کد خبر: ۱۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
به گزارش «جوان»، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳، بی‌بی‌سی فارسی پیامی صوتی منتشر کرد که در آن علیرضا اکبری می‌گفت شکنجه شده و وادارش کرده‌اند مقابل دوربین به جرم‌های ناکرده اعتراف کند؛ روایتی که در فضای سیاسی سه ماه و نیم قبل علیه ایران، بلافاصله فراگیر شد.



به گزارش «جوان»، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳، بی‌بی‌سی فارسی پیامی صوتی منتشر کرد که در آن علیرضا اکبری می‌گفت شکنجه شده و وادارش کرده‌اند مقابل دوربین به جرم‌های ناکرده اعتراف کند؛ روایتی که در فضای سیاسی سه ماه و نیم قبل علیه ایران، بلافاصله فراگیر شد. سه روز بعد، در ۱۴ژانویه، قوه قضائیه اعلام کرد که علیرضا اکبری به جرم جاسوسی اعدام شده است؛ اقدامی که دولت بریتانیا آن را محکوم کرد و سفیر خود را از ایران فراخواند و رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفت که از شنیدن خبر اعدام او «وحشت‌زده» شده است. جز بریتانیا، تعدادی از کشور‌های اروپایی از جمله هلند، فرانسه و آلمان نیز با احضار سفیران جمهوری اسلامی ایران در پایتخت‌های خود، این اعدام را «سیاسی» خواندند و آن را محکوم کردند. یورونیوز، تهران را متهم کرد که «ویدئو‌هایی یکسان و منقطع شده از (اعترافات) علیرضا اکبری» منتشر کرده و ایندیپندنت فارسی نوشت که «تندرو‌های داخل ایران قصد دارند بر سر این موضوع با بریتانیا مقابله کنند.»
حالا به فاصله سه ماه و نیم از اعدام اکبری، روزنامه نیویورک‌تایمز در یک گزارش تحقیقی که در آن با مقامات اطلاعاتی و امنیت ملی کنونی و سابق و دیپلمات‌های ارشد امریکایی، بریتانیایی، اسرائیلی، آلمانی و ایرانی گفتگو کرده، نوشته که دولت بریتانیا در آوریل ۲۰۰۸ اطلاعات هسته‌ای ایران را از طریق علیرضا اکبری که «در سطوح بالا به اسرار هسته‌ای و دفاعی» ایران دسترسی داشت، به اسرائیل و سایر آژانس‌های اطلاعاتی کشور‌های دوست منتقل کرده است. مقامات گفته‌اند اکبری مدت‌ها یک زندگی دوگانه داشت. او برای عموم، یک متعصب مذهبی و شاهین سیاسی، یک فرمانده ارشد نظامی سپاه پاسداران و معاون وزیر دفاع بود که بعد‌ها به لندن نقل مکان کرد و وارد بخش خصوصی شد، ولی هیچ وقت اعتماد رهبران ایران را از دست نداد. به نوشته نیویورک‌تایمز، او از سال ۲۰۰۴، شروع به در میان گذاشتن اسرار هسته‌ای ایران با اطلاعات بریتانیا کرد.
دو منبع ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران که نیویورک‌تایمز مدعی دسترسی به آنهاست، گفته‌اند که ایران در سال ۲۰۱۹ با کمک مقامات اطلاعاتی روسیه متوجه شد که اکبری اطلاعات سایت فردو در اعماق کوه‌های نزدیک تهران را به بریتانیا منتقل کرده است، سایتی که انتشار اطلاعات آن در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ انجام شد. نیویورک‌تایمز همچنین از قول مقام‌های ایرانی نوشته که اکبری علاوه بر افشای اسرار هسته‌ای و نظامی، هویت و فعالیت بیش از ۱۰۰ مقام را از جمله محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای ایران که اسرائیل در سال ۲۰۲۰ او را ترور کرد، فاش کرده است.
تاریخ‌های ۸ ویدئو درست بودند

نام:
ایمیل:
* نظر: