کد خبر: ۱۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سخنگوی دستگاه دیپلماسی: سیاست جدی ایران حل و فصل سوء تفاهم‌ها با آژانس است
روند مذاکرات احیای برجام در چند ماه اخیر با تعلیق بزرگ همراه شده و تا کنون تلاش‌ها برای گشودن گره اختلاف‌نظرها با نتیجه همراه نشده است. غرب به رهبری آمریکایی‌ها، همچنان بر طبل تحریم و ضدیت تمام‌عیار با تهران می‌کوبد اما نکته قطعی این است که تداوم وضعیت موجود در راستای منافع هیچ یک از طرفین نخواهد بود.




گروه سیاسی: روند مذاکرات احیای برجام در چند ماه اخیر با تعلیق بزرگ همراه شده و تا کنون تلاش‌ها برای گشودن گره اختلاف‌نظرها با نتیجه همراه نشده است. غرب به رهبری آمریکایی‌ها، همچنان بر طبل تحریم و ضدیت تمام‌عیار با تهران می‌کوبد اما نکته قطعی این است که تداوم وضعیت موجود در راستای منافع هیچ یک از طرفین نخواهد بود. در جدیدترین موضوع‌گیری همانند رویکردهای سابق، کشورمان آمادگی خود را برای حل مساله پیچیده تعلیق در مذاکرات اعلام کرده است.
به گزارش «تجارت»، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمامان دیروز –دوشنبه- در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد برخی گزارش‌ها در مورد نصب دوربین‌های جدید آژانس گفت: سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
کنعانی ادامه داد: همانطور که مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کرده اند، سیاست بر این است که اجازه ندهیم موضوعات مربوط به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در قالب موضوعات ادعایی که مطرح می شود، به یک مانع در روند همکاری های جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شود. وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در نقشه راهی که در چارچوب سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران انجام شد، در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و رو به جلو می رویم؛ اطلاعات جزئی را سازمان انرژی اتمی هر زمان که مناسب بداند، ارایه خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: به طور عام ما روند را خوشبختانه به سمت پیشرفت و رو به جلو می بینیم. وی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات رفع تحریم ها گفت: هم اکنون گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های متنوع ارتباطی برقرار است. امیدواریم اراده سیاسی به امکان فنی اضافه شود و شاهد بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام باشیم. کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تحریم های احتمالی علیه ایران گفت: ما مایل به اقدام بر اساس پیش فرض ها نیستیم و ایران نشان داده است که برای حفظ حقوق ملت ایران جدیت خود را نشان داده است و همانطور که اعلام کردیم، فعالیت های ایران صلح آمیز است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از گذشت پنج سال، آیا احیای برجام از نظر فنی امکان پذیر است، گفت: از نظر فنی و دیپلماتیک هر دو امکان پذیر است و با همین نگاه است که مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های توافق برجام صورت گرفته است و توافق‌های خوبی هم انجام شد که طرفین می‌توانند به مرحله جمع‌بندی مذاکرات و اجرای آن برگرداند اما طرف‌های مقابل و مشخصاً دولت آمریکا در این زمینه تعلل‌هایی انجام داد.
کنعانی بیان کرد: هم اکنون گفت‌وگو و تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های متنوع ارتباطی برقرار است بنابراین نفس استمرار گفت‌وگوها و پیام‌ها از طریق واسطه و طرف‌های موثر به این معناست که همه طرف‌ها از منظر فنی بازگشت طرف‌ها به توافق را امکان پذیر می‌دانند. امیدوار هستیم اراده سیاسی هم به این امکان فنی ملحق شود و شاهد بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها مشخصا دولت آمریکا به روند اجرای برجام باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل در صورت افزایش سطح غنی‌سازی ایران گفت: ما مایل نیستیم با پیش‌فرض‌ها و پیش‌بینی‌ها درباره اتفاقاتی که ممکن است بیفتد یا مواضعی که ممکن است در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، قضاوت و پیشاوری کنیم و بر مبنای آن اقدام کنیم. کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که در حفظ و صیانت از حقوق ملت ایران جدیت و قاطعیت لازم را دارد و همواره خطوط قرمز خود را در روند مذاکرات و دستیابی به حقوق حقه ملت ایران مورد توجه قرار داده و از آن عبور نکرده است.
وی بار دیگر با تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز، آن را مبتنی بر چارچوب‌ همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران دانست.
همزمان با اظهارات کنعانی، یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای در نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای آن، مدعی شد که با توجه به موانع فنی ایجاد شده و شرایط وخیم‌تر سیاسی، احیای این توافق پس از خروج آمریکا از آن سخت‌تر شده است.
نشریه فارن پالیسی درباره کارکرد توافق هسته‌ای در زمینه حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران(برجام)، با اشاره به خروج دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از این‌ توافق در سال ۲۰۱۸ که با بازگردانی تحریم‌های پیشین و اعمال تحریم‌های جدیدتر همراه بود-اقدامی که در پاسخ، ایران را به ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای واداشت-در گزارشی نوشت: اگرچه، احیای برجام بیش از پیش غیرمحتمل شده است، فهم کارآیی آن و این که چه چیزی از دست رفته است، برای تلاش‌های جهانی آینده در زمینه منع اشاعه تسلیحات اتمی ضرورت دارد.
فارن پالیسی در ادامه نوشت: منتقدان می‌گویند این توافق به دلیل به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم پراغماض و آسان‌ بود؛ از طرفی دیگر، به دلیل گنجانده شدن بندهای غروب در آن، بسیار محدود و به دلیل عدم پرداختن به دیگر فعالیت‌های ایران مانند برنامه موشکی ایران و حمایت آن از گروه‌های متخاصم خاورمیانه، بیش از حد خلاصه بود. این در حالی است که مدافعان آن تاکید دارند که این توافق نظارت و راستی‌آزمایی بی‌سابقه برنامه هسته‌ای ایران را میسر ساخت. هر دو طرف توجه کمتری به تاثیر این توافق بر توانمندی‌های هسته‌ای واقعی ایران داشته‌اند.
این گزارش می‌افزاید: کسانی که برجام را به عنوان توافقی ضعیف رد می‌کنند، از این که چه چیزی این توافق را از منظر موضوع منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای موثق و ارزشمند می‌سازد، چشم‌پوشی می‌کنند. ما باید به جای وقت صرف کردن روی آن دسته از ویژگی‌های برجام که بازگشت‌پذیرند، باید روی این تمرکز کنیم که چه چیزی واقعا آن را به توافقی بی‌مانند تبدیل کرده بود. موفق شدن در بازگردانی یک برنامه هسته‌ای پیشرفته‌تر به حالت قبل غیرمعمول است. اما برجام به نوعی توانست این کار را بکند.

نام:
ایمیل:
* نظر: