«علي ربيعي»، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دولت يازدهم و سخنگوي دولت دوازدهم درباره اينكه چرا امروز تفكرات مختلف نميتوانند مانند دوران بعد از پيروزي انقلاب حرفهاي خود را بيان كنند، اظهار داشت: ميخواهم بگويم دچار انحراف شديم.
«علي ربيعي»، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دولت يازدهم و سخنگوي دولت
دوازدهم درباره اينكه چرا امروز تفكرات مختلف نميتوانند مانند دوران بعد
از پيروزي انقلاب حرفهاي خود را بيان كنند، اظهار داشت: ميخواهم بگويم
دچار انحراف شديم. قرار بود كه به گفته شهيد مطهري فلسفه ماركس را يك
ماركسيست در دانشگاه درس دهد. قرار بود هركسي اسلحه برداشت و آدم كشت و خون
كسي را ريختن، اين خط قرمز باشد. خب شايد اين سوال را هر كسي از من بپرسد،
بگويم من به سهم خودم شرمنده تو هستم. علي ربيعي كه در
برنامه حضور جماران صحبت ميكرد با اشاره به وضعيت دشوار زندگي در گذشته و
دلايل شكلگيري انقلاب اسلامي بيان داشت : نسل من حق داشته است براساس
شرايطي كه آن روزها بوده، انقلاب كند. اصلا انقلاب ساخته نميشود. من
نميدانم چه كساني دنبال اين هستند كه بگويند انقلاب يك پروژه بوده است.
انقلاب مگر مهندسي ميشود؟ اصلا مگر كسي انقلاب را ميسازد؟ انقلاب يك
پديده اجتماعي است. وي به فعاليتهاي جنبش كارگري بعد از
انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: يكي از كارهاي ما بعد از پيروزي انقلاب اين
بود كه فكر ميكرديم به سرعت بايد تشكلسازي كنيم. من اين تشكلسازي را
مديون شهيد بهشتي ميدانم كه توصيه كرد تشكل ايجاد كنيد و تشكل كارگري شما
وراي تشكلهاي سياسي مانند حزب باشد و چيز جدايي را دنبال كنيد. ربيعي
كه يكي از سخنرانان نخستين بزرگداشت روز جهاني كارگر بعد از انقلاب اسلامي
بوده است، درباره آن روز بيان داشت: ۱۱ ارديبهشت ۵۸ مصادف با روز كارگر،
ما هم به عنوان جريان كارگري مشاركت داشتيم. مراسم در ميدان فوزيه سابق و
امام حسين فعلي برگزار شد كه جمعيت عظيمي هم آمده بود. آن روز بنيصدر به
عنوان رييسجمهور، آقاي بهشتي و بنده سخنراني كرديم. وي درباره اينكه چرا
امروز تفكرات مختلف نميتوانند مانند دوران بعد از پيروزي انقلاب حرفهاي
خود را بيان كنند، اظهار داشت: ميخواهم بگويم دچار انحراف شديم. قرار بود
كه به گفته شهيد مطهري فلسفه ماركس را يك ماركسيست در دانشگاه درس دهد.
قرار بود كه هر كسي اسلحه برداشت و آدم كشت و خون كسي را ريختن، اين خط
قرمز باشد. خب شايد اين سوال را هر كسي از من بپرسد، بگويم من به سهم خودم
شرمنده تو هستم.ربيعي گفت: شايد اگر من ۲۳ ساله آن روزها، افكاري كه
امروز دارد در مورد راي افراد بيان ميشود و افكاري كه بيان ميشود كه راي
مردم چه خاصيت و جايگاهي دارد، اگر اينها را آن روز ميگفتند من قطعا آن
موقع در انقلاب مشاركت نداشتم و خيليهاي ديگر مثل من. ما قرائت امام را
ديديم؛ قرائت مطهري را ديديم. من صحبتهاي آسيد عليآقا را شنيدم. از مشهد
سخنراني ايشان ميآمد. وزير اسبق كار خاطرنشان كرد: فلان آقايي كه امروز
مقتدا است و دارد نظريهسازي ميكند، اگر واقعا آن روز ميگفت اين نظريه
هست، معلوم نبود كه چند نفر موافق باشند. با فروريختن بنيانهاي شاه همه
موافق بوديم ولي اينكه چه چيزي ساخته شود، آن چيزي بود كه در آثار اينها
بيرون آمده بود. سياست مزد، بايد يك سياست همهجانبه باشد
وزير اسبق كار با اشاره به وضعيت معيشت كارگران در دوران پيش از انقلاب و
امروز بيان داشت: معناي فقر در دو دوره فرق دارد. اين يك بحث علمي است. در
آن دوره ممكن بود كسي كه تلويزيون نداشت نسبت به كسي كه تلويزيون سياه و
سفيد داشت، احساس فقر كند. ولي به نظر من اگر بخواهيم مقايسه طولي هم داشته
باشيم، كارگرهاي ما هنوز هم سيصد دلار ندارند. ربيعي افزود: من خيلي تلاش
ميكردم كه حقوق كارگري ما از ۳5۰ ـ ۳4۰ دلار كمتر نشود تا زندگي نسبتا
بيمسالهاي را طي كنند. حالا متاسفانه كه از دو سال آخر، ۹9ـ ۹8حتي ۹۷ و
بعد از تحريم ترامپ، ما شغلهايمان هم با كيفيت نبوده است. چه در آن
سالهايي كه دولت دوازدهم شغل ايجاد كرد و چه الان و دستمزدها كامل نيست.
ربيعي بهترين شيوه پاسداري از انقلاب اسلامي را بازگشت به آرمانهاي صدر
انقلاب دانست و تاكيد كرد: بيترديد بايد به اصول اوليه انقلاب بازگرديم.
به همان انتخاباتي كه وعده داده شد برگرديم به همان قرائتهايي كه از
آزاديهاي اجتماعي بود. برگرديم به اينكه بايد كشوري توليدمحور شويم. به
اينكه ما هم نه شرقي و نه غربي هستيم و اين به معني اين است كه با همه كار
ميكنيم و در عين حال زير بار ظلم هم نميرويم. مجري برنامه از ربيعي
درباره اتفاقات تلخ پاييز 1401 طرح پرسش ميكند و آن را با اتفاقات اعتراضي
سالهاي 96 و 98 قياس ميكند. ربيعي در اين خصوص گفت: «در يادداشتهاي
مفصلي در روزنامه اعتماد تفاوت اين قضايا را باز كردهام. قضاياي ۹۶ عليه
دولت روحاني با انگيزه سياسي از مشهد شروع شد كه مثل اثر بومرنگ به كل
سيستم برگشت. اجازه دهيد باز نكنم. چون آثار تحريم را دوستان درك نكردند.
آنها گفتند اينقدر خيابانهاي ايران را داغ ميكنيم كه مردم به خيابان
بريزند. تحريم عليه مردم است و عليه زندگي مردم است. تحريم جانستان است؛
زندگي استان است. تحريم اخلاقسِتان است. متاسفانه تحريم را نديدند. فكر
ميكنند فقط فروش نفت است. تحريم علامت اين است كه آيا تو ميتواني مثل آدم
زندگي كني در يك جامعه و اميد به آينده و گشايش داري؟ در جامعه جهاني عزت
داري يا خير؟ او ادامه داد: يك عده كه ميگفتند تحريمي نيست و شما صبح
تا شب خوابيديد و كار نميكنيد. فشل هستيد و از اين حرفها. صدا و سيما كه
دايم برنامه پخش ميكرد كه يك مقام آگاه اينطور گفت عليه ظريف كه ما
نفهميديم اين مقام آگاه چه كسي بود. گاندو را عليه ظريف ساختند. اصلا
ببينيد اين دولت با چه چيزي مواجه بود؟ اين تحريم آمده بود كه مردم را به
خيابان بريزد. عدهاي ذوق ميكردند كه ترامپ دارد راي ميآورد. من در
خاطراتم نوشتم كه كدام آقا وارد جلسه شد؛ روز چهارشنبه بود و هنوز دو ايالت
مانده بود تا آرايشان مشخص شود؛ به خدا با چهره بشاش داشت ميگفت و
خوشحال بود. من چهره جهانگيري را ديدم كه داشت واميرفت. ربيعي درباره
منشأ رخدادهاي سالهاي 96 و 98 گفت: بحران ۹۶ را از مشهد راه انداختند.
اتفاقا من هنوز وزير بودم. آن دوستاني كه در مشهد شعارهاي اول را دادند،
ديگر فكر نميكردند كه جامعه تحريمزده چنين ظرفيتي امروز در آن وجود دارد و
شهرها شلوغ شد.