کد خبر: ۱۱۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در رویدادی اخیرا برگزار شده، سایپا به شکل غیر قابل منتظره‌ای، مدل پلاس شاهین را به نمایش گذاشت. این خودرو در واقع نسخه ارتقا یافته و اتوماتیک شاهین بوده و تغییراتی را در پیشرانه و گیربکس و همچنین امکانات تجربه کرده است.

امیرمسعود عابدین: شاهین پلاس به‌ جز اضافه شدن نشان «پلاس» در نمای عقب، تغییر قابل توجه‌ای را در زمینه طراحی نمای بیرونی به‌خود ندیده است.


اصل مطلب تغییرات مربوط به پیشرانه و گیربکس خودرو است. زیر کاپوت این نسخه جدید، پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی تنفس طبیعی به نام ME۱۶ مگاموتور قرار گرفته که می‌تواند تا ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

انتقال نیرو در نسخه دنده دستی، توسط گیربکس ۵ سرعته دستی ۵F۱۸ و در نمونه اتوماتیک، توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE صورت می‌گیرد. ضمن اینکه پیشرانه شاهین PLUS از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVT بهره می‌برد که باعث بازدهی هرچه بیشتر پیشرانه خواهد شد.

تعلیق جلوی این سدان از نوع مک فرسون است و در بخش عقب آن ساختار نیمه مستقل H وجود دارد. فرمان این خودرو هم از نوع کمکی برقی است.

پیش از این در نسخه معمولی شاهین، پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و ۴ سیلندر قرار داشت که قادر به تولید ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید بود. نام این پیشرانه M۱۵ بوده و گیربکس ۵ سرعته دستی ساخت آیسین ژاپن، وظیفه انتقال قدرت را برعهده داشت.



نمای داخلی شاهین، به جز تغییر در امکانات و برخی آپشن‌ها، تغییر مشهود دیگری نداشته است.

فرمان کمکی برقی، استارت دکمه‌ای، سانروف، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، گرمکن و تنظیم برقی صندلی راننده، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندروید، آینه های تاشو برقی و… از جمله امکانات کلی شاهین پلاس هستند.

این خودرو اکنون در مراحل تست فنی قرار دارد و هنوز خبر موثقی درباره زمان عرضه و قیمت آن وجود ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: