کد خبر: ۱۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
امیرعبداللهیان: ایران آماده همکاری برای حل بحران انرژی و برق در لبنان است
در شرایطی که بعد از تنش‌زدایی میان ایران و عربستان، موجی از تنش‌زدایی منطقه را در بر گرفته و امیدها برای حل بحران‌های منطقه‌ای به اوج رسیده است، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دور جدید سفر منطقه‌ای خود بعد از یمن، عازم کشور لبنان شد. اهمیت این سفر بیشتر از این بُعد است که این دو کشور به عنوان نامزدهای اصلی همکاری میان تهران و ریاض بعد از تنش‌زدایی اخیر شناخته می‌شدند.



گروه سیاسی: در شرایطی که بعد از تنش‌زدایی میان ایران و عربستان، موجی از تنش‌زدایی منطقه را در بر گرفته و امیدها برای حل بحران‌های منطقه‌ای به اوج رسیده است، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دور جدید سفر منطقه‌ای خود بعد از یمن، عازم کشور لبنان شد. اهمیت این سفر بیشتر از این بُعد است که این دو کشور به عنوان نامزدهای اصلی همکاری میان تهران و ریاض بعد از تنش‌زدایی اخیر شناخته می‌شدند.
به گزارش تجارت، امیرعبداللهیان در سفر دو رزوه خود به لبنان، روز چهارشنبه وارد این کشور شد. رئیس دیتگاه دیپلماسی کشورمان، روز پنجشنبه با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان و عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در جریان دیدار از بیروت با نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حوزه همکاریهای دوجانبه، بر ضرورت گسترش مناسبات دو کشور در حوزه های مختلف خصوصا در بخش همکاری‌های اقتصادی - تجاری و با توجه به ظرفیت‌های موجود برای ارتقای همکاری‌ها تاکید کرد.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری برای حل بحران انرژی و برق در لبنان است و حاضر است تجربیات و کمک‌های فنی خود در زمینه احداث و راه اندازی نیروگاه های برق و نیز تعمیر و نگهداری در این حوزه را در اختیار لبنان قرار دهد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران را از ثبات و استقرار در لبنان و پشتیبانی از دولت، ملت، مقاومت و ارتش لبنان مورد تاکید قرار داد.
امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد مسائل لبنان از جمله انتخاب رییس جمهور و تکمیل فرایند سیاسی در این کشور باید توسط خود لبنانی ها و از طریق گفتگو و توافق میان جریان‌های سیاسی لبنانی مدیریت و حل شود و کمک ها و ابتکارهای خارجی در صورتی که با حسن نیت همراه بوده و مورد تایید دولت و مردم لبنان باشند، می تواند در راستای حمایت از انتخاب لبنانی ها و نه دخالت در امور لبنان صورت گیرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار همچنین دیدگاه کشورمان در خصوص تحولات فلسطین، یمن، سودان، افغانستان و اوکراین را تشریح کرد.
نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان نیز در این دیدار ضمن با اهمیت توصیف کردن مناسبات فی‌مابین و تشریح وضعیت جاری در لبنان و استقبال مجدد از توافق اخیر تهران و ریاض، ارزیابی خود را از تاثیرات مثبت این رویداد بر موضوعات منطقه‌ای مطرح ساخت.
میقاتی ایران را کشوری مهم در منطقه دانست و ضمن قدردانی از مواضع سازنده تهران در قبال لبنان، بر اهمیت مناسبات موجود تاکید کرد.
در سطحی دیگر، امیرعبداللهیان با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی خود، گفت: در نشست امروز درباره مسائل دوجانبه و وضعیت داخلی لبنان و موقعیت مهم منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کردیم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران جز خیر برای لبنان نمی‌خواهد، گفت: مقامات و احزاب سیاسی لبنان از توانمندی و شایستگی لازم برای اتفاق نظر در انتخاب رئیس جمهور برخوردارند.
امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه توافق و انتخاب بین تمام گروه‌های لبنانی حمایت می‌کند و همه طرف‌های خارجی را هم دعوت می‌کند بدون دخالت در امور لبنان به این انتخاب احترام بگذارند.
وزیر امورخارجه با بیان اینکه درباره همکاری‌های همه‌جانبه ایران و لبنان گفت‌وگو کردیم، گفت: در دیدار با همتای لبنانی خود بر آمادگی ایران برای تقویت هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی، تجاری، گردشگری را مورد تأکید قرار دادیم.
وی افزود: همچنین درباره توافق اخیر ایران و عربستان، شرایط فلسطین، تحولات اوکراین، افعانستان سودان و لیبی با همتای لبنانی خود گفت‌وگو کردم.
امیرعبداللهیان گفت: روز جمعه کنفرانس مطبوعاتی در محل سفارت ایران برگزار و جزئیات بیشتری اعلام خواهد شد.
همچنین، حسین امیر عبداللهیان در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفر خود به این کشور عربی گفت: در بیروت هستیم تا بار دیگر حمایت قوی جمهوری اسلامی ایران را از ملت، دولت، ارتش و مقاومت در لبنان اعلام کنیم.
این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که این سفر فرصتی است برای مشورت‌های بیشتر با مقامات لبنان در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، تصریح کرد: تحولات جدیدی در منطقه در هفته‌های اخیر به وقوع پیوسته است و نتیجه آن را برای منطقه، جهان اسلام و از جمله لبنان خیر می‌دانیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در قبال تنش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای همواره از گفت‌وگو و مصالحه حمایت کرده است و جنگ و درگیری را راه‌حل نمی‌داند، ادامه داد: ما از درگیری‌های نظامی در کشور مسلمان سودان نگران هستیم. ما به همه تلاش‌های خود برای تمرکز و تقویت صلح در منطقه از جمله در افغانستان، یمن، اوکراین، سودان و لیبی ادامه خواهیم داد.
امیر عبداللهیان همچنین افزود: در خصوص مناسبات دوجانبه تهران و بیروت، ایده‌ها و ابتکاراتی برای بهبود وضعیت در لبنان داریم که در دیدارهای فردا با مقامات کشور لبنان به مشورت خواهیم گذاشت. وزیر خارجه در پایان صحبت های حود تاکید کرد: در شرایط جدید منطقه و در شرایط مثبت و سازنده پیش رو، ما امنیت، رفاه و پیشرفت لبنان را امنیت، رفاه و پیشرفت منطقه و ایران می‌دانیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: