کد خبر: ۱۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در حاشیه جلسه هیئت دولت، چند خودرو هیبرید و برقی از جمله داچیا اسپرینگ برقی معرفی شدند. در ادامه به معرفی خودرو الکتریکی Spring می‌پردازیم.

گجت‌نیوز نوشت:روز ۲۵ مرداد در حاشیه جلسه هیئت دولت از چندرو خودرو هیبرید و تمام برقی رونمایی شد که قرار است در آینده به بازار ایران راه پیدا کنند. یکی از این خودروها که در تصاویر منتشر شده به چشم خورد، داچیا اسپرینگ برقی بود. البته به نظر نمی‌رسد که برنامه‌ای برای واردات این کراس اوور به ایران وجود داشته باشد و گفته می‌شود که با این هدف راهی کشور شده است تا پس از انجام بررسی‌های لازم روی آن، نسخه بومی‌اش ساخته شود. شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، مپنا و کرمان موتور مسئولیت توسعه نسخه بومی این خودرو را بر عهده خواهند داشت.
داچیا اسپرینگ برقی در واقع نسخه ریبج‌شده رنو سیتی K-ZE بر شمرده می‌شود که خود نسخه الکتریکی «رنو کوئید» (Renault Kwid) است. این کراس اوور شهری یا هاچ بک که به‌عنوان یکی از محصولات برقی پایین‌رده ارزان‌قیمت در بازار اروپا عرضه می‌شود، بر پایه پلتفرم CMFA-EV توسعه پیدا کرده است. حالا به مناسبت نمایش داچیا اسپرینگ برقی در جلسه هیئت دولت، در ادامه به معرفی جوانب مختلف «داچیا اسپرینگ الکتریک» (Dacia Spring Electric) نظیر طراحی، مشخصات فنی و… می‌پردازیم.

داچیا اسپرینگ برقی، کراس اوور برقی پیش رو بازار ایران

طراحی نمای بیرونی



خودرو اسپرینگ الکتریکی دارای ۳۷۳۴ میلی‌متر طول، ۱۶۲۲ میلی‌متر عرض و ۱۵۱۶ میلی‌متر ارتفاع است. بین دو محور این خودرو برقی هم ۲۴۲۳ میلی‌متر فاصله وجود دارد و فاصله کف بدنه آن نسبت به سطح زمین برابر با ۱۵۰ میلی‌متر است. در نتیجه، با یک خودرو فوق‌العاده جمع و جور مواجه‌ایم که برای رفت و آمدهای روزانه داخل شهر طراحی و ساخته شده است.


این خودرو داچیا همان زبان طراحی خودروهای شهری جمع و جور دیگر رنو، شرکت مالک خود را دنبال می‌کند. در ناحیه جلو این کراس اوور، جلوپنجره سه بعدی را مشاهده می‌کنیم که چراغ‌های جلو با آن ادغام شده‌اند. در ناحیه کناری پنل‌های تیره دور چرخ‌ها، دستگیره‌های درب معمولی و ستون‌های مشکی قابل رویتند. نمای عقب هم چراغ‌هایی ۴ ضلعی با لبه‌های نرم را در بر می‌گیرد که گرافیک آن‌ها به شکل دو حرف Y کنار گرفته در کنار یکدیگر است و در قسمت سپر دو پنل مشکی و نقره‌ای با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

کابین خودرو برقی Spring



اسپرینگ کابین ساده‌ای دارد که در آن خبری از زرق و برق چینی‌ها نیست. در مرکز داشبورد اسپرینگ برقی یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی متعلق به سیستم مولتی‌مدیا یا اطلاعات و سرگرمی جا گرفته است که از اپل کارپلی و اندروید اوتو پشتیبانی می‌کند. بالای آن دریچه‌های هوا به شکل تقریباً مستطیلی قرار دارند، در حالی که دریچه‌های دو گوشه داشبورد از نوع گرد هستند. زیر همین نمایشگر، کنترل‌های فیزیکی سر راست سیستم‌هایی نظیر سیستم تهویه تعبیه شده است. فرمان هم فرم تقریباً گِرد و چهار پر دارد و پشت آن صفحه آمپر نیمه‌دیجیتال به چشم می‌خورد.

مشخصات فنی داچیا اسپرینگ برقی



همان‌طور که انتظار می‌رود، داچیا اسپرینگ برقی یک خودرو الکتریکی اقتصادی با قوای محرکه حداقلی است که صرفاً رفت و آمدهای سبک داخل شهر را پوشش می‌دهد. این خودرو داچیا از یک موتور الکتریکی با قدرت ۴۴ اسب بخار و گشتاور ۱۲۵ نیوتن متر برای تامین قوای محرکه خود بهره می‌برد و تامین‌کننده انرژی آن هم یک باتری ۲۶.۸ کیلووات ساعتی است. این کراس اوور برقی توانایی پیمودن مسافت ۲۳۰ کیلومتر با یک بار شارژ را دارد و شارژ آن از ۰ تا ۸۰۰ درصد با جریان AC حدود ۵ ساعت زمان می‌برد، در حالی که شارژ نیم ساعته آن با جریان DC هم امکان‌پذیر است.
از پیشرانه ۴۴ اسب بخاری اسپرینگ الکتریکی به‌عنوان یک خودرو شهری نباید انتظار سواری پر جنب و جوش را داشت. در تکمیل همین نکته باید گفت که شتاب‌گیری این خودرو از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹.۱ ثانیه زمان می‌برد و سقف سرعت آن هم از ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت فراتر نمی‌رود.

امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی

در ادامه لیست امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی استاندارد Dacia Spring Electric را مشاهده می‌کنید:
ترمز ABS
کنترل کششکنترل پایداری الکترونیکیترمز اضطراریدستیار شروع حرکت در سربالاییایربگ‌های جلو، کناری و پرده‌ایسیستم رصد باد تایرنمایشگر مرکزی لمسی ۷ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی، اندروید اوتو و بلوتوث۲ پورت USBدرگاه برق ۱۲ ولت

قیمت اسپرینگ الکتریکی



داچیا اسپرینگ برقی در مناطق مختلف اروپا از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا در محدوده قیمت ۲۰ هزار یورو برابر با حدود ۲۲ هزار دلار قرار می‌گیرد. با سفارش آپشن‌های موجود، قیمت آن به ۲۵ هزار دلار هم می‌رسد. این خودرو در واقع جزو محصولات مقرون به صرفه تمام برقی است که برای کاربری سبک داخل شهر با امکانات حداقلی تولید می‌شوند. حال اینکه ورود چنین خودرویی حتی با بومی‌سازی به بازار ایران چقدر جای توجیه دارد، خود بحث دیگری است که به‌صورت کلی بقیه خودروهای معرفی شده در نشست هیئت دولت را در بر می‌گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: