کد خبر: ۱۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در میانه اوج‌گیری درگیری‌های میان جهاد اسلامی و ارتش رژیم صهیونیستی بعد از آغاز عملیات «طوفان الاقصی»، یکی از مسائل مهم در ارتباط با طرح شایعه حمایت و مداخله ایران در این رخداد بوده است.

طی چند روز گذشته، برخی رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی مدعی شدند ایران در حمله جنبش مقاومت فلسطین به شهرک‌ها و شهرهای صهیونیستی که از روز شنبه آغاز شد، کمک کرده است. اما ظاهرا ایده صهیونیست‌ها برای همدست کردن ایران با استقبال آمریکا و دیگر کشورهای غربی همراه نشده است.

به گزارش «تجارت آنلاین»، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که هیچ مدرکی دال بر دخالت مستقیم ایران در حمله ویرانگر گروه فلسطینی حماس به اسرائیل وجود ندارد. وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر این ادعا که ایران همیشه از حماس حمایت کرده است، افزود: اما در این مورد خاص، ما هیچ مدرکی مبنی بر دخالت مستقیم ایران در طراحی یا اجرای این حمله نداریم. در سطحی دیگر، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در پاسخ به این که آیا ارزیابی جدیدی از سوی دولت آمریکا درباره نقش مستقیم ایران در حمله اخیر جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و ارتباط آن با آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران وجود دارد یا نه، گفت: ما هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد ایران این حملات از سوی حماس را هدایت یا هماهنگ کرده است. ایران، احتمالا، از برنامه‌ریزی حماس برای عملیاتی علیه اسراییل مطلع بوده است اما از زمان دقیق، مقیاس یا چیزی که در آن رخ داد اطلاعی نداشته است. در رویکردی نسبتا متمایز نسبت به این دو مقام آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری با ادعای این که ایران در حمله اخیر جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی «همدست» بوده است، گفت: ما از ابتدا گفتیم که ایران در مفهوم کلی نقش هم‌دستانه دارد، چرا که بیشتر حمایت مالی از شاخه نظامی حماس را انجام داده‌ و کمک‌هایی مانند آموزش، عرضه ابزارها و توانمندی‌ها به آن‌ها کرده و دیگر حمایت‌ها را انجام داده‌اند. آن‌ها در طی سال‌ها، با حماس تماس و تعامل داشته‌اند و تمام این‌ها نقشی در کمک به چیزی داشته است که امروز شاهدش هستیم. با این اوصاف، «تجارت» به منظور بررسی دقیق‌تر ابعاد این صورت مساله مهم با علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه گفت‌وگو داشته است.

آمریکا از همان ابتدا موضعی هوشمندانه را در قبال مداخله ایران در حمله حماس اتخاذ کرد
علی بیگدلی، در ارتباط با طرح موضوع ارتباط ایران با عملیات «طوفان الاقصی» و واکنش کشورهای غربی نسبت به آن اظهار داشت: «آمریکایی‌ها در ارتباط با این موضوع سیاست هوشمندانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. از همان روز اول، دولت آمریکا به عنوان رهبر جهان غرب هر گونه مداخله مستقیم ایران به این عملیات را رد کرد. باید توجه داشت که در صورت اصرار غربی‌ها و اثبات دست داشتن ایران در این عملیات، اتفاق آتی، حمله نظامی به ایران می‌بود. چنین رخدادی به طور حتم به معنای انفجار بحران در خاورمیانه بود و منطقه با یک جنگ بی‌سابقه مواجه می‌شد. واشنگتن با صراحت نمی‌‌خواست و نمی‌خواهد منطقه با چنین وضعیتی مواجه شود. اعزام ناو هواپیمابر این کشور به دریای مدیترانه نیز بیشتر یک نمایش قدرت است تا مداخله مستقیم. به نظر می‌رسد تنها خواسته غرب از ایران راضی کردن حزب الله لبنان به عدم ورود به این جنگ بوده است. البته ایران هم آن‌چنان که مقام معظم رهبری بیان کردند؛ مداخله مستقیمی در این حمله نداشته است.»

اثبات ادعای مداخله ایران منازعه فراگیر منطقه‌ای را به همراه داشت
این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: «در صورتی که اثبات می‌شد ایران مستقیما در عملیات اخیر نقش داشته است، در ابتدای امر حمله به گروههای مقاومت نزدیک به ایران در دستور کار قرار می‌گرفت و در ادامه می‌توانست دامنه جنگ به ایران نیز کشیده شود. به طور حتم تهران نیز دست بسته نبود و این امر می‌توانست به یک منازعه بزرگ تبدیل شود. قطعا چنین رخداد نه به نفع ایران بود و نه به نفع غرب و کشورهای منطقه.»

ایران باید از جنگ اخیر دور بماند
بیگدلی در بخش پایانی اظهارات خود در ارتباط با این پرسش که ایران می‌باید در سطح کوتاه مدت و میان مدت می‌باید چه سیاستی در پیش بگیرد تاکید کرد: «در پاسخ به این پرسش در ابتدا بر این باور هستم که حمله حماس یک اشتباه بود و در بلندمدت می‌تواند موجب تضعیف و از بین رفتن آرمان‌های فلسطین شود. فلسطین مساله‌ای بود که دهه‌ها مورد حمایت همه اقشار هویتی در تمام جهان داشت. اکنون بر این باور هستم بعد از عملیات اخیر، این آرمان در سطح جهانی به هم ریخته است. این‌که تنها یک ضربه وارد شود اما عواقبی همچون خشونت وحشیانه اسرائیل لحاظ نشود یک اشتباه بزرگ است. در سطح دوم، بر این باور هستم که شادمانی ابتدایی از عملیات طوفان الاقصی تا حدود اشتباه بود. باید در آینده از واکنش‌های احساسی امتناع شود. ما باید تلاش داشته باشیم خود را از دایره جنگ اخیر دور نگه داریم.»

نام:
ایمیل:
* نظر: