کد خبر: ۱۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بازار بورس اوراق بهدار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته با اینکه همچون روز پیشین خود رخ سبز رنگی را به نقشه خود زده بود؛ اما در نهایت با کاهش ارزش معاملاتی کار را تمام کرد ارزش معاملاتی در بازار بورس اوراق بهادار چند روزی است که وضعیت مناسبی ندارد و بازار پس از خروج سنگین بیش از ۱ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها همچنان قد علم نکرده است.

اقتصادآنلاین نوشت:بازار بورس اوراق بهدار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته با اینکه همچون روز پیشین خود رخ سبز رنگی را به نقشه خود زده بود؛ اما در نهایت با کاهش ارزش معاملاتی کار را تمام کرد ارزش معاملاتی در بازار بورس اوراق بهادار چند روزی است که وضعیت مناسبی ندارد و بازار پس از خروج سنگین بیش از ۱ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها همچنان قد علم نکرده است.

نمادهای پارسان، شپنا، شبندر، وغدیر؛ و نماد وپاسار جز نمادهایی بودند که با تاثیر خوب و مثبت خود باعث شدند شاخص بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ واحدی افزایش پیدا کند. ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران همچنان در سطح ۷ هزار همتی ایستاده است و ارزش معاملات نیز برای بورس تهران رقم ۲۳۵۱ میلیارد تومان و برای فرابورس رقم ۱۰۲۷ میلیارد تومان را ثبت کرده است.

در فضای مجازی نامه از سوی ایران خودرو خطاب به شورای رقابت در حال دست به دست شدن بود که ایران خودرویی‌ها در تلاش برای برگشت به بورس کالا هستند و تصمیم دارند با توجه به واردات خودرو محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که با توجه به فروش‌های انجام شده در سامانه یکپارچه برای این خودرو ساز تا پایان سال این سوال ایجاد می‌شود که آیا ایران خودرو توان عرضه محصولات عرضه شده (محصولات مازاد) سامانه یکپارچه فروش خودرو را دارد و یا تنها به چند محصول با تیراژ پایین و قیمت بالا اکتفا می‌کند؟

در جریان نشت علنی روز چهارشنبه در مجلس قیمت گذاری دستوری در سال‌های برنامه ممنوع شد و مجتبی توانگر در صفحه شخصی خود این طور نوشت که مجلس امروز قیمت‌گذاری دستوری را در سال‌های برنامه ممنوع کرد.

روز چهارشنبه نیز سازمان بورس اوراق بهادار نخستین همایش سالانه بازار سرمایه را برگزار کرد و نخستین همایش سالانه بازار سرمایه با حضور مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس، محمدجواد شریف‌زاده، معاون وزیر اقتصاد و جمعی از اساتید حوزه بازار سرمایه در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

بازدهی بورس هفته سوم مهرماه/ فرار ۳۰۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار

مجید عشقی یکی از اهداف اصلی این همایش هماهنگ کردن فعالیت‌های علمی و پژوهشی مرتبط با بازار سرمایه با نیازهای روز بازار سرمایه دانست.

همچنین غلامرضا مصباحی‌مقدم در نخستین همایش بازار سرمایه گفت: امیدواریم برگزاری همایش سالانه بازار سرمایه سبب شود در سال‌های آینده شاهد رشد اقتصادی هر چه بیشتر در جامعه باشیم. توجه به سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد بسیار از اهمیت برخوردار است. بحث قرارداد آتی، سند اسناد خزانه و توسعه تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مرابحه تعدیل شده و... از جمله مسائلی است که در دستور کار شورای فقهی سازمان بورس قرار دارد.

اما جان کربی هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد ایران تی یک سنت از ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده خود را نخواهد دید فروشندگان مورد تایید ما برای ارائه کمک‌های بشردوستانه، پزشکی و غذا که مستقیم به مردم ایران نفع می‌رساند، می‌توانند از این پول استفاده کنند. حکومت هرگز این پول را نخواهد دید و آنها چنین درخواستی نداشته‌اند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

پس از افت ۵۱ هزار واحدی شاخص بورس تهران در هفته گذشته و خروج بیش از ۱ هزار و ۴۴۰ میلیاردی پول توسط حقیقی‌ها از بازار شاخص کل در محدوده ۲ میلیون واحدی متوقف شده شاخص کل سه ماه تابستان سال جاری در بین محدوده ۲ میلیون واحدی تا ۲.۲ میلیون واحدی گذراند و اولین ماه پاییز را نیز در همین حوالی به پایان می‌برد.

ارزش معاملات در روز چهارشنبه به کمترین میزان خود رسیده است و میانگین ارزش معاملاتی بورس تهران در بهار سال جاری بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بود در تابستان روی عدد ۳۵۰۰ میلیارد تومان ایستاده. اما درسه هفته ابتدایی پاییز این میانگین به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

تکنکالیست ها این انتظار را در سر داشتند که بازار در همین محدوده‌ها مسیر نزولی را پایان دهد اما اهالی بنیادی کار بازار به دنبال افزایش در ارزش معاملاتی بودند که جنگ در خاورمیانه شعله‌ور شد و این موضوعی شد تا خروج پول از بازار بیشتر شود. نااطمینانی بازار بیشتر از پیش شد و کار برای برگشت شاخص به اعداد و ارقام بالاتر سخت‌تر شده است.

برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نام:
ایمیل:
* نظر: