کد خبر: ۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بازارهای مالی جهانی روزهای سخت و پراضطرابی را پشت سر می گذارند. نگرانی هایی عمیق در خصوص بروز رکود در اقتصاد آمریکا وجود دارد و این موضوع از عصر چهارشنبه گذشته موجب ریزش شاخص های بورس این کشورشد.

بازارهای مالی جهانی روزهای سخت و پراضطرابی را پشت سر می گذارند. نگرانی هایی عمیق در خصوص بروز رکود در اقتصاد آمریکا وجود دارد و این موضوع از عصر چهارشنبه گذشته موجب ریزش شاخص های بورس این کشورشد. با این ترتیب مهم ترین دستاورد دوران ترامپ که رونق  اقتصادی در این کشور است ، در فاصله 16 ماه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مواجهه ترامپ با رقبای سرسخت اش در معرض تهدید قرار گرفت. جنگ تجاری، افزایش شدید نرخ بهره کوتاه مدت و پیشی گرفتن آن از نرخ بهره بلندمدت (وارونگی بازدهی اوراق قرضه)، سیاست های یک جانبه و افراطی ترامپ، وضعیت برگزیت، رکود فصلی در آلمان و بسیاری دیگر از نشانه ها، بازارهای مالی را نگران کرده و موجب ریزش چندین بورس بزرگ آمریکا و اروپا طی روزهای اخیر شده است. در پی این اتفاقات، قیمت نفت هم نزولی شده است.
در این باره، پارس تودی در تحلیلی ضمن اشاره به وارونگی بازدهی اوراق قرضه و سقوط شدید ارزش معاملات در بازار بورس وال استریت، این موارد را هشداری برای وقوع رکودی دیگر در اقتصاد ایالات متحده دانست. پایگاه اینترنتی پولیتیکو نیز با اشاره به سقوط شدید ارزش معاملات در بازار بورس وال استریت طی روز چهارشنبه اعلام کرد: «توفانی که امروز و در جریان کاهش شدید ارزش معاملات در وال استریت روی داد هشدار برای وقوع رکودی دیگر در اقتصاد آمریکاست.»
بعدازظهر چهارشنبه بازارهای سهام آمریکا وضعیت قرمز پیدا کرد و شاخص سهام شرکت‌های برتر صنعتی موسوم به «داوجونز» 452 واحد پایین آمد. با افزایش احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا و نیز آلمان، قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه برنت هم حدود دو دلار کاهش یافت و به 59 دلار و 32 سنت رسید. گفتنی است، سقوط بورس های اروپایی روز پنج شنبه هم ادامه یافت. شبکه خبری سی ان ان رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در قبال اقتصاد این کشور که در سایه رکود قرار دارد، خطرناک توصیف کرد. تحلیل گران اقتصادی معتقدند ترامپ با دامن زدن به جنگ تجاری به ویژه با چین، شوک قوی به اقتصاد آمریکا وارد کرده است که وزارت خزانه داری و بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) هم قادر به کنترل آن نخواهند بود.
گفتنی است، ترامپ که تهدید کرده بود از ابتدای سپتامبر تعرفه های جدیدی بر کالاهای چینی وضع خواهد کرد، با آشکار شدن نشانه های رکود تصمیم خود را به تاخیر انداخت. به گزارش تسنیم، همزمان سازمان تجارت جهانی نیز چراغ سبزی به پکن برای اعمال تحریم های تلافی‌جویانه نشان داد. همچنین چین از آمریکا به این سازمان شکایت و ترامپ هم تهدید کرده است که از این سازمان خارج خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: