با پایان اغتشاشاتی که به بهانه فوت مهسا امینی شروع شده بود، خطبههای نماز جمعه عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان تبدیل به سوژه رسانههای ضدانقلاب شده است و عبدالحمید هر هفته در تریبونهای نماز جمعه با موضعی خلاف امنیت و مصالح عمومی خوراک رسانهای این جریان را تامین میکند.
گروه سیاسی: با پایان
اغتشاشاتی که به بهانه فوت مهسا امینی شروع شده بود، خطبههای نماز جمعه
عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان تبدیل به سوژه
رسانههای ضدانقلاب شده است و عبدالحمید هر هفته در تریبونهای نماز جمعه
با موضعی خلاف امنیت و مصالح عمومی خوراک رسانهای این جریان را تامین
میکند. روز جمعه هفته گذشته که بسیاری از اقشار مختلف مردم ایران و
جهان در حال راهپیمایی روز قدس و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه
مردم مظلوم فلسطین بودند، اسماعیل زهی در سخنانی گفت: «به فکر نابودی
دیگران نباشید، پیامبر با یهودیها صلح کرد!». وی با تحریف فرمایشات پیامبر
و بدون اشاره به فتح قلعه خیبر، انجام چند جنگ با یهودیان خیانتکار و
تاراندن آنها از اطراف مدینه به دستور پیامبر(ص) خواستار صلح با رژیم
اشغالگر قدس شد. عبدالحمید در خطبههای نماز جمعه 9 بهمن ماه سال گذشته
نیز بدون اشاره و توجه به جنایت صهیونیستها در جنین و به شهادت رساندن
تعدادی از مردم فلسطین گفت: «حکومت اسرائیل و مردم فلسطین باید صلح کنند و
فلسطینیها به یک حکومت مستقل برسند. فلسطین باید سرزمین مستقل خود و
اسرائیل نیز حکومت و سرزمین مستقل خود را داشته باشد». طرح تشکیل ۲ دولت و ۲
حکومت که عبدالحمید به آن اشاره میکند، یک طرح آمریکایی - اسرائیلی است
که با توافق شوم اسلو (که دامی برای مقاومت مسلحانه فلسطین بود) مطرح شد
ولی به شکست انجامید. مشروعیتبخشی عبدالحمید به اسرائیل در حالی است که او
در گذشته مواضعی ضدصهیونیستی داشته و مدافع مردم فلسطین بوده است. *
مواضع ضداسرائیلی امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان در روز قدس سال
1399 گفت: «حتی یک وجب از خاک فلسطین نباید به اسرائیل ملحق شود». وی حتی
طرح الحاق بخشی از کرانه باختری رود اردن به اسرائیل را «بیعدالتی بزرگ»
دانست و گفت: «طرح الحاق بخشهایی از کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل
که یکی از طرحهای آمریکاست، یک ظلم، اجحاف و بیعدالتی بزرگ است».
اسماعیل زهی اردیبهشتماه سال ۹۶ نیز در جمع مردم چابهار در مواضعی
ضدصهیونیستی گفته بود: «منشأ تمام بحرانهای جهانی، اشغال فلسطین و ظلمها و
زورگوییهایی است که علیه ملت فلسطین انجام میگیرد. تا زمانی که مساله
فلسطین حل نشود، بحرانهای منطقه مهار نخواهد شد. برای پایان دادن به
بحرانها ابتدا باید مساله فلسطین حل شود». عبدالحمید در خطبههای
نماز جمعه دوم تیرماه ۹۶ نیز که با روز قدس همزمان بود، ضمن قدردانی از
مردم ایران بابت حضور در راهپیمایی روز قدس گفته بود: «رژیم نامشروع
صهیونیستی چند دهه است یک کشور اسلامی را به اشغال خود درآورده است و به
هیچ منطق، مذاکره و گفتمانی هم پایبند نیست. مسیر و بنای رژیم صهیونیستی بر
افراطگرایی، تندروی و اشغالگری است. واقعا جای تعجب و تاسف است دنیایی که
مدعی رعایت حقوق بشر بوده و ادعای توسعه و پیشرفت را دارد چگونه بدون هیچ
دلیل موجهی از یک رژیم اشغالگر، متجاوز و قاتل حمایت میکند؟» او در
خطبههای نماز جمعه هفدهم آذرماه سال ۹۶ نیز در واکنش به اقدام آمریکا در
شناسایی بیتالمقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، با انتقاد از
رئیسجمهور وقت آمریکا گفته بود: «دولت و کشور آمریکا بدون هیچ توجهی به
احساسات و حقوق ملت فلسطین و سایر مسلمانان جهان، در کنار یهودیان و
صهیونیستها قرار میگیرند و با توسل به زور میخواهند سرزمین فلسطین را
برای همیشه به نام خودشان ثبت و ضبط کنند. بنده از تریبون نماز جمعه در
یکی از کشورهای اسلامی به آمریکا و اسرائیل هشدار میدهم بازی بسیار
خطرناکی را آغاز کردهاید. شما مسلمانان را وادار میکنید به «جهاد»
برخاسته و در مقابل شما بایستند. شما هستید که منطقه را ناامن کرده، صلح و
امنیت را به مخاطره میاندازید». عبدالحمید ادامه داده بود:
«رئیسجمهور و سایر سیاستمداران آمریکا بدانند این تصمیم ترامپ سبب وحدت،
انسجام و بیداری جهان اسلام خواهد شد. امت اسلامی باید از خواب غفلت بیدار
شود، زیرا دشمنان اسلام میخواهند قبله اول مسلمانان را برای همیشه تصاحب و
عبادتگاه خودشان را در آنجا بنا کنند؛ در این صورت در بیتالمقدس دیگر
جایی برای مسلمانان نخواهد بود که در آنجا به عبادت و نیایش بپردازند. اگر
مسلمانان در مقابل دشمنانشان ید واحد نباشند قبله اول را از دست خواهند
داد. اگر دولتها و کشورهای اسلامی در مقابل آمریکا و اسرائیل با هم متحد
نشوند، ملتهای اسلامی حتما در مقابل آنان متحد شده و خواهند ایستاد. سران
کشورهای اسلامی بدانند این خواسته ملتهاست که برای مقابله با دشمنان با
یکدیگر متحد شوند تا مسلمانان از این بیشتر شاهد ضربه خوردن به احساسات و
اعتقاداتشان نباشند». * جادهای که انتهایش گمراهی است در طول
دهههایی که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی میگذرد از ویژگیهای
ضدانقلاب و دشمنان نظام این بوده است که افراد برای تعریف خودشان در مقابل
جمهوری اسلامی حاضرند تن به هر موضع ننگینی بدهند و حتی گذشته خودشان را
منکر شوند. عبدالحمید نیز که با پایان آشوبهای اخیر سعی در رهبری اغتشاشات
دیگری دارد و سخنان وی تیتر یک رسانههای ضد ایرانی فارسیزبان بیگانه
است، گویا در حال طی این مسیر است. وی در خطبههای نماز جمعه روز ۲۵ آذر
سال گذشته، با تشکیک در حکم محاربان علیه نظام اسلامی، به حمایت از
اغتشاشگرانی که دستشان به خون شهید سیدروحالله عجمیان آلوده است، پرداخت.
عبدالحمید برای آنکه خودش را مقابل جمهوری اسلامی تعریف کند، حتی مقابل
احکام شریعت اسلام نیز قرار گرفته است. وی حتی در یکی از خطبههای نمازهای
جمعه دیماه 1401 به حمایت از بهائیت پرداخت! عبدالحمید در حالی از بهائیت
حمایت کرد که این فرقه ضاله یک انحراف مذهبی آشکار بوده و حکم آن نیز مشخص
است و از همین رو علاوه بر تشیع، اهل تسنن نیز قائل به ارتداد و کفر
بهاییها هستند. * واکنش سخنگوی شورای علمای فلسطین به مواضع عبدالحمید
مواضع آمریکایی- صهیونیستی و ضداسلام عبدالحمید مورد اعتراض بسیاری از
علمای اهل سنت نیز قرار گرفته است. شیخ محمد الموعد، سخنگوی شورای علمای
فلسطین در لبنان، پیرامون اظهارات بیقاعده عبدالحمید اسماعیل زهی، ضمن
دعوت وی به مناظره زنده در مقابل رسانههای عربی و فارسی اظهار کرد: «شخصی
که بگوید باید با اسرائیل صلح شود، یا نادان است یا جاسوس همان اسرائیل
غاصب که از آن دفاع میکند». سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان افزود:
«او را رسما به مناظره زنده دعوت میکنم تا همه بدانند او سادهترین مسائل
دین اسلام را نمی داند. گرچه این اشخاص بی سواد همیشه از مناظره و بحثهای
علمی فرار میکنند». عبدالحمید که سال 1396 خواستار مناظره با حامیان صلح
با رژیم صهیونیستی شده بود؛ حال باید دید دعوت شیخ الموعد را ترجیح میدهد
یا به گفتههای پرتناقض خود ادامه میدهد؟!