کد خبر: ۱۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ترامپ: اگر رییس‌جمهور بودم هرگز عربستان به ایران نمی‌‎پیوست
رییس جمهور پیشین آمریکا در یک سخنرانی در جمع هوادارانش ضمن اشاره به توافق اخیر ایران-عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و ادعای این که ایران، چین، روسیه و کره شمالی ائتلاف «مخربی» تشکیل داده‌اند، گفت که اگر او رییس جمهور بود، مانع رخ‌ دادن این اتفاقات می‌شد.



گروه سیاسی: رییس جمهور پیشین آمریکا در یک سخنرانی در جمع هوادارانش ضمن اشاره به توافق اخیر ایران-عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و ادعای این که ایران، چین، روسیه و کره شمالی ائتلاف «مخربی» تشکیل داده‌اند، گفت که اگر او رییس جمهور بود، مانع رخ‌ دادن این اتفاقات می‌شد.
به گزارش شبکه اسکای نیوز، دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا در پی بازگشت از دادگاه نیویورک، در بخشی از سخنرانی برای جمع حامیانش که در اقامتگاه او در مارآلاگوی فلوریدا تجمع کرده بودند، مدعی شد: چین،‌ روسیه، ایران و کره شمالی ائتلافی رعب‌آور و مخرب تشکیل داده‌اند. ترامپ در ادامه گفت: اگر من رییس جمهور بودم،‌ هیچ وقت این اتفاق و حمله روسیه به اوکراین اتفاق نمی‌افتاد. او در بخش دیگری از این سخنرانی افزود: ایالات متحده آمریکا آشفته است، اقتصاد ما در حال سقوط است، تورم از کنترل خارج شده است، روسیه به چین پیوسته است. آیا می‌توانید آن را باور کنید؟ عربستان سعودی به ایران پیوسته است. اگر من رئیس جمهور شما بودم هرگز این اتفاقات نمی‌افتاد. اظهارات ترامپ در شرایطی است که رابرت کندی جونیور که فرزند سناتور رابرت اف. کندی، برادر جان اف. کندی، رئیس جمهوری اسبق آمریکاست و گفته قصد دارد تا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم شرکت کند در توییتی نوشته است: نابودی نفوذ آمریکا بر عربستان سعودی و اتحادهای تازه این پادشاهی با چین و ایران نشانه‌های دردناک شکست راهبرد نومحافظه‌کاران برای حفظ هژمونی جهانی ایالات متحده با پروژه‌های تهاجمی قدرت نظامی است. این وکیل و فعال محیط زیست نوشته است: چین، امپراتوری آمریکا را به طرزی ماهرانه با قدرت اقتصادی خود کنار زده است. در طول دهه گذشته کشور ما تریلیون‌ها دلار را صرف بمباران جاده‌ها، بنادر، پل‌ها و فرودگاه‌ها کرد. اما چین همین هزینه را صرف ساخت همان‌ها در کشورهای در حال توسعه کرده است. جنگ اوکراین فروپاشی و پایان نهایی عمر کوتاه "قرن آمریکایی" نئوکان‌ها است. کندی تصریح کرده است: طرح‌ها نومحافظه‌کاران در عراق و اوکراین ۸.۱ تریلیون دلار هزینه داشته که قشر طبقه متوسط ما را نابود کرده، قدرت نظامی و اقتدار اخلاقی آمریکا را مضحکه کرده، چین و روسیه را در ائتلافی شکست‌ناپذیر قرار داده، استیلای دلار به عنوان یک ارز جهانی را خاتمه داده، جان میلیون‌ها تن را گرفته و هیچ کاری برای پیشبرد دموکراسی، کسب دوستی یا نفوذ انجام نداده است. اظهارات ترامپ و کندی در شرایطی ابراز می‌شود، که بعد از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری مناسبات دو جانبه در ۱۰ مارس ۲۰۲۳ (۱۹ اسفند ۱۴۰۱) هر روز سورپرایز‌هایی جدید در فرآیند تنش‌زدایی میان تهران و ریاض صورت می‌گیرد که شاید خوش‌بین‌ترین ناظران سیاسی را نیز شگفت‌زده کرده است.
بعد از توافق، علاوه بر تاکید دو کشور بر بازگشایی سفارتخانه‌ها، وزارت اقتصاد عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران نیز اعلام آمادگی کرد. در ادامه این روند ایجابی، تبادل دعوت‌نامه برای سفر میان سران دو کشور نیز صورت گرفت. بنابر اعلام محمد مخبر، معاون رئیس جمهور ایران در روز ۱۴ فروردین، ابراهیم رئیسی به دعوت پادشاه عربستان پاسخ مثبت نیز داده است. حتی در روز‌های اخیر، برخی گزارش‌ها نیز از این امر حکایت دارند که عربستانی‌ها در تلاش‌اند در اقدامی نمادین، در صورت مهیا بودن شرایط روز عید فطر سفارتخانه خود در تهران را بازگشایی کنند. افزون بر این رخدادها، طی یک هفته گذشته دیدار‌هایی ویژه میان سفرای دو طرف در دیگر کشور‌ها صورت گرفته است. برای نمونه اخیرا عبدالله العنزی، سفیر عربستان و علی نجفی، سفیر ایران در عمان، به میزبانی قیس العامری، سفیر عراق در مسقط با محوریت گسترش صلح منطقه‌ای با یکدیگر دیدار کرده‌اند. چندی پیش نیز علی رضا افشار سفیر کشورمان در نروژ با در ضیافت افطاری «امل المعلم» سفیر عربستان سعودی در نروژ خبر داده بود.
در جدیدترین تحول نیز شاهد هستیم که روزنامه سعودی الشرق الاوسط به نقل از منابع مطلع اعلام کرده که فیصل بن فرحان و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه عربستان و ایران روز ۱۷ فرودین، در پکن باهم دیدار خواهند کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: