکننده در حال صعود هستند.

آیلین سیروس: روز گذشته وزارت نفت عراق تائید کرد درآمد صادرات نفت تا پایان نوامبر، از ۸.۴۸ میلیارد دلار فراتر رفت. این در حالی بود که قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۷ و ۳۲ دقیقه روز سه‌شنبه با ۲۶ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه رسید. نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۱۶ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش، ۷۳ دلار و ۷۲ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد. رویترز در گزارشی آورده است، تمرکز سرمایه‌گذاران بر تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و خوش‌بینی به آغاز زودهنگام بانک مرکزی آمریکا به کاهش نرخ‌های بهره و به‌دنبال آن افزایش رشد اقتصادی جهانی و افزایش تقاضا، قیمت نفت در روز سه‌شنبه (پنجم دی‌ماه) افزایش یافت. حجم داد و ستدها به‌دلیل تعطیلی بعضی از بازارها معاملاتی هنوز به‌دلیل تعطیلات رسمی باکسینگ دی (Boxing Day) اندک بوده است.لئون لی، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکت (CMC Market) در این باره گفت: انتظارها درباره کاهش نرخ بهره و تنش‌ها در دریای سرخ منجر به افزایش اخیر قیمت‌های جهانی نفت خام شده است، اگرچه اعلام شرکت کشتیرانی دانمارکی «مرسک» مبنی بر از سرگیری مسیرهای کشتیرانی از طریق آبراه در دریای سرخ تا حدودی نگرانی‌های عرضه را کاهش داده است.هر دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی هفته گذشته پس از حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌ها که باعث اختلال در کشتیرانی و تجارت جهانی شد، حدود ۳ درصد افزایش یافتند و تداوم درگیری‌ها بین حماس و رژیم صهیونیستی هم بر این فشار افزایشی اضافه کرد.شرکت‌های کشتیرانی عبور کشتی‌ها را از دریای سرخ که به کانال سوئز متصل می‌شود و حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی را انجام می‌دهد، به حال تعلیق درآوردند و هزینه‌هایی اضافی برای مسیریابی دوباره کشتی‌ها وضع کردند.

پیش بینی های نفتی در 2024
بر اساس این گزارش تحلیلگران عقیده دارند قیمت نفت در ۲۰۲۴ به‌خاطر افزایش بیش از حد انتظار تولید و صادرات نفت ایالات متحده و همچنین پیش‌بینی کاهش تقاضا، احتمالاً به ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه نخواهد رسید، مگر اینکه شدت گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیک باعث کاهش قابل‌توجه عرضه شود. همچنین کارشناسان معتقدند افزایش تولید نفت کشور‌های غیرائتلاف اوپک‌پلاس همچنان قیمت نفت را در سال آینده میلادی تحت فشار قرار می‌دهد.تخمین زده می‌شود اوپک ۵/۵ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد داشته باشد. طبق تخمین‌های مؤسسه تحقیقات کالای ING، قیمت نفت‌خام برنت در اوایل سال آینده میلادی بین ۸۲ تا ۸۵ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود و در نیمه دوم سال که بازار با کمبود مواجه می‌شود، به متوسط ۹۱ دلار به ازای هر بشکه می‌رسد. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد عرضه نفت ایالات متحده در سال جاری میلادی ۴/۱ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد، یعنی معادل دوسوم ۲۴/۲‌میلیون بشکه در روز رشد تولید ائتلاف اوپک‌پلاس.در همین حین، تولید اوپک‌پلاس ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد که سهم آن را از بازار نفت تا ۵۱ درصد پایین می‌آورد، یعنی پایین‌ترین سطح از زمان پیدایش این ائتلاف در سال ۲۰۱۶. ازسوی دیگر افزایش تولید نفت ایالات متحده مشکل بزرگی برای اوپک‌پلاس است. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد تنها راه‌حل این باشد که عربستان سعودی بازار را با نفت‌خام پر کند تا قیمت آن به پایین‌تر از سطح سودآوری تولیدکنندگان آمریکایی برسد. کارشناسان معتقدند اگر کاهش تولید اوپک‌پلاس بعد از مارس ۲۰۲۴ تمدید نشود، قیمت نفت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد سقوط خواهد کرد.

تاثیرات جنگهای اخیر بر بازار نفت
در این میان کارشناسان داخلی نظرات متفاوتی در خصوص وضعیت نفت در سال 2024 دارند. عباس ملکی، استاد گروه مهندسی انرژی دانشگاه شریف تحولات در سال آینده میلادی را چندان محسوس نمی‌داند و معتقد است، به سبب کم‌اثر بودن جنگ‌های اخیر بر بازار نفت، حتی پیش‌بینی‌های قیمت بالای ۱۰۰ دلار نیز ازسوی شرکت‌های بزرگی که بازار نفت را رصد می‌کنند، اصلاح شده است. او بر تداوم قدرت انرژی‌های فسیلی در بازار در سال پیش‌رو تأکید دارد و معتقد است، هرچند سایر انرژی‌ها افزایش نقش را در بازار انرژی تجربه می‌کنند، اما سوخت‌های فسیلی هنوز جایگاه خود را حفظ خواهند کرد. او خروج برخی از کشور‌ها از اوپک را اثرگذار در تنظیم بازار نفت نمی‌داند، هرچند اثر روانی آن بر سایر تولیدکنندگان نفت را نادیده نمی‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: