کد خبر: ۱۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سلطان عمان روز گذشته در صدر یک هیات عالیرتبه وارد تهران شد؛
پس از چند هفته مباحثه و تبادل نظر پیرامون تاثیرات سفر مهم سلطان عمان به تهران، سلطان هیثم بن طارق، دیروز –یک‌شنبه- وارد تهران شد. بسیاری از ناظران سیاسی این سفر را دارای اهمیت فوق العاده ارزیابی کرده و از آن به عنوان نقطه عطفی برای تعیین آینده پرونده هسته‌ای ایران و حتی صلح منطقه‌ای یاد می‌کنند.



گروه سیاسی: پس از چند هفته مباحثه و تبادل نظر پیرامون تاثیرات سفر مهم سلطان عمان به تهران، سلطان هیثم بن طارق، دیروز –یک‌شنبه- وارد تهران شد. بسیاری از ناظران سیاسی این سفر را دارای اهمیت فوق العاده ارزیابی کرده و از آن به عنوان نقطه عطفی برای تعیین آینده پرونده هسته‌ای ایران و حتی صلح منطقه‌ای یاد می‌کنند. اکنون باید دید که در سفر دو روزه سلطان عمان به تهران چه مذاکرات و پیام‌هایی ردوبدل خواهد شد و آیا این سفر می‌تواند دگردیسی بزرگی را در تحولات ایجاد کند یا خیر؟
به گزارش «تجارت»، سلطان عمان با استقبال معاون اول رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد، وارد تهران شد. ، هواپیمای هیثم بن طارق سلطان عمان دیروز در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و وی مورد استقبال معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت. محمد مخبر عصر دیروز (یکشنبه) در فرودگاه مهرآباد ورود هیثم بن طارق و هیات همراه برای سفری دو روزه به ایران را خوشامد گفت و با اشاره به روابط دیرینه و ظرفیت های گسترده دو کشور، اظهار امیدواری کرد این سفر برای دو ملت ایران و عمان و کشورهای منطقه منشا خیر و برکت باشد.
سلطان عمان در ادامه مورد استقبال رسمی رئیس جمهور اسلامی ایران قرار گرفت. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که طی دو روز اقامت در تهران برنامه های فشرده ای خواهد داشت. گفت و گو و رایزنی درباره روابط میان ایران و عمان و امضای چند سند همکاری در راستای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی از جمله اهداف مهم سفر دو روزه سلطان عمان به تهران است.
قبل از انجام سفر سلطان عمان، بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در آستانه سفر هیثم بن طارق، پادشاه این کشور به تهران در صفحه توییتر خود نوشت: سفر تاریخی پادشاه عمان به جمهوری اسلامی ایران بازتاب دهنده اهتمام سران دو کشور برای تعمیق روابط سودمند دوجانبه و همچنین اهمیت دادن به مشورت در سطح سران در خصوص بسیاری از مسائل منطقه و جهان در راستای حمایت از صلح و ثبات و شکوفایی است.
همچنین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط با تاکید بر اهمیت سفر سلطان عمان به تهران و تاثیر آن بر روابط میان دو کشور و منطقه خاطرنشان کرد: عمان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد. علی نجفی خشرودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان در گفت‌وگو با روزنامه مسقط دیلی اظهاراتی را درباره روابط میان تهران و مسقط و سفر قریب‌الوقوع سفر هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به ایران بیان کرد. وی اظهار داشت: سفر هیثم بن طارق به تهران و دیدارش با رهبری ایران سطح بی سابقه‌ای از مشارکت و همکاری میان دو ملت را تقویت خواهد کرد.
سفیر ایران در ادامه با اشاره به روابط تاریخی و ممتاز ایران و عمان، بر هماهنگی و رایزنی مستمر در زمینه مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد و گفت: علاوه بر این، هر دو کشور در مورد مسائل اقتصادی و سیاسی که به نفع مردمشان است، گفت‌وگوهای مفیدی انجام خواهند داد. نجفی خشرودی همچنین با تحسین تلاش‌های مشترک برای تقویت ارتباطات هوایی و دریایی میان دو کشور گفت: انتظار می‌رود این تحولات تأثیر قابل توجهی در تقویت مبادلات تجاری و اقتصادی بین تهران و مسقط داشته باشد.
این دیپلمات کشورمان بر تأثیرات مثبت معافیت شهروندان هر دو کشور از شرایط روادید سفر تاکید و خاطر نشان کرد: این سیاست نه تنها گردشگری را تسهیل کرده است، بلکه منجر به افزایش تعداد پروازهای روزانه میان ایران و عمان شده و روابط تجاری را بیش از پیش تقویت کرده است. وی به‌علاوه تاکید کرد که عمان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد، زیرا رهبر معظم انقلاب همواره از نقش متوازن و تاثیرگذار مسقط در منطقه و جهان تمجید می‌کنند.
در سطحی دیگر، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه پیشین ایران در آستانه سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور گفت که روابط تهران و مسقط تاریخی و ریشه دار و مستحکم است و این واقعیتی است که هیچ شک و تردیدی در آن وجود ندارد. وی گفت: زمانی که در مورد روابط ایران و عمان صحبت می کنم به یاد روزهایی می افتم که وزیر خارجه کشورم بودم، در آن زمان سعادت آن را داشتم که برای چندین بار با سلطان قابوس بن سعید، پادشاه فقید عمان دیدار کنم. من از نزدیک شاهد اهتمام و تلاش های خستگی ناپذیر وی در زمان مذاکرات ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق با وساطت مسقط بودم.
علی اکبر صالحی ادامه داد: ما اکنون آماده استقبال از سلطان هیثم بن طارق، پادشاه کنونی عمان هستیم و ایشان بهترین جانشین برای آن پادشاه فقید است، ما امیدهای زیادی داریم که نتایج این سفر به سود ملت دو کشور و تمام منطقه خواهد بود. وزیر خارجه پیشین ایران تاکید کرد: امیدواریم که تماس ها و سفرهای متقابل میان مسئولان دو کشور در تمامی سطوح و در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تداوم داشته باشد و آرزوهای دو ملت دوست در طول تاریخ محقق شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: