کد خبر: ۱۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بورس در پایان اصلاحات قرار دارد و کم‌کم روند مثبت باز خواهد گشت.




مریم فکری: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته جاری با افت ۰.۷۶ درصدی همراه شد و تا سطح ۲ میلیون و ۲۷۱ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. اما این کاهش در حالی است که طی یک ماه گذشته بازار سرمایه شرایط متزلزلی داشته و یا افزایش خیلی تند و یا ریزش شدید را تجربه می‌کند.

بررسی‌ها هم‌اکنون حکایت از این واقعیت دارد که اوضاع روانی حاکم بر بورس تا حدودی متزلزل شده است و فعالان آن بیش از گذشته تمایل به پیاده کردن استراتژی احتیاط پیدا کرده‌اند. همین امر سبب شده که در ۱۷روز معاملاتی گذشته، ابرکانال ۲.۳ میلیون واحد ۳ بار از دست برود.

بر همین اساس، این نگرانی در میان سهامداران وجود دارد که آیا شرایط سال ۹۹ تکرار خواهد شد؟ در همین خصوص، بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره روند بورس و تزلزل بازار می‌گوید: روند رو به رشدی که قبلا در بازار شاهد بودیم، به این دلیل بود که به دلیل عقب‌ماندگی بورس، نقدینگی دوباره با بازار آشتی کرده است، اما این روند پرشتاب بود.

وی می‌افزاید: سیاست‌گذاران ما مثل همیشه کمی احساس نگرانی کردند که بازار سهام خارج از ضابطه رشد کند، بنابراین تلاش کردند ترمز بورس را بکشند که ناموفق بود. ترمز به این معناست که بتوانند یک مقدار شتاب بازار را آرام کنند، ولی کاری کردند که بازار منفی شد و خود را اصلاح کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: البته از نظر نموداری بازار نیاز به اصلاح داشت و این موضوع بهانه‌ای شد برای این‌که تکنیکالی، شاخص اصلاح خود را تکمیل کند.

صمدی در پاسخ به این پرسش که آیا افت بورس، دستوری بوده است؟ عنوان می‌کند: می‌شود گفت بله، یک جورایی این اصلاح با هدف کنترل بود که یک مقدار شتاب افزایشی بورس را کم کنند، اما متاسفانه کار از دست‌شان در رفت.

وی متذکر می‌شود: فکر می‌کردند پول‌هایی که می‌آید، این‌قدر تمایل بالایی به خرید دارد که هر کاری کنند، باز هم به مسیر خود ادامه می‌دهد، اما دیدند که نقدینگی یک‌دفعه قهر کرد و کنار نشست تا وضعیت را ببیند چه می‌شود. این در شرایطی است که شاخص نیاز به اصلاح داشت، بنابراین این وضعیت بهانه‌ای شد که اصلاح یک مقدار عمیق‌تر شود.

اتفاقات سال ۹۹ تکرار می‌شود؟

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: این‌که بگوییم برای بازار دوباره دارد اتفاقات سال ۹۹ را تکرار می‌کند، باید بگویم این‌گونه نیست. شرایط واقعا متفاوت است و بورس هم در این مدت داشت عملا عقب‌ماندگی خود را جبران می‌کرد؛ ضمن این‌که یک‌سری اتفاقات مثبت در حال وقوع است.

صمدی می‌افزاید: اولین اتفاق، در زمینه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری است که شاهد بودیم قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شده و هم‌اکنون در شورای نگهبان باید مصوب شود.

وی با اشاره به واردات خودروهای کارکرده، تصریح می‌کند: همه این عوامل باعث می‌شود که التهاب بقیه بازارها کاسته شود و نقدینگی از آن بازارها کنار رود و سمت بازار سرمایه بیاید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: داستان برجام و سیاست‌گذاری خارجی یک مقدار قوی‌تر و جدی‌تر شده و قطعا برنده این اتفاقات بازار سرمایه است. هر چقدر جلوتر می‌رویم، اخبار مثبت و بیشتری در حوزه سیاست خارجی منتشر می‌شود.

صمدی عنوان می‌کند: پیش از این توافق عربستان را داشتیم و اتفاقا رشد بازار سرمایه تقریبا همزمان با توافق با عربستان بود که شتاب آن به یک‌باره بیشتر شد. این نشان می‌دهد که بورس به تنش‌زایی واکنش مثبت نشان می‌دهد. در ادامه توافق با آژانس اتفاق افتاد و بحث توافق با مصر را در پیش داریم و از همه مهم‌تر، تبادل زندانیان، سیگنال‌های مثبتی را می‌دهد احتمالا برجام احیا شود.

وی متذکر می‌شود: ما یک سری صنایعی در بازار سرمایه داریم که صنایع برجامی می‌گوییم؛ مثل بانکی‌ها، خودرویی‌ها یا حمل‌ونقلی‌ها. این‌ها به طور قطع اگر قرار باشد برجام احیا شود، به ویژه گروه بانکی که نسبت به همه گروه‌ها عقب مانده بود، بازدهی مثبتی خواهند داشت.

روند مثبت بورس بازمی‌گردد

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: این‌که بگوییم بازار دچار یک بحران مثل سال ۹۹ شده، اشتباه است. بازار سرمایه اصلاح لازم داشت، ولی کاری که دولت کرد یا هر نهاد دیگری که تصمیم گرفت، باعث شد که این اصلاح یک مقدار عمیق شود و طولانی شود.

صمدی می‌افزاید: البته من فکر می‌کنم در پایان اصلاحات قرار داریم و کم‌کم روند مثبت باز خواهد گشت. احتمالا بعد از تعطیلات شاهد این خواهیم بود که بازار بتواند آرام آرام به روند مثبت خود بازگردد.

وی عنوان می‌کند: شاهد مثال هم این‌که هم‌اکنون هر عرضه اولیه‌ای که انجام می‌شود، با اقبال خوبی روبه‌رو می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: